asmundke Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Skal pusse opp kjøkkenet og lurer på om det er lovleg å montere glasskeramisk eller induksjonstopp over innebygd oppvaskmaskin.. Det einaste eg kan sjå på som eit problem er fare for jordfeil eller overoppheting, men eg har rør-i-rør vannledninger (ikkje ledende) og tenkte å montere utjevningsforbindelse mellom platetopp og oppvaskmaskin i tillegg til at alle stikk sjølvsagt er jorda.. Nokon som veit om dette er lovleg? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men jeg ser for meg et problem: en oppvaskmaskin bygger vanligvis (ved normal skaphøyde helt opp til underkant av benken, og en platetopp bygger litt nedenfo benkeplaten (med mindre du har veldig tykk benkeplate) Lenke til kommentar
asmundke Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men jeg ser for meg et problem: en oppvaskmaskin bygger vanligvis (ved normal skaphøyde helt opp til underkant av benken, og en platetopp bygger litt nedenfor benkeplaten (med mindre du har veldig tykk benkeplate) OK.. Takk for raskt svar! Det du skreiv der var noko eg ikkje tenkte på, men om eg kjøper ei feit og god benkeplate skulle det jo være mulig.. Men då er eg tilbake på om det er lov eller ikkje... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg er forøvrig elektriker, og ser ikke noe galt ved dette. Men sjekk monteringsanvisningen for begge deler. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg ser ikke hvorfor du mener det er fare for jordfeil jeg da. Forventer du dråligt utført arbeide eller feilproduksjon i koketoppen eller vaskemaskinen? Mtp overoppheting, så er alle disse toppene laget for å lede varmen oppover. Og om du bruker induksjon så er det bare selve stekepannen/kjelen som blir varmet opp, ikke selve platen. Noe varme vil selfølgelig lede over i platen via stekepannen/kjelen. Det eneste jeg bekrymrer meg for er om det er plass nok under kjøkkenbenken til oppvaskmaskinen. Disse koketoppene pleier å bygge mer enn selve benkeplaten. Og vaskemaskinen pleier å bygge ganske tett opp under. Lenke til kommentar
asmundke Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Jeg er forøvrig elektriker, og ser ikke noe galt ved dette. Men sjekk monteringsanvisningen for begge deler. Eg er også elektriker men jobber som kraftledningsmontør så eg er litt rusten i faget, men det var derfor eg tenkte på jordfeil og slikt. Men med utjevningsforbindelse og plastrør bør vel det gå bra. Dette med overoppheting og "tømrerdelen" av problemet er vel litt utenfor faget vårt.. Men som du seier så står det kanskje spesifikt i monteringsanvisningen på kvart enkelt produkt fks kor mykje klaring du må ha osv.. Endret 2. januar 2010 av asmundke Lenke til kommentar
asmundke Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg ser ikke hvorfor du mener det er fare for jordfeil jeg da. Forventer du dråligt utført arbeide eller feilproduksjon i koketoppen eller vaskemaskinen? Mtp overoppheting, så er alle disse toppene laget for å lede varmen oppover. Og om du bruker induksjon så er det bare selve stekepannen/kjelen som blir varmet opp, ikke selve platen. Noe varme vil selfølgelig lede over i platen via stekepannen/kjelen. Det eneste jeg bekrymrer meg for er om det er plass nok under kjøkkenbenken til oppvaskmaskinen. Disse koketoppene pleier å bygge mer enn selve benkeplaten. Og vaskemaskinen pleier å bygge ganske tett opp under. Arbeidet skal eg utføre sjølv, så der blir alt tipp-topp Men med barn i huset kan man aldri ta nok forhåndsregler i forhold til sikkerhet, det være seg elektrisk, brannsikkert eller mekanisk. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) om ikke denne koketoppen og vaskemaskinen er montert veldig langt fra sikringskapet tviler jeg veldig på nødvendigheten med utjevningsforbindelse. Det vil rett og slett ikke ha noen effekt da motstanden mellom de to produktene vil være minimale. Endret 2. januar 2010 av Footy Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hva med all dampe som kommer fra oppvaskmaskin? Den ville jeg ha tenkt mere på enn en potensiell lekasje, vann og strøm... Jeg er rørlegger ikke elektriker, men tror ikke dampen er heldig for elektronikken i koketoppen på lang sikt... Endret 4. januar 2010 av Etlon Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hva med all dampe som kommer fra oppvaskmaskin? Den ville jeg ha tenkt mere på enn en potensiell lekasje, vann og strøm... Jeg er rørlegger ikke elektriker, men tror ikke dampen er heldig for elektronikken i koketoppen på lang sikt... Tar ikke dampen veien ut forran oppvaskmaskinen da? Meiner det er dampsperre mot benkeplaten der eg. Tar eg så feil? Uansett så vil ikke platetoppen bli noe forstyrret av den, da den vanligvis er montert noen cm fra kanten. I tillegg vil jeg tro den tåler fukt bedre enn toppen på en oppvaskmaskin? Det kan da komme en del damp fra komfyrdelen og. Den blir montert under i mange tilfeller. Min mening: Er det plass, så monter =) (hadde ikke dvelt noe på det selv, viss eg hadde villet det) Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hva med all dampe som kommer fra oppvaskmaskin? Den ville jeg ha tenkt mere på enn en potensiell lekasje, vann og strøm... Jeg er rørlegger ikke elektriker, men tror ikke dampen er heldig for elektronikken i koketoppen på lang sikt... Tar ikke dampen veien ut forran oppvaskmaskinen da? Meiner det er dampsperre mot benkeplaten der eg. Tar eg så feil? Uansett så vil ikke platetoppen bli noe forstyrret av den, da den vanligvis er montert noen cm fra kanten. I tillegg vil jeg tro den tåler fukt bedre enn toppen på en oppvaskmaskin? Det kan da komme en del damp fra komfyrdelen og. Den blir montert under i mange tilfeller. Min mening: Er det plass, så monter =) (hadde ikke dvelt noe på det selv, viss eg hadde villet det) Joda, det skal være en damsperre, men den er aldri 100% Derfor blir det tapet o.l. for å bevare benkeplaten og for å hindre at en event. laminering buler opp... Det jeg lurte på er om koketoppen tåler damp fra undersiden, der vil dampen fra oppvaskmaskinen komme.... Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det jeg lurte på er om koketoppen tåler damp fra undersiden, der vil dampen fra oppvaskmaskinen komme.... Kan vel komme en del damp ut fra døra på komfyren til tider og. Kanskje ikkje like mye som oppvaskmaskin, men en del. Har vanskelig for å tro at det vil være så mye damp at toppen tar skade. Hadde det vært en konstant damp kanskje. Men da hadde vel heller ikke sponplata vært så fin etter noen år heller.(?) Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Det jeg lurte på er om koketoppen tåler damp fra undersiden, der vil dampen fra oppvaskmaskinen komme.... Kan vel komme en del damp ut fra døra på komfyren til tider og. Kanskje ikkje like mye som oppvaskmaskin, men en del. Har vanskelig for å tro at det vil være så mye damp at toppen tar skade. Hadde det vært en konstant damp kanskje. Men da hadde vel heller ikke sponplata vært så fin etter noen år heller.(?) Du har sikkert rett der.. Jeg tenkte bare at en stekeovn slipper ut varm luft, en oppvaskmaskin slipper ut vanndamp litt forskjell, men mulig det ikke har noe å si... Men verdt å sjekke opp før man monterer toppen, skader ikke å ringe leverandøren å snakke litt Endret 7. januar 2010 av Etlon Lenke til kommentar
asmundke Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Det jeg lurte på er om koketoppen tåler damp fra undersiden, der vil dampen fra oppvaskmaskinen komme.... Kan vel komme en del damp ut fra døra på komfyren til tider og. Kanskje ikkje like mye som oppvaskmaskin, men en del. Har vanskelig for å tro at det vil være så mye damp at toppen tar skade. Hadde det vært en konstant damp kanskje. Men da hadde vel heller ikke sponplata vært så fin etter noen år heller.(?) Du har sikkert rett der.. Jeg tenkte bare at en stekeovn slipper ut varm luft, en oppvaskmaskin slipper ut vanndamp litt forskjell, men mulig det ikke har noe å si... Men verdt å sjekke opp før man monterer toppen, skader ikke å ringe leverandøren å snakke litt Sant så sant.. Trur eg får ringe rundt og sjekke litt.. Kan jo hende forskjellige leverandører har forskjellige svar også.. Lenke til kommentar
nomeboy Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei. jeg har induskjonstopp, og har merket meg at det blir veldig varmt under denne, kjøleviftene ligger også under her.. Jeg ville tro dette blir for varmt... Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Hei og beklager at jeg gjenoppliver en gammel tråd. Jeg står i en situasjon hvor jeg vurderer det samme - ble det gjort på måten du nevner her, med steketopp oppå oppvaskmaskin? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Induksjonstopper trenger lufting under kjøkkenbenken,. Minimumskravet er vell 2mm glipe da kjøleviftene suger opp luft i bakkant av toppen og blåser dette ut i fremkant. Dette skal stå tydelig i monteringsbeskrivelsen. Mangler det lufting er det svær stor sjangse for at elektronikken blir overopphetet og kan faktisk bli defekt. Dette dekkes heller ikke på garanti, hvis serviceteknikeren ser at det mangler lufting. At den står over en oppvaskmaskin skal ikke være noe problem, så lenge det ikke kommer damp oppunder kjøkkenbenken når man åpner døra etter bruk. Og det bør være enn hvis avstand fra toppen av oppvasken til undersiden av platetoppen. Dette skal også stå i monteringsbeskrivelsen, da det varierer fra merke til merke. Vet noen merker (Miele) ikke krever lufting i det heletatt. Men dette må DU sjekke, hva som står på din platetopp. Endret 10. februar 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå