inf3rn0 Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Har et problem med RAIDen. Hvordan skal jeg koble dette med ledninger , jeg ser ikke forskjell på kabler , IDE kabler heter det vel , BIOSen finner ikke HDene , men det programmer som setter opp raiden ( MB FastBuild Utility ), finner begge HDene. Ikke windows xp instalasjonen finner dem heller. På RAID connector ene , er det en SVART og en BLÅ. Hovedkort : Asus P4B33-E Hardisk: Western Digital 120 G 8mb Cache Jeg skal lage en RAID 0 array ( Performance ) Jeg har greid å partisjonert hden i FDSIK Free version , men får ikke formatert hden. Noen som kan hjelp ?? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 er det 2 identiske disker? og finner du dem på ide kontrolleren? Lenke til kommentar
inf3rn0 Skrevet 31. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2003 IDE kontrollen ?? Begge er identiske Lenke til kommentar
alfern Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 Skal du kjøre diskene i RAID, isåfall bør diskene være like for å få utnyttet både plassen og ytelsen. I Raid kontrolleren kan du som regel velge å kjøre raid 0 eller 1 eller 0+1. Med 2 disker kan du kjøre RAID 0 eller RAID 1. Ved RAID 0 (striping) blir de 2 harddiskene gjort om til 1 virtuell disk. Dataen lagres i blokker på begge diskene, slik at datamaskinen kan skrive og lese til begge diskene samtidig. Dette øker ytelsen, men dersom 1 av diskene ryker, mister du all data på begge diskene. Ved RAID 1 (speiling) blir samme data lagret på begge diskene. Dette gir også økt ytelse, men ikke så mye som RAID 0. Men til gjengjeld mister man ikke data om en av diskene skulle ryke. Dessuten vil du kun få utnyttet diskkapasiteten til den ene disken. Ved installasjon av Windows XP, får du opp en melding når du booter fra CD plata (trykk F6 for å legge til en 3. parts diskdriver). Gjør dette og legg inn driveren som fulgte med RAID kontrolleren/hovedkortet. Da vil Windows finne diskene. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 Dersom du allerede har innstallert Windows XP kan du legge til driveren der. Kontrollpanel -> legg til ny hardware...Dersom Windows ikke finner ny hardware, velger du å legge til manuelt fra liste, og deretter fra diskett. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 Du kan parisjonere og formatere diskene i Kontrollpanel -> administrative verktøy -> computer management -> storage -> disk management. Forøvrig bør du lese HW's RAID guide: http://www.hardware.no/guider/raid/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå