Gå til innhold

hjelp til kjøp av bærbar pc til grafisk design

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg studerer grafisk design og trenger hjelp til valg av ny bærbar pc. Macbook pro er nødløsningen, og vil aller helst få mest mulig for pengene. For en pc tenker jeg maks 10 000kr (er ikke 100% fastlåst til denne prisen).

Jeg har egentlig tenkt at siden Mac er beregnet for denne bruken burde en pc med tilsvarende spesifikasjoner gjøre samme nytten, men hvilken pc dette er vet jeg ikke. Har prøvd å søke på nett i noen uker nå, men er umulig å bli klok på noe. Det er så mye gammel informasjon.

Jeg kommer til å bruke pc-en mye hver dag (vet ikke om dette har noe å si). Jeg bruker adobe-programmene photoshop, indesign og illustrator mye (muligens dreamweaver også etter hvert). Utenom det bruker jeg pc-en til surfing, word og lignende hverdagsting.

Jeg er veldig opptatt av at maskinen ikke skal gi fra seg mye støy (av erfaring!!!). Den bør takle adobe programmene utmerket. Jeg er ikke helt sikker på hvilke spesifikasjoner jeg bør ha, men jeg tenker hvertfall å ha 4gb ram og 500gb harddisk. En god skjerm og grafikkort er viktig. Hvilken bærbar har god skjerm? Er ATI radeon hd det beste grafikkortet? eller er NVIDIA GeForce 9400M som Macbook pro har bedre? Eller er GeForce GTX bedre? LED-skjerm er vel noe jeg hvertfall må ha.

Jeg trenger med andre ord råd på det meste:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

redigering og design trenger god skjerm, så det beste er å ha en ekstern skjerm og bruke den..

men skal du bare bruke laptopen der du studerer så blir det vanskelig.. uansett av erfaring så er høy oppløsning førsteprioritet. problemet her er at det nesten ikke finnes noen foruten om dell og multikom som tilbyr dette..

når det gjelder grafikkort så er det greit å ha litt ytelse.. PS CS4 har jo grafikkakselerasjon ;)

om HD ATI Radeon eller nvidia er beste spørs på grafikkortets spesifikasjoner