vannreven Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Kjøpte et CoolerMaster HAF932-kabinett i starten av desember 2009. I løpet av ca 3 uker har min erfaring med kabinettet vært litt delte. Kabinettet har en fantastisk kjøleevne, er stort og lett å jobbe i og jeg liker look'en. MEN jeg synes at alle viftene 4 stk. kabinettvifter, to CPU-vifter (Noctua NH-U12P) og en PSU-vifte (Corsair 750HX) gir for mye støy (for dominerende suselyd) og kabinettet er også en støvsuger. Det siste er egentlig ikke noe problem hadde det ikke vært for total mangel på støvfiltere. Jeg overklokker CPU og kjøling er viktig. Har Noctuaviftene på høyeste rpm (ca 1300). Kunne sikkert ha brukt low-noise/ultra-low-noise adapteret og satt ned CPU-viftene til rpm 1100 eller eventuelt rpm 900. Det kunne sikkert ha redusert støyen noe, men jeg har på følelsen av at det er kabinettviftene som høres best. Mitt store spørsmål er da om noen kan anbefale et kabinett som er stort og godt å jobbe i og har god (nok) kjøling for overklokking OG ikke støyer mye? Jeg vet at god kjøling og lite støy ikke nødvendigvis går hånd i hanske. Kabinettet MÅ ha støvfilter på alle inntaksvifter. At jeg liker look'en på HAF932 kan dere se bort ifra da det er av underordnet betydning. Har sett litt på Corsair Obsidian. Er det noen som har erfaring med dette kabinettet? Virker som om kjølingen er litt begrenset. Endret 3. februar 2010 av vannreven Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Har etter mye research funnet ut at jeg antagelig kommer til å bytte kabinettet med en Antec P183. Har funnet ut at jeg nok har litt "støyallergi". Tenker å bytte ut de to medfølgende Antec Tri-coolviftene med Noctua NH-S12B FLX pluss en Noctua i front (3 Noctuavifter). Går gjerne bort fra å overklokke CPU og sette CPU-kjøler (Noctua NH-U12P) på laveste trinn (ca 900 rpm). På stock i CM HAF932 (uten sidevifte og 900 rpm på CPU-kjøler) lå maks temp på 60C (Prime95) og GPU 85C (Furmark). Hvor mye varmere kan jeg forvente at CPU/GPU blir i P183? Har andre noen erfaringer med P183 og Noctuavifter? Endret 4. februar 2010 av vannreven Lenke til kommentar
parachrome Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) har du vurdert Fractal Design Define R2 B ? http://www.hardware.no/artikler/fractal_de...ack_pearl/74576 jeg var minutter fra å bestille p183, etter å ha lest om fractal design kabinettet gikk jeg for det istedet...er på vei i posten nå...virker som det er bedre enn 183 på alle punkter men for å svare på spørsmålet ditt, her er en som tester p183 med noctua-vifter http://www.notam02.no/projects/index.php?t...=Lydl%C3%B8s_PC Endret 3. februar 2010 av more10s Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Takk for innspillet. Artikkelen du viste til var veldig nyttig og opplysende ifb evt bytte til P183. Tror nok at dette blir veien å gå. Har også lest en del om Fractal R2. Har vurdert dette kabinettet også. Er jo svært billig. Dessuten virker viftene som følger med å være bedre en Antec Tri-cool. Er litt i tvil om skjermkortet mitt, ATI 5870, får plass uten modding. I P183 vet jeg at jeg må ta ut og ofre øverste harddiskseksjon. To-kammerløsningen i P183 virker også smart mtp å isolere varmekilder fra hverandre. Tanken nå er å bruke kun en vifte (NH-P12) i push på CPU-kjøleren på laveste 900rpm, 2 nye NH-S12 FLX i topp og bakkant samt å ta den overflødige NH-P12 fra CPU-kjøleren og sette den som inntaksvifte til det samme kammeret. Alle disse viftene på laveste rpm. Håper dette demper min støyallergi. Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Min jakt på "støyfri" PC har nå kommet til et resultat. Etter tips fra more10s har jeg landet på samme standpunkt. Hentet på posten i dag et Fractal Design Define R2 kabinett. Valgte titanium grey, men den er nesten helt svart i mine øyne, litt avhengig av lys. Etter fire timer med flytting av hardware og kabelrydding er den ferdig. Byttet ut fractalviftene med 3 stk Noctua NH-S12B FLX. Alle på laveste hastighet (600 rpm), en bak, en i bunn og en øverst i front over hardiskene. Toppdekslet beholder jeg tett. Viften i bunn blåser rett opp i viften til skjermkortet. Har en stk Noctua NH-P12 på CPU-kjøleren i push på minste hastighet (900 rpm). Har aldri hatt en mer stille PC Må virkelig lytte for å høre at det er noe som helst sus i PC'en. Skal teste litt spill nå for å høre hvordan skjermkortet låter. Under spilling har støy fra PC'en aldri irritert meg, men skal bli spennende å høre allikevel. I morgen skal jeg kjøpe Prime95 og Furmark for å se om det trengs viftejusteringer Aldri skal jeg plage min "støyallergi" igjen. Lenke til kommentar
parachrome Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 kult! venter fortsatt på mitt fractal design kabinett, men amentio har hatt trøbbel med den nye websia så de ligger 5 dager etter.. hvordan er fractalviftene sammenlignet med noctua? funker de vibrasjonsisolerende festene for harddiskene bra? og får du full tilgang til skruene på bakplata til cpu-kjøleren på P6T (hullet er stort nok) ? Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Fractalviftene fikk aldri en sjanse til å vise seg da de ble demontert med en gang kabinettet var i hus. Har såpass klokketro på Noctua at jeg aldri var i tvil om å bytte. Har dog Fractalviftene liggende så kanskje de kommer til nytte en dag. De har en oppgitt dB på 15, Noctua på laveste rpm 6,2 dB. På dustin koster utgaven i titanium kun kr. 639,-. Det er råbillig! Black pearl koster ca kr 100,- mer, ikke vet jeg hvorfor. Har lyttet etter knattring fra harddisken, men kan ikke høre noe. Nå går ikke min harddisk så veldig mye, da OS m.m ligger på en SSD. Vibrasjonsisoleringen ser ut til å virke. Ikke skru mye til ved plassering av HD i vuggene så gummien ikke skvises for mye. Hullet bak HK er ikke riktig plassert for P6T. De nedre to festene i HK kommer akkurat litt for langt ned. Gummiforingene for kabelgjennomføring er litt trange for de store strømkablene til HK'et. Det er trangt å komme til CPU-strømkontakten med kjøletårn på CPU. Ved bruk av vifte i bunn må PSU på plass først før vifte monteres. Plassen for kabelføring på baksiden av HK-brettet er og litt trang, men det gikk helt fint så lenge man har det i bakhodet ved kabelføringen. Nå glir dekselet på uten motstand. Hovedinntrykket av kvaliteten er veldig bra. Har også hjulpet til med montering i et Obsidian-kabinett og der var kvalitetsfølelsen helt klart enda bedre, men til mer enn tre ganger prisen. Dette er og blir et knallkjøp. Endret 13. februar 2010 av vannreven Lenke til kommentar
Binary Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Holder på å sette sammen deler for en ny PC jeg også nå, og de kabinettene jeg vurderer imot hverandre er CM HAF 922 og Fractal Design Define R2. Det heller mer og mer mot FDD R2 etter å ha lest litt her og der. Bit-tech testet med standard og med 5 120mm vifter og resultat virker jo ganske lovende: http://www.bit-tech.net/blog/2010/01/25/fr...e-r2-follow-up/ Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Valget mellom HAF922 og FDD R2 er i grunn et spørsmål om hva man vektlegger ved et kabinett. Kvaliteten på de to er bra (har selv bygd i et HAF932). Du kan helt sikkert oppnå lavere temperaturer i et HAF922 hvis det er veldig viktig. Hvis du verdsetter minimalt med støy og støvfiltere er valget helt klart FDD R2. For de med aversjon mot bruk av verktøy er valget HAF922, man må frem med skrutrekkeren i FDD R2. Jeg har dog aldri helt skjønt hvorfor det vektlegges ved et kabinett - bygger man en PC bør sperren mot bruk av verktøy forlengst være passert. Har akkurat kjørt Prime95 i 80 min og tempen makset på 72C. Lå ellers jevnt på ca 70C. Furmark i 45 min makset på 87C, men lå mest på 85C. Jeg er fornøyd med resultatene. Kan sikkert få tempen lavere med flere åpninger i kabinettet og evt med flere vifter, men for meg er temperaturene OK og minimalt med støy et must. Lykke til med valget Endret 13. februar 2010 av vannreven Lenke til kommentar
Binary Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Likte at man kunne legge til flere vifter, totalt 7. 2 i front, 1 nede, 1 bak, 2 oppe, 1 i sidedøra for å få lavere temperaturer hvis man ønsket det. Tenkte jeg skulle gå for 5 totalt i såfall. 2 foran, 1 nede, 1 bak og 1 på toppen. Verktøy er en del av PC-mekkinga. Man må jo uansett skru på fast hovedkort og kjøler osv, så det er liksom ikke noen hindring. Er ikke så ofte man åpner kabinettet uansett. Tror nok jeg allerede har tatt valget. Nå er det bare å få resten av komponentene på plass. Poster en egen tråd på dette for å ikke hijacke denne Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Med fem vifter skulle du få svært gode temperaturer. Spesielt en vifte i toppdekselet burde senke tempen på CPU betydelig i forhold til tallene jeg fikk ved Prime95. Så får du vurdere hva åpning og vifte i topp gjør med tanke på støy. Har lest om flere som også er fornøyd med lydnivået på Fractalviftene. Lykke til med PC-prosjektet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå