Gå til innhold

Var Gaius Julius Cæsar pedofil?


Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt at Julius Cæsar skal ha vært pedofil. Har ikke greid å finne noen kilder til dette ved hjelp av google.

 

Er det noen som vet noe om dette, og som kan dokumentere det? Diskutér :)

 

At Julius Cæsar var pedofil er meget mulig, Romerriket hadde på den tiden kontroll over Hellas. I det antikke Hellas var det normalt at yngre gutter hadde seksuell omgang med eldre menn. Det var normen på den tiden og ikke ulovlig. Mange romerske familier beundret de greske idealene og holdningene, å få en gresk utdanning var den fineste utdanningen man kunne få.

 

I tillegg

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sexuality_in_ancient_Rome

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_in_ancient_Greece

Verdt å lese.

Endret av Knugre
Lenke til kommentar

Cicero kalte ham for "dronningen av Bitynnia." Han var kanskje ikke så mye mer homo enn mange andre aristokrater. Det var også akseptert, bare ikke å være den passive part, dvs. han som ble "tatt."

 

Jeg har ikke hørt at han var pedo, men sikkert når anledningen bydde seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som sagt var det en helt annen seksualitet i romerriket enn i vårt samfunn, så man kan ikke beskrive det som pedofili. Sammenligningen blir helt ugyldig. Det var ikke uvanlig at menn, (spesielt adelen) man hadde seg med gutter og jenter, og også unge helt ned til trettenårsalderen. Med andre ord så raskt de var kjønnsmodne. Noe tidligere enn det ble ikke sett på som normalt, og så vidt jeg vet kunne det også bli straffet. Men var man "fit for fight" var man også på markedet og dermed sett på som en kvinne/mann og ikke et barn

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Jeg har lest en serie om romerriket på fire bøker skrevet av Conn Iggulden, kalt "Conqueror" eller "Keiseren" på norsk. Det er skjønnlitteratur basert på faktatekster osv, vet ikke hva sjangeren kalles. Der står det skildret en scene hvor Cæsar finner en gammel senator og en unggutt i akten, og så skjærer Cæsar penisen til senatoren av. Det kan så klart ha vært andre grunner, men jeg forsto det som at Cæsar så ned på denne da "motbydelige" handlingen.

 

Ellers, angående samfunnssynet, så jeg nylig den kjente HBO-serien "Rome", der går det et rykte om at Cæsar har hatt sex med sin nevø Octavian, og dette sprer seg og blir sett sterkt ned på av befolkningen. Cæsar blir ledd av osv. Det kan jo så klart være dette har noe å gjøre med homofilien i bildet, eller slektsbåndet. (Cæsar har aldri sex med et barn/ungdom og/eller en gutt/mann i serien).

 

Ellers er det jo ingen av disse eksemplene som fungerer som kilder, men jeg går da utifra at personene bak serien Rome og Conn Iggulden baserer skildringene sine og "smådetaljer" som dette på noe.

Lenke til kommentar

Jeg har lest den samme serien (glimrende bøker forøvrig), det samme gjelder HBO Rome.

 

Conn Iggulden har nok bygget opp Julius Cæsar slik han selv tolket han. Riktig nok har han gjort meget grundig kildearbeid og research, så hans tolking trenger ikke å være helt på jordet. Men den spesifikke handlingen tviler jeg på at han har fra kilder. Det er nok noe han kanskje kunne ha sett for seg Julius Cæsar hadde gjort. Ut i fra hans syn om Cæsar. Altså - han så ned på slike handlinger. (I følge Iggulden)

 

Heller ikke i Rome blir han fremstilt som verken pedofil eller homofil. Jeg har ikke serien helt ferskt i minne, men det ble vel ikke antydet at disse ryktene var sanne? Vi fikk vel heller sympati med Cæsar.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Heller ikke i Rome blir han fremstilt som verken pedofil eller homofil. Jeg har ikke serien helt ferskt i minne, men det ble vel ikke antydet at disse ryktene var sanne? Vi fikk vel heller sympati med Cæsar.
Ja, det som skjedde var at Cæsar fikk et anfall, noe a lá epilepsi, jeg skal ikke si noe sikkert. Det er visst en kronisk sykdom han hadde, i alle fall slik det blir fremstilt i Rome. Han får plutselig et slikt anfall mens han er med Octavian, så de gjemmer seg på et lite rom for at ingen skal få vite om Cæsars sykdom.

 

Cæsar går først ut igjen av dette rommet etterfulgt av Octavian, noe en random kvinne ser, og det ser liksom veldig ut som de har hatt sex eller noe da. Noe kvinnen tydeligvis sprer rundt i byen, og folk ler av Cæsar. Så vi får sympati ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...