Gå til innhold

BK: Vinter i Østfold


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har fått mitt første Speilrefleks kamera noesinne. Så her har jeg mye å lære. Legger ved ett av de første bildene jeg har tatt.

Si hva dere synest å hva jeg skal gjøre bedre.

 

Kamera er ett Cannon Eos450D

 

post-131322-1262460172_thumb.jpg

Endret av Jarman76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han mener komposisjonen.

Altså ditt ståsted og hvorhen du peker kameraet og fra hvilken vinkel der du står :ph34r:

Sånn cirka.

 

Men som helt fersk innen litt avansert bildetaking syns jeg du gjør en god figur med dette bildet.

 

Du viser iallefall at du har et godt øye for motiver.

Og enten har kameraet gjort en meget bra jobb eller så vet du iallefall litt om hva du skal stille på :!:

 

Kunne med fordel blendet ned, det vil si f/tallet kunne vært større (f/8 eller f/9.5 hadde nok gjort susen. Men greia er at uten stativ da om lyset er litt dårlig (hvis f.eks ikke sola skinner ) så hadde kameraet i et helautomatisk program stilt opp ISO`en såpass at det hadde blitt stygt og kornete, eller så hadde du måttet ha så lang lukkertid at du hadde fått bevegelses-uskarphet.

De som mener noe annet må bare rette meg :ph34r:

 

Her har jeg tatt opp bildet i Lightroom2, rettet hvitbalansen, lysnet litt og gjort noen endringer (kontrast,clarity,fill light, highlight ned. (for å prøve å berge det allerede litt utbrente området i skogen oppe til venstre) Dette er endringer jeg føler må til for å vise at utgangspunktet ditt ikke er ille i det hele tatt. Det er bare det at det ikke var helt "fremkalt" ennå.

Bare si fra så fjerner jeg det i en fei.

 

post-179066-1262478152_thumb.jpgEvt litt kaldere tone:

post-179066-1262482147_thumb.jpg

 

 

På grunn av at det jeg stilte på var en ganske liten jpg-fil kunne jeg ikke fått det større uten at det så ganske ille ut. Det hadde vært noe annet om dette hadde vært en RAW-fil for å si det sånn. Evt en større jpg. Så vet du det :yes:

 

Anyway. Fortsett å ta bilder, finn ut hvilket redigeringsprogram som passer deg best (det viktigste er nå det , syns jeg) og du vil ta bedre og bedre bilder etterhvert som du poster og får kritikk på hva som kan gjøres bedre til neste gang.

 

Lykke til.

 

Mvh Larsenio

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Han mener komposisjonen.

Altså ditt ståsted og hvorhen du peker kameraet og fra hvilken vinkel der du står :ph34r:

Sånn cirka.

 

Men som helt fersk innen litt avansert bildetaking syns jeg du gjør en god figur med dette bildet.

 

Du viser iallefall at du har et godt øye for motiver.

Og enten har kameraet gjort en meget bra jobb eller så vet du iallefall litt om hva du skal stille på :!:

 

Kunne med fordel blendet ned, det vil si f/tallet kunne vært større (f/8 eller f/9.5 hadde nok gjort susen. Men greia er at uten stativ da om lyset er litt dårlig (hvis f.eks ikke sola skinner ) så hadde kameraet i et helautomatisk program stilt opp ISO`en såpass at det hadde blitt stygt og kornete, eller så hadde du måttet ha så lang lukkertid at du hadde fått bevegelses-uskarphet.

De som mener noe annet må bare rette meg :ph34r:

 

Her har jeg tatt opp bildet i Lightroom2, rettet hvitbalansen, lysnet litt og gjort noen endringer (kontrast,clarity,fill light, highlight ned. (for å prøve å berge det allerede litt utbrente området i skogen oppe til venstre) Dette er endringer jeg føler må til for å vise at utgangspunktet ditt ikke er ille i det hele tatt. Det er bare det at det ikke var helt "fremkalt" ennå.

Bare si fra så fjerner jeg det i en fei.

 

post-179066-1262478152_thumb.jpgEvt litt kaldere tone:

post-179066-1262482147_thumb.jpg

 

 

På grunn av at det jeg stilte på var en ganske liten jpg-fil kunne jeg ikke fått det større uten at det så ganske ille ut. Det hadde vært noe annet om dette hadde vært en RAW-fil for å si det sånn. Evt en større jpg. Så vet du det :yes:

 

Anyway. Fortsett å ta bilder, finn ut hvilket redigeringsprogram som passer deg best (det viktigste er nå det , syns jeg) og du vil ta bedre og bedre bilder etterhvert som du poster og får kritikk på hva som kan gjøres bedre til neste gang.

 

Lykke til.

 

Mvh Larsenio

 

Tusen takk for mye og bra info. Synest du fikk bildene mine bedre framm enn jeg gjorde.

 

Blir nok tatt masse bilder fremover så det kommer fler.

Skal få kjøpt meg et stativ til uka så da får vi se om jeg får noen bedre bilder :-)

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg farget i orginalbilde var best. Det får meg til å føle at det er kaldt for det er det her i Østfold omdagen :) Mulig det er en tanke for blått men

Men treet er i veien, dessverre ødlegger det liksom bilde. ellers en vakker plass.

 

Var 22minus den dagen så ja det var kaldt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...