Gå til innhold

Hvilke PC merker er OK?


kitzo

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bærbar PC og lurer på om det er noen generelle anbefalinger ute og går når det gjelder merker, enten det er noen man bør holde seg unna eller man bør velge. Har selv noe erfaring med Compaq, HP og Dell. De to første har jeg heller dårlig erfaring med, mens Dell brukes på jobben og fungerer bra. Asus og Acer har jeg ikke prøvd, men tror de er bra. Er jeg på rett spor, eller villspor.. Ser etter noe rundt 5-6000, 15-17 tommer skjerm (ikke helt sikker på om jeg ønsker de største). Hva anbefaler dere? Eller er det så store forskjeller selv innenfor et merke at man må vurdere modell for modell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt acer i snart 2 år, og har vært fornøyd hele tiden.

Har en del venner som har hatt problemer med hp, som at dem går seg varm. vil ikke slå seg på/bluscreen..

 

Jeg anbefaler selv Acer, uten at jeg hr prøvd noen andre merker enn hp og acer.

Acer is that shit! ;D

Lenke til kommentar

Hold deg langt unna HP! Hvertfall alt som heter Pavilion. De blir fryktelig varme, og ryker i hytt og pine.

 

Gode gamle 6xxx og 9xxx pavilion maskinene deres kommer inn på service både 3 og 4 ganger i løpet av et par år.

 

HP Envy ser forsåvidt spennende ut, uten at jeg har noen erfaring med de.

Lenke til kommentar
Hold deg langt unna HP! Hvertfall alt som heter Pavilion. De blir fryktelig varme, og ryker i hytt og pine.

 

Gode gamle 6xxx og 9xxx pavilion maskinene deres kommer inn på service både 3 og 4 ganger i løpet av et par år.

 

HP Envy ser forsåvidt spennende ut, uten at jeg har noen erfaring med de.

har hatt acer i 2år ikke noe trøbbel anbefaler på det høyeste

Lenke til kommentar

Nesten alle merker har "mandagsmodeller", så det er ikke til å komme utenom at man kan være uheldig med de fleste merker.

 

Selv har jeg hatt:

Compal

Asus

Acer

Evergreen

 

Jeg har ikke noe spesielt negativt å si om noen av dem. Acer er vel den jeg føler har gitt mest ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Driver nok en gang å vurderer om jeg har råd til å kjøpe en bærbar. Valget ser ut til å være mellom Lenovo og Acer. Angående Lenovo har jeg blitt anbefalt ThinkPad ettersom kvaliteten der skal være mye høyere enn deres billigere modeller. Men da blir prisen 6000+.

 

Ser fx på Acer 5738ZG og Lenovo ThinkPad SL500.

 

Disse to koster det samme. Hva gir mest kvalitet og "PC" for pengene?

Ser jo at Lenovo har dårligere skjermkort og mindre harddisk, men veier deres antatte bedre kvalitet opp for dette?

 

Fint med noen kommentarer :)

Lenke til kommentar
Driver nok en gang å vurderer om jeg har råd til å kjøpe en bærbar. Valget ser ut til å være mellom Lenovo og Acer. Angående Lenovo har jeg blitt anbefalt ThinkPad ettersom kvaliteten der skal være mye høyere enn deres billigere modeller. Men da blir prisen 6000+.

 

Ser fx på Acer 5738ZG og Lenovo ThinkPad SL500.

 

Disse to koster det samme. Hva gir mest kvalitet og "PC" for pengene?

Ser jo at Lenovo har dårligere skjermkort og mindre harddisk, men veier deres antatte bedre kvalitet opp for dette?

 

Fint med noen kommentarer :)

 

Lenovo har ikke bedre kvalitet enn andre, men verre service enn andre.

 

Jeg har en Thinkpad T60 som har vært mer på reise enn meg selv, og som Lenovo nekter å reparer videre. Måtte kjøpe meg en T61 som reservemaskin :cry: (11 forskjellige feil på 2 år - tilsier ikke at dette er kvalitet i noen ledd)

Samboerens T61 fungerer forsåvidt greit, men den er enda ikke mer enn 4 mndr. gammelt.

Min søster kjøpte en T400. Mens den var ny og var hos meg så røk hele dritten, altså hovedkortet, men fikk vi ny. Nope, selv om det var innen for angrefristen. Orket ikke å klage mer, men bestilte en ny maskin fra Multicom ;-)

 

HOLD DEG LANGT UNNA LENOVO

Lenke til kommentar

Siden mine personlige erfaringer kun blir anekdotiske bevis, og således ikke vil si noe den ene eller andre veien skal jeg ikke si for mye om dem. Jeg vil heller påpeke at Asus, Toshiba og Lenovo er noen av de produsentene som får mye skryt for byggekvalitet. Asus har klart å designe noen svært pene maskiner de to siste årene nå, og de blir bare finere og finere. Spesielt ville jeg tatt en titt på UL-serien til Asus hva angår design. Acer og HP fokuserer på god maskinvare og billig pris. Denne komboen går dessverre ut over byggekvaliteten, noe man ser på alle problemene folk får med disse maskinene. Det er en grunn til at Acer og HP-pcer koster så lite som de gjør. ;)

 

Rent personlig ville jeg gått for enten Asus, Toshiba, Fujitsu, Apple (kan installere Windows på dem hvis ønskelig) og Compal (selges av Multicom.no i Norge). Dette er produsenter som stort sett får hederlig omtale for sine bærbare når det kommer til ting som byggekvalitet og i varierende grad for design. Apple er vel kanskje den som er mest kjent for design.

 

Hvis man ikke er så nøye på byggekvaliteten og ikke bryr seg om pc-en bærer preg av billig/tynn plastikk etc kan man like gjerne gå for en Acer eller HP. Men husk, man får hva man betaler for. Selv om maskinvaren yter bra kan HP og Acer ha kjøpt maskinvaren fra produsenter som produserer lavkvalitets maskinvare. Og chassiene på de bærbare har ikke vært og er ikke av øverste klasse heller.

Lenke til kommentar

Hvis man går etter gjennomsittlig feilrate i løpet av de første 3 årene etter kjøp av ny PC, bør man holde seg unna HP og Acer.

 

Ellers er alle bærbare PC merker OK. Noen er bedre enn andre på enkelte områder, men det som til syvende og sist bør være avgjørende for kjøpet er hvor man finner maskinen som passer best i forhold til budsjett og krav.

Lenke til kommentar

Det kommer ann på om du kjøper forbrukermodellene eller bedriftsmodellene. Når det gjelder forbrukermodellene, da spesielt Inspiron-serien ligger vel denne sånn ca rundt gjennomsnittet hva byggekvalitet angår. Du får heller ikke veldig mye maskinvare for pengene. Servicen er ok. Det fine er jo at du kan konfirgurere pc-en etter dine egne behov. Så du får det du trenger og ikke mer.

 

Bedriftsmodellene er i så måte langt bedre. Nå vet jeg ikke om det er så lett å få kjøpt bedriftsmodellene deres for vanlige forbrukere. Tidligere var det hvertfall slik at man kunne ringe og kjøpe. Nå er det mulig at man må oppgi et organisasjonsnummer uansett. Men til poenget. Bedriftsmodellene til Dell i Lattitude og Presicion-serien er langt bedre hva angår byggekvalitet og kan der måle seg med det beste. Designet er også svært stilrent på disse. Til gjengjeld koster de like mye som de smaker, altså mye.

 

Men jeg ville tro en standard Inspiron-laptop fra Dell ville fungere utmerket for de fleste laptop-brukere. De varer minst fire år under pent bruk. Men da pleier de til gjengjeld å få problemer. Men det gjelder vel alle bærbare. Så hvis man vil velge maskinvaren selv kan Dell være en grei produsent av laptoper å se på.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Man skal huske på at det er langt flere laptop "merker" enn det er fabrikker. De forskjellige merkene kan godt være bygget av de samme fabrikkene. Compal, Asus og MSI er noen av de større. Alienware ble tidligere laget av Arima, og før det av Clevo - de nyeste er jeg usikker på. Multicom Kunshan og Xishan modellene er bygget av Clevo.

Det er nok mindre byggekvalitetsforskjeller mellom de ulike merkene enn folk tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...