Gå til innhold

Proteiner under trening?

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det tar det lang tid fra du inntar proteiner (pulver) til kroppen faktisk tar det opp. Mao vil det ta lang tid før kroppen får bygd seg opp igjen etter trening, selv om du inntar proteinene dine rett etter trening. Hva med å heller tjuvstarte litt å starte å innta proteiner jevnt gjennom hele treningen? Sakte men sikkert, en sup her og der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det folk sier er at man skal ha i seg 30-40g protein rett etter trening (helst noe som virker kjapt), og karbohydrater for å fylle opp glukose lagrene. Så 1 time etter trening skal du ha i deg et stort måltid.

Det er etter trening proteinsyntesen er størst, og det er da kroppen kan best nyttegjør protein og begynne å reparere.

Lenke til kommentar
Det folk sier er at man skal ha i seg 30-40g protein rett etter trening

viss du skal pumpe deg skikkeli opp, ska du bruke 2 gram protein pulver per kilo. så f.eks viss du veier 80 kg skal du ha i deg 160 g protein.

smaker jo piss da, men det er en aen sak

Lenke til kommentar

Har hørt at kroppen kun klarer å ta opp +/- 50g proteiner av gangen, så 160g blir vel litt overkill? Eller er jeg fullt klar over at proteinershake kun er et tilskudd :) Tar det kun etter trening, og evt noen doser ekstra de dagene det blir så mye trening at jeg sliter med restutisjonen. Ellers er jo nøtter, ost og kjøtt noe jeg prøver å få i meg mye av :)

Lenke til kommentar
Har hørt at kroppen kun klarer å ta opp +/- 50g proteiner av gangen, så 160g blir vel litt overkill? Eller er jeg fullt klar over at proteinershake kun er et tilskudd :) Tar det kun etter trening, og evt noen doser ekstra de dagene det blir så mye trening at jeg sliter med restutisjonen. Ellers er jo nøtter, ost og kjøtt noe jeg prøver å få i meg mye av :)

Tror noen treningssmagasiner betaler 10,000 kr hvis noen får det bevist. Husker noen fortalte meg om en proff bodybuilder som bare spiste et måltid om dagen, og det var om natten.

Men søker du på det på nettet så mener de fleste at det er myte.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Ellers, så er det beste å innta 30-50g protein av typen whey eller helst en 50/50 blanding av whey og kasein som man finner i myoprotein, sammen med 50-100g karbohydratpulver (maltodextrin) om man er på bulk. Etter trening altså.

Finn din fettprosent, deretter kan du finne kg fett. Så kan du trekke dette fra din totale vekt. Gang dette tallet med 2. Det er antall gram protein du bør få i deg hver dag om du er på bulk. Gang det med 3 og du får det samme, bare på deff. Finn ut hvor mye protein du får i deg daglig. Ta ditt optimale proteininntak (det du har funnet ut) minus det du får i deg hver dag. Svaret er det antall gram protein du skal få i deg fra proteinpulver. Er ikke vanskeligere. Fordel det utover måltidene og da spesielt på proteinfattige måltider, og en porsjon etter trening som nevnt i første avsnitt.

Lenke til kommentar

Hvorfor maltodextrin? Jeg foretrekker å innta bladning av sukrose og glukose. Meltodextrin er jo rein sukker på det værste, som har en glykemisk indeks på 105 (?). Dette er jo i seg selv værre enn sukker.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Meltodextrin er jo rein sukker på det værste, som har en glykemisk indeks på 105 (?). Dette er jo i seg selv værre enn sukker.

GI betyr ingen ting, det er bare hvor mye insulin kroppen må frigi for 50g karbohydrat.

Den halveres også når man inntar det sammen med protein, derfor kaller man det GB g-belastning.

Hvorfor flytende er enkelt, for at opptaket skal gå raskere.

Maltodextrin er ikke sukker (fruktose/glukose) det er maisstivelse / glukose polymer

Endret av War
Lenke til kommentar

Ok. Da vet jeg det :) Takk

Så bra å ta maltoxextrin i vannet når man holder på å løfte? Pleier ofte å dope meg på rosiner under trenning for å gi maks, noe som funker ganske greit. Og hva er maisstivelse / glukose polymer?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...