Gå til innhold

Hva kan gjøres for å komprimere en video uten å miste for mye kvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter og redigerer noen gamle familiefilmer vi omsider har fått digitalisert, og hadde håpt å få så mye som mulig inn på en DVD. Vi har gått til innkjøp av store DVDer (dual layer), altså kan jeg ha 240 minutter med video på hver.

Men nå viser det seg at 240 minutter med film tar 10,7GB. Hva er det jeg kan kutte ned på uten å miste for mye kvalitet? Bruker Pinnacle Studio 10, og har så vidt jeg kan se følgende alternativer:

Compression (ser ut til å være låst til MPEG-2)

Resolution (høres ikke ut som noe jeg vil forminske; er satt til "DVD Compatible - 720x576")

Frame rate (25 fps)

Data rate (6000 kb/s)

Er det andre alternativer enn MPEG-2 som er lurt å bruke? Og hvis ikke, hva bør jeg skru ned på for å få det under 8,5GB?

Og som et lite bonusspørsmål, får jeg presset inn akkurat 240 minutter med film, eller må jeg trekke fra noe for filheadere og slikt?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6000 er helt vanvittig, for ikke å snakke om at det er over hva dvd-formatet tillater. maks tillatte er 9800 kbit/s. sikker på at det ikke er snakk om bits, og ikke bytes? isåfall kan du nok trygt redusere denne til rundt 5000.

EDIT:

PAL DVD støtter 720x576, 704x576, 352x576 og 352x288. Du må bruke MPEG-2. Maks video-bitrate er 9800 kbit/s, og du må ha 48kHz. lydformat kan være MP2, AC3 og PCM. lyd kan maks være 1536 kbit/s, fps MÅ være 25, og aspect-ratio må være 4:3 eller 16:9 (16:9 er kun for 720x576).

Har du mulighet for å velge variabel bitrate er det vanlig at DVD-er har rundt 4-5 Mbit/s, og opptil 6-7 Mbit/s under raske scener (vet ikke hvilke muligheter du har for å justere dette).

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
6000 er helt vanvittig, for ikke å snakke om at det er over hva dvd-formatet tillater. maks tillatte er 9800 kbit/s. sikker på at det ikke er snakk om bits, og ikke bytes? isåfall kan du nok trygt redusere denne til rundt 5000.

Hvordan kan 6000 være høyere enn 9800?

Lenke til kommentar

Mange takk for gode svar. Fant ut at det måtte kuttes ned til ca 4500 kb/s for å passe på en disk, og ser ingen merkbar endring i kvaliteten. Det kommer ikke fra VHS, men fra en type små VHS-lignende taper som sikkert ble foreldet allerede i forrige årtusen.

Kun MPEG-2 er mulig for å få en standard DVD.

Det du kan prøve å kutte ned på er Data rate. Normalt er det sånn at jo høyere rate, jo bedre. Men hvis disse gamle filmene er f.eks. VHS, kan du trygt kutte en del her.

EDIT: Og ja, det var "kb = kbit = kilobit" jeg pratet om i første innlegg ;)

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Det kommer ikke fra VHS, men fra en type små VHS-lignende taper som sikkert ble foreldet allerede i forrige årtusen.

Det stemmer, VHS-C (og konkurrenten fra Sony, Video8) ble foreldet da DV og deretter MiniDV ble introdusert omkring 1995.

Lenke til kommentar
Det kommer ikke fra VHS, men fra en type små VHS-lignende taper som sikkert ble foreldet allerede i forrige årtusen.

Det stemmer, VHS-C (og konkurrenten fra Sony, Video8) ble foreldet da DV og deretter MiniDV ble introdusert omkring 1995.

VHS-C er ca 2-2,5 Mbps. Altså kan du trygt bruke 3 Mbps til brenning av DVD. En vanlig DVD skulle da ha plass til omtrent 3 timer video.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...