Gå til innhold

Ett spørsmål om Twinmos ram? 2*3200?

Anbefalte innlegg

Noe som jeg liker og gjøre er jo å oppgradere min maskin sakte men sikkert.. jeg har nå 1* Twinmos 512ddr pc2700.. Har A7N8X deluxe så det hadde vært greit å få brukt dual'n litt.

Som jeg har sett har de fleste anbefalt og kjøpe Twinmos 512 ddr pc3200 med winbond. Hvis jeg da skal kjøpe 2*512 av slike (pc3200) vil jeg da se god forskjell i hastigeten på maskinen, blir den raskere med 2.stk slike brikker.. blir sikkert uansett raskere enn hva jeg har nå. Men hva ville blitt bedre med maskinen hvis jeg hadde hevet inn to slike. Koster jo litt for sliker brikker, og har heller ikke lyst og vente noe særlig. Noen erfaringer med slike brikker med dual. Må få litt info hvis jeg skal ha noen.. Takker for alle svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, om du allerede vet svaretm hvorfor spørre? Og om du ikke vet svaret, hvorfor ikke søke litt i forumet, det er tatt opp mange ganger før (hint søk på " dual and ram").

Ellers kan jeg informere deg om at ytelsesøkningen er minnimal. Untaket er om du bruker det integrerte grafikkortet, da er ytelsesøkningen stor.

Det er enten dette, eller intel "It konsulenten" din må ha tenkt på. For fordelen ved vanlig bruk med AMD er minnimal.

Lenke til kommentar
Hvorfor går det raskere og kjøre det på en senere hastighet?

Her limer jeg inn noe jeg har skrevet før. Kanjse en litt søkt forklaring, men det får være;

Man kan kjøre Fsb og ram på 2 forskjellige hastigheter. Men med Nforce2 chippset lønner ikke dette seg, det beste er å kjøre Fsb og ram på samme hastighet. Grunnen til dette er at det er Fsb som kobler Ram med CPU. Tenk deg dette, du har en huske som husker 200 ganger i sekundet, og en som husker 166 ganger i sekundet. Tenk deg så at disse står bak hverandre. de skal levere varer til hverandre, og kan bare levere når de begge er på toppen, alstå rett før de går ned igjenn. Tenkt deg det øyeblikket de begge er på toppen, den første husken er helt bak mens den bakerste husken er helt frammpå. Da kan de levere varer fram og tillbake. Men så suser 200Mhz dissen framover, og 133Mhz dissen suser bakover. Men når 133mhz dissen er kommt fram igjenn, så er jo 200Mhz dissen på vei nedover siden den er raskere. Da må 133Mhz sitte å vente en helt til 200Mhz dissen er tillbake igjenn. Da hadde det jo vært mye smartere om de begge kjørte like raskt, om de kjørte synkronsiert.  

Den lille pausen den treigeste brikken må ha der oppe kalles latenzy, og jo lavere den er jo bedre.  

Er det noe mer du lurer på så bare spør.

Lenke til kommentar
Hvor høy ytelses økning vil jeg få hvis jeg kjøper 2stk 3200 til isteden for å bare kjøpe 1stk 2700 som da blir to. Er det verdt det..?

Nei. Prosessoren din har en fsb på 333MHz, og vil ikke kunne utnytte minne på 400MHz i nevneverdig grad. Desuten tipper jeg at de 2700 brikkene fint kan overklokkes til 400MHz. Brukke heller de pengen på den minne brikken til noe annet.

Lenke til kommentar
Hvor høy ytelses økning vil jeg få hvis jeg kjøper 2stk 3200 til isteden for å bare kjøpe 1stk 2700 som da blir to. Er det verdt det..?

Du vil tape på det. Grunnen er at din cpu kjører på en fsb på 266Mhz, og du vil da tape på å kjøre minnet på 400Mhz. Grunnen er den store latenzyen du da får.

Om det er noe mer du lurer på her så er det bare å spørre (hva fsb er o.l).

Lenke til kommentar
Som sagt får jeg en 2500+ om noen dager..   så da vil jeg nok kjøpe en til av den jeg allerede har..   stemmer..?

Nei, dette har du ikke sagt noen ting om. Men det forandrer ikke noe, siden den kjører på 333Mhz fsb, så skal du også kjøre minnet på 333Mhz (2700).

En helt annen ting er prisen. Man kan finne at 3200 minne i dag ikke koster mer en 50-100,- mer en 2700 minne, og da kan man jo kjøpe det i tilfelle man seinere vil oppgradere noe og da trenger raskere minne. Det går helt greit å kjøre minne seinere en det det står på brikken, så da setter du den bare til 333Mhz. Men ikke kjøp 2 3200brikker og kast din forgje, det er ikke noe poeng i. Og du trenger ikke en 3200 brikke, en 2700 holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...