Gå til innhold

Hvilken nærkamp teknikk?

OttarS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har ikke forsvaret ett helt eget opplegg der da?

at de har satt sammen diverse ting som funker uten ekstremt mye trening.

det er jo ikke akkurat vanlig kampsport det er snakk om.

jeg er langt ifra sikker på dette altså, men den nærkampen jeg hadde var ihvertfall ikke noe form spesiellt navn, det stammet heller ikke fra noe spesiell type kampsport.

Lenke til kommentar
Veldig få som har nærkamptrening i forsvaret. Men vi hadde ihvertfall Krav Maga. Det er vel mest selvforsvarsteknikk der det meste er lov, men altså regulert etter ROE og nødverge. Så har man AT og da.

Det er vel heller slik at det er veldig MANGE som har nærkamptrening i en eller annen forstand, men det er ikke alle som har like mye av det. Instruktørenes kompetanse og avdelingenes seriøsitet varierer en god del, det er mye rart at sivile krav maga-instruktører og andre kjekkaser som leies inn for å gjøre lure ting, men det har heldigvis blitt litt skjerpings på det de siste årene. De som godkjennes som nærkampinstruktører gjennom TRADOK (nå "Hærens våpenskole") har gjennomgått det samme opplegget og skal i teorien kunne det de lærer bort.

EDIT: Fjernet et navn.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Hvilken nærkamp teknikk er det forsvaret øver seg på?

Forsvaret har et eget nærkampreglement. Det er ikke helt ulikt krav maga, men det er også en del forskjeller, blant annet fordi Forsvarets baserer seg på at man har på seg full stridsutrustning. Hensikten med nærkampteknikker er å ødelegge eller drepe motstanderen. I det relativt nye kurset "Strid på korte hold" kombineres nærkamp med nærstridsskyting.

Det er også en del avdelinger som trener på arrestasjonsteknikk (AT). Dette er, logisk nok, mildere teknikker enn nærkamp, men det betyr ikke at de er lettere å gjennomføre. Hensikten med AT er å nøytralisere og kontrollere mostanderen.

Lenke til kommentar

Hensikten med nærkamp har ifølge befalet aldri vært å drepe fienden her ihvertfall. Men å svekke og få ned fienden og å kunne forsvare seg selv og et objekt. Det å drepe er alltid siste utvei og det kan være straffbart å drepe en fiende dersom man kan unngå det.

Men teknikkene man lærer derimot, kan drepe en person dersom man virkelig vil.

Lenke til kommentar
OKei :) takk for svar

men er det son at vi kan få opplæring i dette på fritida viss vi ønsker det?

vi hadde gratis Tae Kwon Do trening i leiren tidligere, usikker på om det fortsatt er det.

fokuset var vist på selvforsvar.

men dette varierer så klart fra sted til sted.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Hensikten med nærkamp har ifølge befalet aldri vært å drepe fienden her ihvertfall. Men å svekke og få ned fienden og å kunne forsvare seg selv og et objekt. Det å drepe er alltid siste utvei og det kan være straffbart å drepe en fiende dersom man kan unngå det.

Men teknikkene man lærer derimot, kan drepe en person dersom man virkelig vil.

Nærkampreglementet ble utarbeidet under den kalde krigen (les: vi ventet at Igor og Ivan skulle komme over grensa). I krig er det lov å drepe fienden. Det er en grunn til at reglementet til og med har illustrasjoner som viser hvordan du skal stikke ihjel fienden med bajonetten. Det er kanskje ikke den teknikken man trener mest på i disse dager, men det var nå engang å eliminere fienden som var hensikten da reglementet ble skrevet... Legg også merke til at jeg sa "ødelegge (skade/uskadeliggjøre/eliminere) eller drepe", ikke bare drepe. Intensjonen ved min beskrivelse var først og fremst å illustrere et skille mellom nærkamp og arrestasjonsteknikk, hvor det første unektelig er selvforsvar og å skade fienden, mens AT brukes for å kontrollere en motstander.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Vi hadde LITT krav maga og AT. Funker dårlig på byen... Har jeg hørt...

vi lærte masse ting som funker på byen ihvertfall.

om dette var ting vi skulle lære er jeg usikker på, vi lærte mye vi aldri skulle lært :p

Hva vil det si at dere lærte mye dere aldri skulle ha lært? Hvis det funker og brukes på en vettug måte, er det ingen som kan komme og si at det var feil at dere lærte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...