Gå til innhold

hjelp til kjøp av bærbar pc til grafisk design

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg studerer grafisk design og trenger hjelp til valg av ny bærbar pc. Macbook pro er nødløsningen, og vil aller helst få mest mulig for pengene. For en pc tenker jeg maks 10 000kr (er ikke 100% fastlåst til denne prisen).

Jeg har egentlig tenkt at siden Mac er beregnet for denne bruken burde en pc med tilsvarende spesifikasjoner gjøre samme nytten, men hvilken pc dette er vet jeg ikke. Har prøvd å søke på nett i noen uker nå, men er umulig å bli klok på noe. Det er så mye gammel informasjon.

Jeg kommer til å bruke pc-en mye hver dag (vet ikke om dette har noe å si). Jeg bruker adobe-programmene photoshop, indesign og illustrator mye (muligens dreamweaver også etter hvert). Utenom det bruker jeg pc-en til surfing, word og lignende hverdagsting.

Jeg er veldig opptatt av at maskinen ikke skal gi fra seg mye støy (av erfaring!!!). Den bør takle adobe programmene utmerket. Jeg er ikke helt sikker på hvilke spesifikasjoner jeg bør ha, men jeg tenker hvertfall å ha 4gb ram og 500gb harddisk. En god skjerm og grafikkort er viktig. Hvilken bærbar har god skjerm? Er ATI radeon hd det beste grafikkortet? eller er NVIDIA GeForce 9400M som Macbook pro har bedre? Eller er GeForce GTX bedre? LED-skjerm er vel noe jeg hvertfall må ha.

Jeg trenger med andre ord råd på det meste:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

redigering og design trenger god skjerm, så det beste er å ha en ekstern skjerm og bruke den..

men skal du bare bruke laptopen der du studerer så blir det vanskelig.. uansett av erfaring så er høy oppløsning førsteprioritet. problemet her er at det nesten ikke finnes noen foruten om dell og multikom som tilbyr dette..

når det gjelder grafikkort så er det greit å ha litt ytelse.. PS CS4 har jo grafikkakselerasjon ;)

om HD ATI Radeon eller nvidia er beste spørs på grafikkortets spesifikasjoner

det med bråk er veldig forskjellig.. selv om det er samme produsent av et merke kan en modell være musestille, mens neste i serien bråke som et beist..

personlig hadde jeg sett litt på disse:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....0;c:100561;fl:0

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....8;c:100561;fl:0

http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem/Dell-...&~ck=anavml

Lenke til kommentar

multicom maskinene konfigurerer man etter ønske, den som hardware.no hadde inne til test hadde lav oppløsning fordi den hadde standardskjermen. du kan selv velge mot et lite pristillegg een skjerm med høyere oppløsning..

når man snakker støynivå så er det på maks ytelse, dvs grafikkort og cpu kjører på fult = under spilling, veldig tunge programmer

i7 på 1,66GHz er bra, den har 4 kjerner og det er når alle kjernene jobber vil den yte 1,6GHz.. siden nesten ingen programvare støtter mer en bruk av 2 kjerner vil den kjøre litt høyere GHz, og når den bare bruker 1 kjerne kjører den på 2,8Ghz

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har fremdeles ikke kjøpt pc, men jeg vurderer sterkt khbl2. er disse spesifikasjonene bra eller ville du ha valgt annerledes:

- 15.6" Wide-LED skjerm 1920x1080 Full-HD

- Intel® Core™2 Duo P8700 prosessor, 2.53GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W

- 500GB SATA 5400RPM 2.5"

- 4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

- MICROSOFT Windows 7 Home Premium

Lenke til kommentar

Har fremdeles ikke kjøpt pc, er såpass usikker. men nå har jeg sett litt på dell sine.

xps 16 blir fort for dyr, men har sett på studio 15. vil den kunne passe mitt behov?

to spesifikasjonslister her:

Den ene studio 15:

INTEL® CORE™ i5-520M (2,4 GHZ, 4 TRÅDER, TURBO BOOST OPPTIL 2,93 GHZ, 3 MB HURTIGBUFFER)

15,6-tommers full-HD-WLED-skjerm (1920 x 1080) i widescreen-format med TrueLife

4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2024]

Harddisk 500 GB seriell ATA (5400 RPM)

ATI Mobility Radeon™ HD 4570 Graphics Card

Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh)

kr 7 930

Den andre studio 15:

Intel® Core™ i7 Mobile 720QM-prosessor (1.6 GHz turbomodus opptil 2,8 GHz, 6 MB L3-buffer)

15,6-tommers full-HD-WLED-skjerm (1920 x 1080) i widescreen-format med TrueLife

4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2024]

Harddisk 500 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570

Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh)

kr 9 110

Er tilbud på dell nå:) Er det grei skjerm på disse? Kan disse måle seg med Multicom khbl2 og xishan w760? i så fall hvilken ville du ha valgt av disse fire maskinene? (dell alternativ 1, alternativ 2, khbl2 eller xishan w760?)

Forresten: er i5 prosessoren mye bedre enn 2core dual?

Endret av supercecilie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...