Gå til innhold

Brukt 5d mkI eller nytt d90?

Anbefalte innlegg

Skal ha dSLR igjen snart, etter å ha måttet selge min Nikon D80 for noen måneder siden.

Bruker kameraet til all mulig bruk, men jeg er særlig opptatt av å få gode innebilder. Dvs. konsertbilder, festbilder og portretter, uten å måtte bruke forstyrrende blits.

Har sett på både brukt Canon EOS 5d og nytt Nikon D90, som ligger på omtrent samme pris. Hva skal jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 5D parkerer nok en D300 eller D90 på høy iso, og lar dem slite på lav, så om man bare skal se på bildenes tekniske kvalitet, så er det 5D all the way.

De eneste motforestillingene jeg har mot 5D vs D90 er autofokusen, og de faktum at 5D er et aldersstegent og tregt kamera.

Lenke til kommentar
Det er jo to totale forskjellige kameraer,det ene er ff og det andre er crop.

Det er to forskjellige fatninger også. Greit å avgjøre det spørsmålet før man velger modell kanskje? Med mindre man skal klare seg med ett objektiv.

Forøvrig er det minimal forskjell på D90 og 5D på signal/støy, og skal man på noe slags tele vil man alltid ha lavere blendertall tilgjengelig på D90, så det vil være bedre temmelig fort. D90 har bedre kontrastomfang på lav følsomhet enn både 5D og 5D2, og er aldri dårligere enn 5D, i følge DxO. D90 vil slite mindre med vignettering og uskarpe hjørner. Jeg ville aldri foretrukket et brukt 5D fremfor et nytt D90, særlig ikke om jeg ikke satt på mye Canon-optikk, men jeg ville først og fremst vurdert om jeg ville hatt Canon eller Nikon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...