zimsen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Er i hvertfall det jeg tror , jeg lastet ned en bios oppdatering men kjørte den aldri men sannsynligvis har jeg klart å få satt det i gang uten å mene det. for plutselig låste ALT seg , jeg måtte faktisk ta ut batteriet for å få skrudd den av. men når jeg startet opp igjen så er det svart skjerm , derfor regener jeg med det er noe bios krøll Har fått md meg at det går ann å lage er "recovery" disk ala DENNE men jeg får det ikke til. Ikke er jeg noen reser på brenning og ømdøping av filer heller. Men muligens det går ann å få forklart det her hvordan man gjør , i hvertfall ett forsøk? Det er en Acer Aspire 5100 det dreier seg om , så om noen har erfaring med å rydde opp etter en feil-flash blir jeg temmelig takknemmelig for hjelpen! Lenke til kommentar
zimsen Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 bump...ingen som har vært borti dette? Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nei, bruker å sjekke slikt... Kan prøve a resette cmos, enkleste måten er å fjerne batteri og strømtilkobling, åpne maskinen, se om du finner et batteri i vanlig klokkestørrelse og ta dette ut. Hold power knappen inne 10 sec eller så og sett alt sammen igjen, det skulle fjærne alle instillinger fra bios, har du en backup bios skal denne nå være i bruk, hvis ikke er det fryktelig vanskelig å fikse siden en ødelagt bios vil hidre deg tilgang til bios og dermed muligheten til å fikse problemet. Hadde det vært en maskin med dualbios eller en reset bios knapp hadde det vært en mulighet, men regner med at acer er alt for grådige til det. Neste muligheten hadde vært å bestille kun cmos chippen og bytte den selv, men igjen tror jeg acer vil nekte å selge slike deler da de helst vil bytte hele hovedkortet. Lykke til. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 bump...ingen som har vært borti dette? Hei, Zimsen! Ja, jeg leste igjennom den linken du la ved oppe her: due to request here is the instructions for your bios recovery on acer aspire 5315 notebook this recovery disc contains version 1.19 bios. 1. first download the attached zip file and unzip it. 2. burn the extracted disc image to disc using nero. 3. place the newly burned cd into your laptop cd drive tray 4. remove the battery and power cord. 5. press and hold FN and ESC keep pressed and insert power cord and then press the power on button 6. your notebook should power up but without any display. 7. you should see the cd/dvd drive activity light blinking as it reads from the recovery disc. 8. if all is well your laptop should power itself down after about 2 minutes 9. once it has powered down remove the power cord and wait about five minutes. 10. finally insert your battery and power cord and power up your laptop in the normal way. this should have solved your problem and you should now have a working laptop once again. hope this works for everyone who needs it as it did for me. phil Så er det bare å laste ned den biosen, zippe den inn på ei mappe i en hd. Brenne en cd med image i. Ja, det hadde du gjort forstod jeg deg rett, men du fikk det ikke til? Du ser at du må gjøre en del grep, men det ser da ut som at andre har fått det til Vennligst BmOnline Lenke til kommentar
Johnny Thrust Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei Kjedelig problem dette, vanligvis er det så mange advarsler etc når man skal flashe BIOS at dette ikke skal kunne skje.... men når skaden først er gjort så tror jeg ikke det er mer å gjøre. Jeg har hatt samme type sak, men da som den profesjonelle part. Etter telefoner til Acer, og diverse forsøk på å flashe på nytt fra DOS med korrekt BIOS, ble løsningen : Å kjøpe ny BIOS brikke (EEPROM) som ble satt i socket på hovedkortet, og så reflash. Saken løste seg, men kun pga flaks ettersom man fikk tak i en ny BIOS chip (som ble levert uprogramert). Ettersom maskinen er av eldre type, ville jeg nok avskrevet denne. Hadde det vært garanti/reklamasjonsrett på den, ville jeg forsøkt å sendt den inn til Acer med feilmelding : "starter ikke". Jeg ville forsøkt å flashe på nytt med korrekt BIOS (i DOS, ikke WinFlash), fungerer ikke dette ville jeg nok kassert maskinen. _lap Guru Lenke til kommentar
zimsen Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Hei Kjedelig problem dette, vanligvis er det så mange advarsler etc når man skal flashe BIOS at dette ikke skal kunne skje.... men når skaden først er gjort så tror jeg ikke det er mer å gjøre. Jeg har hatt samme type sak, men da som den profesjonelle part. Etter telefoner til Acer, og diverse forsøk på å flashe på nytt fra DOS med korrekt BIOS, ble løsningen : Å kjøpe ny BIOS brikke (EEPROM) som ble satt i socket på hovedkortet, og så reflash. Saken løste seg, men kun pga flaks ettersom man fikk tak i en ny BIOS chip (som ble levert uprogramert). Ettersom maskinen er av eldre type, ville jeg nok avskrevet denne. Hadde det vært garanti/reklamasjonsrett på den, ville jeg forsøkt å sendt den inn til Acer med feilmelding : "starter ikke". Jeg ville forsøkt å flashe på nytt med korrekt BIOS (i DOS, ikke WinFlash), fungerer ikke dette ville jeg nok kassert maskinen. _lap Guru Jeg har aldri oppdatert noe bios før (skulle ikke gjøre det bevist nå heller) For å forklare hva som skjedde :Greia var at jeg skulle formatere og legge inn alt på nytt for ei venninne , jeg lastet ned drivere osv hos Acer etter å ha installert win xp og norten 360. , fikk også lastet ned bios. MEN jeg startet aldri oppdateringen. den sto i bakgrunnen etter at jeg haddet pakket ut zippen , samtidig jobbet maskinen med å overføre bilder fra en ekstern disk. Plutselig låste alt seg. Maskinen skrudde seg heller ikke av når jeg trykket på on/off knappen. jeg måtte faktisk ta ut batteriet. Men når jeg skulle starte den opp igjen , så starter vifta , står det en disk i drevet så begynner den å gå noen sekunder. Når det gjelder lys så lyser den lampen ved siden av power knappen 10-15 sek symbolet er en liten firkant den slukker og slik blir den stående med svart skjerkm selvsagt. Etter det jeg har lest på div forum så slo det meg at det har blitt foretatt en bad flash her , men jeg er temmelig sikker på at jeg ikke startet denne selv fysisk , men hva annet kan det egentlig være? EDIT : Nå slår den seg av ett 8-10 minutter også. mvh Endret 8. januar 2010 av zimsen Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Hei Kjedelig problem dette, vanligvis er det så mange advarsler etc når man skal flashe BIOS at dette ikke skal kunne skje.... men når skaden først er gjort så tror jeg ikke det er mer å gjøre. Jeg har hatt samme type sak, men da som den profesjonelle part. Etter telefoner til Acer, og diverse forsøk på å flashe på nytt fra DOS med korrekt BIOS, ble løsningen : Å kjøpe ny BIOS brikke (EEPROM) som ble satt i socket på hovedkortet, og så reflash. Saken løste seg, men kun pga flaks ettersom man fikk tak i en ny BIOS chip (som ble levert uprogramert). Ettersom maskinen er av eldre type, ville jeg nok avskrevet denne. Hadde det vært garanti/reklamasjonsrett på den, ville jeg forsøkt å sendt den inn til Acer med feilmelding : "starter ikke". Jeg ville forsøkt å flashe på nytt med korrekt BIOS (i DOS, ikke WinFlash), fungerer ikke dette ville jeg nok kassert maskinen. _lap Guru Jeg har aldri oppdatert noe bios før (skulle ikke gjøre det bevist nå heller) For å forklare hva som skjedde :Greia var at jeg skulle formatere og legge inn alt på nytt for ei venninne , jeg lastet ned drivere osv hos Acer etter å ha installert win xp og norten 360. , fikk også lastet ned bios. MEN jeg startet aldri oppdateringen. den sto i bakgrunnen etter at jeg haddet pakket ut zippen , samtidig jobbet maskinen med å overføre bilder fra en ekstern disk. Plutselig låste alt seg. Maskinen skrudde seg heller ikke av når jeg trykket på on/off knappen. jeg måtte faktisk ta ut batteriet. Men når jeg skulle starte den opp igjen , så starter vifta , står det en disk i drevet så begynner den å gå noen sekunder. Når det gjelder lys så lyser den lampen ved siden av power knappen 10-15 sek symbolet er en liten firkant den slukker og slik blir den stående med svart skjerkm selvsagt. Etter det jeg har lest på div forum så slo det meg at det har blitt foretatt en bad flash her , men jeg er temmelig sikker på at jeg ikke startet denne selv fysisk , men hva annet kan det egentlig være? EDIT : Nå slår den seg av ett 8-10 minutter også. mvh Hei! Ja, det var et problem. Men er du sikker på at bios er blitt flashed? Kan det være andre årsaker? Her er manualen for maskinen med kinks and hints..nede på denne siden. http://wareseeker.com/free-acer-aspire-5100-specs/ Vennligst BmOnline Endret 8. januar 2010 av BmOnline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå