mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Bygget ny pc igår, alt gikk fint fikk installert os, programmer osv... og så etter å ha tatt en matbit kommer jeg tilbake til "død" maskin. Har trålet forum og google etter info, prøvd diverse ting, men uten å lykkes sålangt. Min hw: Hovedkort: Asus p6t deluxe v2 Cpu: i7 920 RAM: Corsair dominator 1600MHz 6Gb Skjermkort: Sapphire HD 5770 Lagring: Intel SSD 80Gb gen2 Strømforsyning: Corsair HX 750W Kjøler: Noctua U12P Under første oppstart fant den alle minnebrikker, den restartet som den skulle flere ganger under installasjon av win7 og div. drivere. Det eneste jeg la meg merke med var at cpu temp var litt høyere enn forventet 40,5 grader, men dette var stabilt i flere timer uten å gå serlig opp eller ned (kontrollerte i bios flere ganger). Nå kommer lys på brytere på hovedkort, trykker jeg PÅ så sviver viftene i mindre en 1 sek før alt stopper. Ser at andre har lignende problem, men har ikke funnet min årsak enda. Håper noen vet råd Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg har hatt ett lignende problem som dette, til meg var PSU (Strømforsyningen) kaputt og måtte bytte. Om du har en annen strømforsyning i huset, prøv med den. Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Da har jeg satt på kjøleren som fulgte med cpu uten at det hjalp. Takker for forslag. Har ingen strømforsyning liggende, men kan kanskje greie å få tak på en og prøve det. Andre forslag er også velkomne... merkelig hvordan desperasjonen kommer når man har hw problem hehe. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Ja, når jeg hadde mitt problem, så lå jeg i fosterstillig og gråt :< Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Prøv og kickstarte PSUen og la den kjøre en stund. Her er hva du gjør: Du trenger et eller annet som leder elektrisitet. Kobbertråd, Binders e.l. Koble ut alt av ledninger som går til PSU fra hovedkortet. Ingenting skal være koblet til. Bøy bindersen/kabelen og putt den ene enden inn der hvor den GRØNNE ledningen går ut på ATX 24 kabelen. Og putt den andre enden på en av de SVARTE endingene. Deretter skal PSUen starte. Du kan ta ut kobbertråden/bindersen nå hvis du vil. La den kjøre i 10-30 min og se om det samme skjer hvis den starter. Hvis ikke den starter da, så er PSU kaputt. Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Hei takker for hjelp. PSU starter når jeg slutter mellom grønn og svart, men SKAL den svive når jeg fjerner den kortslutningen? PSU sviver så lenge denne kortslutningen ligger. Får sannsynligvis tak i en eldre psu fra en kamerat ikveld, håper bare ikke denne er for gammel. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Å kortslutte de ledningene er som å trykke inn påknappen. Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Har forstått det slik ja, men skulle den ikke "holdt" på signalet etter at knappen (grønn/sort) er tatt bort? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg går ut i fra du har lest manualen, og montert alt riktig. Du har rammen i de røde ram slottene, og har du prøvd med forskjellige ram brikker i dimm_A1 og dimm_B1 slottene. Har du prøvd en clear cmos(flytte jumper når hk er helt strømløs)? Er avstandsstykkene mellom hk og kabinettet riktig plassert i forhold til feste hullene på hk, så hk ikke blir kortsluttet? Jeg vet du har hatt start på pc'en, men kanskje det var flaks! Prøvde du en oppstart med hk utenfor kabinettet, når du byttet Noctua U12P til orginal kjøler? Har du fjernet hetten, og bruker du 8-pin(4+4-pin) til cpu strøm, noe som er anbefalt til i7 920! Har du husket 12V 6-pin pci-e strøm til skjermkort, eller prøvd en annen pci-e utgang på strømforsyning? Har du prøvd en oppstart med minimalt med hw tilkoblet hk, bare en og en rambrikke i dimm_A1, cpu, skjermkort, strøm og kjøling, og se om du får start? Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Takker for forslag Ja jeg mener å ha prøvd/kontrollert alt som du nevner. Nå er jeg snart på vei til å hente en annen PSU. Hvis ikke det hjelper virker det på meg som om jeg har svidd et eller annet på HK eller CPU. Liker jo ikkeden tanken da. Lenke til kommentar
chirsso Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Prøv og kickstarte PSUen og la den kjøre en stund. Her er hva du gjør: Du trenger et eller annet som leder elektrisitet. Kobbertråd, Binders e.l. Koble ut alt av ledninger som går til PSU fra hovedkortet. Ingenting skal være koblet til. Bøy bindersen/kabelen og putt den ene enden inn der hvor den GRØNNE ledningen går ut på ATX 24 kabelen. Og putt den andre enden på en av de SVARTE endingene. Deretter skal PSUen starte. Du kan ta ut kobbertråden/bindersen nå hvis du vil. La den kjøre i 10-30 min og se om det samme skjer hvis den starter. Hvis ikke den starter da, så er PSU kaputt. Jeg har hatt problemer med at PC'n innimellom ikke starter. Den fungerte en stund etter kickstart. Skjedde stadig oftere. Problemet viste seg å være den ene minnebrikken. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Prøv også en oppstart med bare cpu, strøm og kjøling, alt annet frakoblet hk, hvis den starter, prøver du med ram osv.! Det hadde vært enda bedre hvis du har en system warning speaker tilkoblet hk, når du prøver dette. Da skal den pipe (hvis hk og cpu er i orden)fordi ram mangler hvis du får start, og pipe fordi skjermkort mangler, hvis ram er i orden! Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 PSU som min kamerat hadde liggende var jo godt foreldet så det kom ingenting utav det. Prøvde som ask99 sa å starte opp med kun cpu, strøm og kjøling. Kommer like langt. Power og Reset knapp på hovedkort lyser, men pc starter ikke. Det eneste som skjer er et lite blink og et par omdreininger på cpuviften. Leste også en plass at noen kort hadde blitt levert med flatt "cmos-batteri", spant ut, kjøpte hjem, men uten hell det også. Kabinettet er et antec p183 og har ingen pc-speaker, slik jeg ser det. Hvor kan man få tak i de "pipe-kodene", har ikke funnet noe i manualen til HK? Det som for meg fortsatt er merkelig er at alt var oppe og fungerte en stund for så å ikke fungere i det hele tatt uten å ha flyttet kassen eller noe. Hadde jo også vært greit å vite eksakt hva som er galt før man setter igang med mer netthandel og evt. reklamasjoner. Må bare si takk til alle forslag og svar som kommer, det hjelper litt på en måte uansett. Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Her kommer en enkel test - fjern minnebrikkene - prøv å starte opp pc - bios hyler vel om manglende minne, men poenget er å se om du i det hele tatt får liv i boksen... Den mest vanlige feilen tror jeg er feil med minne - enten defekt, ikke satt på plass skikkelig e.l. Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Ingen hyl fra bios nei, tror ikke det har komt noen derfra igår heller, det er ikke pc-speaker på hovedkort slik jeg ser det, heller ingen tilkoblet da det ikke fulgte med kabinettet og jeg har ikke koblet noen på hk. Har ingenting liggende heller da min forrige stasjonære var en pentium 450MHz som endte sine dager i elreturen under flytting i sommer. Ingen hyl fra bios nei, tror ikke det har komt noen derfra igår heller, det er ikke pc-speaker på hovedkort slik jeg ser det, heller ingen tilkoblet da det ikke fulgte med kabinettet og jeg har ikke koblet noen på hk. Har ingenting liggende heller da min forrige stasjonære var en pentium 450MHz som endte sine dager i elreturen under flytting i sommer. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Hvis du prøvde å starte opp med kun cpu, strøm(8 og 24-pin) og cpu kjøling, og alt annet frakoblet hk, da er det bare 3 ting igjen, psu, cpu eller hk det er feil på. Du bør ta en nærmere titt på cpu, se om det er noen pinner som er bøyd/knekt. Men det var litt rart det fungerte noen timer først! Har du prøvd å starte med hk på et bord? Hvor kan man få tak i de "pipe-kodene", har ikke funnet noe i manualen til HK? Se 2.10 Starting up for the first time, i manualen! Men det hjelper ikke med pipe koder, når pc'en ikke starter, og som du sier, så har du ikke system warning speaker på antec p183! Edit: Når du jump starter psu, bør du koble til en feks 12V 55Watt bilpære til svart og gul på 8-pin cpu utgangen, og på pci-e utgangen på psu, og måle med et voltmeter/multimeter(innstilt på DC Volt) at den leverer 12V med last, hvis du ikke har et voltmeter, så får du i hvertfall sett om du får normalt lys i pæra! Jeg trenger vel ikke si at alt av hw, må frakobles før du prøver dette! Endret 2. januar 2010 av ask99 Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Cpu og sokkel så helt fin ut da jeg byttet til intel kjøleren. Har også tatt hk utav kabinett for start, riktignok uten skjermkort da dette ikke ville sitte skikkelig uten at kortet hadde litt avstand til underlaget. "håper" det er psu som skaper trøbbelet, hvis jeg ikke får lånt noen annens tror dere jeg kan teste med en psu fra clas ohlson? (kan leve med en tilgodelapp derfra). Hvis det skulle vise seg å være hk eller cpu, hvordan eliminerer man den defekte? Virker litt risky å sette fin cpu i defekt hk og versa, hvis begge mine er "døde" og synest også det er bra overkill å kjøpe både nytt hk og cpu for å få dette opp å gå... Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 ask99 Til det siste du skrev ang. last på 12V. kan jeg få prøvd på et vis, har målt 12V på pinnene ved "grønn/sort" start av psu. Det jeg ikke kan se å ha fått svar på er om psu skal fortsette å svive etter den har fått dette "grønn/svart" signalet eller om dette må ligge kortsluttet for at psu skal svive. Slik det er nå så sviver min flunkende nye Corsair hx750W kun når disse er konstant kortsluttet. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Prøv en måling med last, men husk å koble pære til bare gul og svart! Jeg måtte prøve å jump starte en psu nu, og den gikk bare når jeg hadde koblet grønn/svart i lag, så snart jeg fjernet lasken, stoppet psu! Edit: Hvis det skulle vise seg å være hk eller cpu, hvordan eliminerer man den defekte? Jeg vet ikke noen annen måte å sjekke cpu og hk, enn å prøve annen hw! Kanskje det er best å levere inn cpu og hk til selger, hvis det viser seg at psu er ok! Edit2: Mål også orange+svart=3.3Volt DC, og rød+svart=5.0Volt DC! Endret 2. januar 2010 av ask99 Lenke til kommentar
mistiflip Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Da har jeg testet med bilpære tilkoblet psu, den ser ut til å fungere. Måler de respektive spenninger utav den. Har også kikket på prosessor og den ser tilsynelatende helt fin ut, samme med cpu sokkel. Har også kikket grundig over hele hk uten å finne antyddning til varmgang noe sted. Dette er fortsatt et mysterium for meg, siden den bare plutselig la inn årene etter noen timers velfungerende bruk. Hvis ingen kommer opp med noen forslag som fungerer får jeg vel ta en dialog med komplett, hvor jeg har kjøpt de fleste komponenter, cpu, hk, ram, skjermkort og psu. Jeg har modifisert, oppgradert og tatt inn og utav komponenter på mange pcer frem til for ca 5år siden og aldri hatt slike problemer før. Takker for alle forslag som er kommet til nå og som måtte komme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå