Gå til innhold

Briller og fotgrafering

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg har tenkt litt på dette og ikke funnet noe svar. Jeg har noe svekket syn, dvs jeg bruker -0,75 i briller. Det er helt likt på begge øyene. Jeg trenger ikke briller til bilkjøring. Men jeg har uklart syn på avstand.

Eksempel:

Jeg mister små detaljer på ca 5 - 7 meter.

Har problemer med å se bilskilt på 25 - 30 meter (må tyde disse).

Så til spørsmålet;

Når jeg tar bilder. Vil bildene som jeg tar og som fremstår som klare for meg, vil disse være klare for dere med normal syn? Hvis dere bruker briller til vanlig.. bruker dere disse når dere fotograferer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mange Speilrefleks kan du stille på diopter på søkeren til å passe synet ditt. Dette påvirker bare hva du ser og selvsagt ikke hva du tar bilde av.

Eneste måten du skulle få noen uklarhet er om du stiller fokus feil, eller beveger kamera for mye i forhold til lukkertid (men det er strengt tatt ett problem alle fotografer må overvinne :p )

Lenke til kommentar

Jeg må fotografere med linser/briller fordi jeg ikke kan kompensere nok med å stille på søkeren på mitt Pentax K100D. (Jeg har ~-1,75 på høyre øye.)

Ved manuell fokusering er det ofte litt knotete når jeg bruker briller fordi brilleglasset kommer borti gummiinnfatningen rundt søkeren, noe som gjør at øyet holdes 0,5-1 cm lengre unna søkeren. Det gjør at jeg mister litt skarphet selv om jeg har justert dioptrien slik at det står i forhold til synet med briller og det setter også ekstra krav til å holde disse samt søkeren rene for at resultatet skal bli bra. Når jeg bruker autofokus er det ikke noe problem med briller da det holder det at jeg ser nok til å komponere bildet.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Autofokus er da ingen idiotsikker løsning for å si det helt enkelt. Jeg manuellfokuserer oftere enn jeg bruker autofokus og har lik eller høyere treffprosent manuelt som automatisk. Sett fokus på øynene med 85mm f/1.2 på 2 meters avstand med søkeren til en 400D du. :)

Forøvrig kan jeg aldri få nok av å anbefale brillebrukere søkeren på Nikon D700 og D2/3-serie. Jeg har "operert" mine Canon-hus med samme runde søkerokular nå. :new_woot:

Lenke til kommentar
Dette er tatt med manuell fokusering. For meg så ser dette klart ut. :)

Det er jo også rimelig nær korekt fokusert (på barnets ansikt). Det er en utfordring å treffe helt med manuell fokus uten en bedre mattskive en det som følger med autofokuskameraene. Det er begrenset dof her, og hvis dette er på objektivets største blenderåpning så er de fleste objektiver mindre skarpe der enn litt nedblendet, noe som også vil trekke ned inntrykket av at fokus sitter.

Fint bilde, forresten!

Lenke til kommentar
Jeg er dessverre ikke enig at DK-19 gangner brillebrukere. Heller tvert i mot. Dette er en felles mening av flere brillebrukere jeg har pratet med. Men for all del. For min del som har "ørnesyn" så finner jeg DK-19 helt perfekt for å blokkere ute strølys.

Har den ikke selv, og jeg bruker heller ikke briller. Men flere bekjente som bruker briller sverger til DK-19 :)

Lenke til kommentar

Nå fungerer søkeren i mitt kamera (D700) helt utmerket med briller da, er derfor ikke så trist som mitt forrige emotikon kunne antyde. Men diopterinstillingen har altfor lite slingringsmonn til å være interessant. DK-19 har jeg ikke forsøkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...