Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan booste selvtillit?

Gjest Guest_Shyguy_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Shyguy_*

Er en gutt på 18 år. I fjor gjennomgikk jeg noen omgående medisinske undersøkelser, noe som førte til at jeg mistet all selvverdi, selvrespekt og selvtillit. Det er ikke noe problem utseendemessig, snarere tvert imot. Jeg er flink i en mengde ting, og dette har i det siste begynt å løfte selvtilliten min gradvis. Likevel opplever jeg noen ganger problemer med å omgås andre sosialt, da spesielt eldre folk. Jeg tar også alt personlig, og blir lett deprimert.

Er det noen som har konkrete/mindre konkrete metoder å forbedre selvtilliten på? Jeg er lei av å ha det sånn. Er ikke slik at jeg alltid er deprimert, men jeg er ikke det utstrålende midtpunktet jeg var før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Ulike former for fysisk aktivitet får opp selvtilliten. Spesielt styrketrening virker for mange. Videre er det viktig å møte psykososiale utfordringer, ikke unngå dem.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Bare å bestemme seg for å ha god selvtillit kan funke veldig bra, hvis du er lei av å ikke ha det, så kan du være på vei. du må for all del ikke sitte å tenke på hvor dårlig selvtillit du har, det hjelper ikke!

Still deg foran speilet å si til deg selv at dette ikke er så verst! ( men ikke for mye :!: )

Lenke til kommentar
Gjest Guest_anon_*

PUA hjalp meg noe helt ekstremt faktisk. Det er en tråd om emnet på dette forumet, les førstepost. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786238

Begynn å elsk deg selv. Når du ser deg i speilet, legg merke til hvor awesome du er. Når du tenker negative tanker om deg selv, konfronter deg i å gjøre det.

Mitt hotteste tips blir egentlig å studere litt PUA min kjære venn. :-)

Lenke til kommentar

Det heter pu, en pua er en som bedriver pu.

Pu funker fett det, men du trenger ikke å gå så kraftig til verks.

Begynn å legge merke til de positive sidene ved deg selv. Du har selvsagt også negative sider ved deg selv. Ingen av oss er perfekt, det må vi akseptere. Men, selv om vi har negative sider ved oss, ikke la det ødelegge. Aksepter at dem er der og lag en plan for hvordan du kan forbedre de sidene ved deg selv som du er mindre fornøyd med.

Det hjelper også å innse at du ikke er alene om å føle deg slik du gjør. De aller fleste mennesker føler seg usikker i flere situasjoner, og veldig mange har dårlig selvtillitt.

Når det kommer til stykket er det ikke noen grunn til at du skal føle deg dårlig om deg selv. Du sier selv du ser bra ut, og er flink i mange ting --> Du har mye å bidra med til samfunnet, folk kan stole på deg, på at du er en ressurs.

Når du treffer på noe ved deg selv som du ikke er fornøyd med, ikke bruk det til å bli deppa og lei deg. Bruk det som en anledning til å forbedre deg, til å utvikle deg som menneske.

Lenke til kommentar

For meg så får jeg en god selvtilitt av å ha god samvittighet. F.eks. ved å gjøre noe bra for andre får meg til å glemme meg selv om mine egne ting for en stund. Kanskje du kunne prøvd noe frivillighetsarbeid, dugnad i nærmiljøet osv?

Lenke til kommentar
Er en gutt på 18 år. I fjor gjennomgikk jeg noen omgående medisinske undersøkelser, noe som førte til at jeg mistet all selvverdi, selvrespekt og selvtillit. Det er ikke noe problem utseendemessig, snarere tvert imot. Jeg er flink i en mengde ting, og dette har i det siste begynt å løfte selvtilliten min gradvis. Likevel opplever jeg noen ganger problemer med å omgås andre sosialt, da spesielt eldre folk. Jeg tar også alt personlig, og blir lett deprimert.

Er det noen som har konkrete/mindre konkrete metoder å forbedre selvtilliten på? Jeg er lei av å ha det sånn. Er ikke slik at jeg alltid er deprimert, men jeg er ikke det utstrålende midtpunktet jeg var før.

Høres akkurat ut som meg da jeg var 18 år selv, var nesten som å bli innhentet fra fortiden... :o

Det eneste tipset jeg kan gi deg er å "løsne litt på innstillingen", for du virker kanskje usikker ut i sosiale sammenhenger. Begynn med å ikke ta deg selv alvorlig i det hele tatt, og gjerne vær litt selvironisk på det du sliter med av dårlig selvtillit. Det er utrolig hvor godt folk liker deg hvis du får dem til å le, og det er jo lettest å bruke den største ressursen du har: DEG SELV!

Samtidig skal du si til deg selv... trenger ikke være høyt, men du må tenke deg så nonchalant og intenst at du overbeviser deg selv i allefall: JEG ER KJEKK! JEG ER ATTRAKTIV! JEG ER EN ETTERTRAKTET FYR!

Det er ikke løgn i det hele tatt, selv om det høres for godt ut til å være sant. Det vil trigge det ubevisste i deg til å akseptere deg selv, og du vil kjenne mer og mer for hver dag at du får selvrespekt. Bare ikke la det gå til hodet på deg, men hvis du vet å bry deg om andre mennesker i tillegg vil du nok aldri virke høy på pæra ut anyway, så bare go for it! Du har mye mer å tape på å gå rundt med dårlig selvtillit!

Tro meg, ta det fra en som har erfaringen :)

(ikke at mitt tips trenger å være bedre enn noen andre, men gi det gjerne et forsøk)

Good luck! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...