Drudly Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Hei. Jeg har skyldt en mann på jobben 200 kr som jeg ikke har fått betalt han tilbake pga jeg har reist i militæret. Vet dette ikke er en unnskyldning for å ikke betale men med tanke på alt som har skjedd i det siste så har jeg rett og slett glemt det hele oppi alt styret. Da jeg var hjemme på perm så fant jeg ett brev i postkassen min der han hadde send meg inkasso varsel på de 200 kr, de var plutselig blitt til 1500 kr og han hadde skrivd i brevet at jeg hadde handlet i hans bedrift for 200 kr og jeg ikke hadde betalt han.For det første så var de 200 kr ett lite lån for jeg gikk tom for bensin en gang å han fylte for meg. Jeg har ikke ved noen som helst omstendighet handlet i hans firma. Han hadde satt meg opp med kundenummer og han hadde satt varenummer foran resterende beløp jeg skyldte han,for å hendvise summen til en vare i hans butikk som jeg tydeligvis hadde handlet. Videre i brevet skrev han at hvis ikke jeg betalte innen forfallsdato så ville han gå videre til lensmann med saken og annmelde dette så det ble ett inkassokrav på det resterende beløpet. Men jeg har aldri fått noe forvarsel eller noe som helst melding om at jeg måtte betale tilbake pengene før jeg fikk dette brevet.Jeg trudde at man måtte få 2 puringer eller en slags advarsel før han kan kreve innkasso. Men kan han sette meg opp som kunde, juge på seg at jeg har handlet hos han uten så mye som en kvitering eller bevis på at noe som helst er kjøpt av meg i hans bedrift? Da kan han jo gjøre dette med hvem som helst og kreve inn penger uten at de i det hele tatt vet hvem han er,eller hva dem har gjort? Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med dette. Jeg har spurt rundt hva andre sier og dem sier jeg skal bare gi han de 200 for han kan ikke kreve inn penger igjennom sin bedrift uten å ha noe bevis på at jeg har handlet der. Og siden det er igjennom bedriften hans så kan han jo purre meg osv og ta inn mye mere penger enn jeg egentlig skylder han. Jeg har også vurdert å gå til politiet å annmelde han for forfalskning men vet ikke om dette kommer til å slå tilbake på meg. Hva skal jeg gjøre? Hadde dette vært snakk om bare 200kr så hadde jeg jo gitt han dem, men han skal ha 1500 kr siden han påstår at beløpet har rentet seg iløpet av tiden jeg har skyldt han. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 jeg syntes det hørtes veldig suspekt ut, før saken går noe lengre (størst sjangse for å bli trodd hvis man er først ute) syntes jeg du bør gå til ditt lokale politikammer og forklare saken akkurat som den er. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Det første man skal gjøre er å bestride kravet. Ta kontakt med inkassoselskapet og si ifra om dette. Ta så kontakt med han du lånte penger av, og spør hva faen han driver med. Og om du da gir han 300 kr burde saken være ute av verden. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Det var 200, ikke 300. Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Det var 200, ikke 300. Siste 100 lappen er ment som "renter" Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Det var 200, ikke 300. Siste 100 lappen er ment som "renter" Hvis man oppfører seg som han (som trådstarter skylder penger) gjør, fortjener man ikke renter. Det burde heller trekkes fra en 100-lapp, minst. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 100 kroner i rente for ety lån på 200 kroner? Det er relativt dyrt... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 men det er billig for å få en veldig kjedelig og potensielt tidkrevende sak ut av verden Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg hadde nok kun sendt en SMS... Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Nå har jeg hørt det også. Gå så langt for 200kr? Griner han når han er på dass også? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 men det er billig for å få en veldig kjedelig og potensielt tidkrevende sak ut av verden Når noen forfalsker kundeinformasjon og fakturaer, og sender et slikt patetisk beløp til inkasso, da fortjener han å få igjen med samme mynt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Videre i brevet skrev han at hvis ikke jeg betalte innen forfallsdato så ville han gå videre til lensmann med saken og annmelde dette så det ble ett inkassokrav på det resterende beløpet. Men jeg har aldri fått noe forvarsel eller noe som helst melding om at jeg måtte betale tilbake pengene før jeg fikk dette brevet.Jeg trudde at man måtte få 2 puringer eller en slags advarsel før han kan kreve innkasso. Man kan sende inkassovarsel tidligst 14 dager etter forfall. Man er ikke pliktet å sende annen purring før inkassovarsel. Lensmenn i Norge driver ikke inkasso. Men lensmann kan være namsmann, og få i oppdrag av inkassobyråer å sette iverk tiltak for å kreve inn penger, f.eks ta pant i eiendeler, kontoer osv. Men oppsøk heller denne mannen med ferdigskrivd kvittering som han undertegner når du overleverer han de 200,- Så er sikkert denne saken ute av verden. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 ta kontakt med inkassoselskapet og forklar din side av saken. Er du heldig så legger de saken død og gjerne avslutter sitt forhold med vedkommende pga misbruk av deres tjenester. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 ta kontakt med inkassoselskapet og forklar din side av saken. Er du heldig så legger de saken død og gjerne avslutter sitt forhold med vedkommende pga misbruk av deres tjenester. Hvilket inkassoselskap foreslår du at trådstarter skal forklare saken til?? Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nei, nei, nei. Jeg kan da vel ikke uten videre bestemme meg for at du skylder meg 150000kr når det måtte passe meg. Ingen kan opprette inkassokrav uten videre med mindre de har rimelig gode bevis(din signatur/kontrakt ell) for at du skulle skylde dem noen penger. Dette er jo helt tydelig en idiot som prøver å utnytte dine manglende kunnskaper på området ved å true deg med inkasso. Inkasso er kjedelig, men et brev fra han er ikke å regne som inkasso. Har du kun fått et brev fra han hvor han truer deg med inkasso, hadde jeg hvertfall gitt blankt faen i kravet. Bare som tort og svie for latterlig oppførsel. Skulle du derimot på et mirakuløst vi ha fått et brev fra et inkassobyrå bør du ringe de å be dem redegjøre for kravet de fremmer mot deg. (noe jeg tviler på at de kan) Ang bensinen, Du kan jo enkelt kalle det en "gave". Mer som at du kjørte på han en plass han skulle mot at han betalte bensinen som ble brukt da du gjorde det. Uansett. Jeg ville ikke bekymra meg stort... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Dette hørste suspekt ut. Rett fremgangsmåte fra hans side ettersom han bestemte seg for å fakturere deg ville vært å fakturere deg for eksakt beløp og eventuelt slengt på et fakturagebyr. Neste steg er å sende purring og der har man ikke lov som privatperson å legge på mere en 56 kroner. Dette har jeg selv gjor med hell mot et bilopphuggeri som sendte meg feil deler og var trege med å gi meg tilbake pengene etter at jeg hadde sent varen i retur i samme stand som jeg fikk den i. Å bare bestemme seg for et beløp sånn helt ut fra løse lufta er ikke lov rett og slett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det var 200, ikke 300. Siste 100 lappen er ment som "renter" Hvis man oppfører seg som han (som trådstarter skylder penger) gjør, fortjener man ikke renter. Det burde heller trekkes fra en 100-lapp, minst. Renter er noe man har krav på, ikke noe man skal fortjene. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nå har jeg hørt det også. Gå så langt for 200kr? Griner han når han er på dass også? This Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det var 200, ikke 300. Siste 100 lappen er ment som "renter" Hvis man oppfører seg som han (som trådstarter skylder penger) gjør, fortjener man ikke renter. Det burde heller trekkes fra en 100-lapp, minst. Renter er noe man har krav på, ikke noe man skal fortjene. Så hvis du låner bort penger i en situasjon lik denne, forventer du å få tilbake med renter? Uten at noe er avtalt på forhånd? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det var 200, ikke 300. Siste 100 lappen er ment som "renter" Hvis man oppfører seg som han (som trådstarter skylder penger) gjør, fortjener man ikke renter. Det burde heller trekkes fra en 100-lapp, minst. Renter er noe man har krav på, ikke noe man skal fortjene. Så hvis du låner bort penger i en situasjon lik denne, forventer du å få tilbake med renter? Uten at noe er avtalt på forhånd? Dersom vedkommende ikke betaler tilbake til avtalt tid, eller til rimelig tid hvis ingen tid er avtalt? Ja, selvfølgelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå