ina_94 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Hei alle sammen! Jeg står ovenfor et ganske "stort" dilemma. Jeg har da et Canon EOS 450D med standardlinse (18-55mm), og jeg har mang engang irritert meg over at jeg ikke kommer "lengre". Selv har jeg ingen erfaring med objektivene jeg har sett på, og ingen av mine venner har de - Derfor lurte jeg på om dere har noen erfaringer, bilder tatt med objektiv osv? Bruken av objektivet blir vel alt mellom himmel og jord - altså ikke noen spesiell motiver o.l . (bare motivet som står lenger unna enn at et 18-55mm objektiv når det) Og at det helst kan brukes uten stativ. Dette er da alternativene: http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...3-dc-for-canon/ http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...mm-f-4-5-6-iii/ http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...-4-5-6-iii-usm/ http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...50mm-f4-5-6-is/ http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...acro-for-canon/ http://www.netonnet.no/art/foto/blits-filt...8114855,4569%29 Så utrolig mye penger har man ikke så det blir vel mellom 0-2500,- Hvis dere vet om noe annet, så er det bare og komme med forslag! (legg gjerne med linker) Sier takk til all respons jeg får Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Spørs om du er villig til å bytte objektiv ofte.... kjøper du objektiv med minste brennvidde på 55mm og oppover er de omtrent ubrukelig fordi du ikke klarer å gå langt nok unna. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Til den prisen er svaret ganske lett - Canon EF-S 55-250 IS. Skarp og grei og med IS, som du trenger med den lysstyrken. Lenke til kommentar
ina_94 Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Spørs om du er villig til å bytte objektiv ofte.... kjøper du objektiv med minste brennvidde på 55mm og oppover er de omtrent ubrukelig fordi du ikke klarer å gå langt nok unna. Det nye objektivet vil for det meste bli brukt når jeg 'bestemmer meg for å bruke det', det er ikke en erstatning for det jeg har. Så bytting er på en måte forventet Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Det nye objektivet vil for det meste bli brukt når jeg 'bestemmer meg for å bruke det', det er ikke en erstatning for det jeg har. Så bytting er på en måte forventet Da er det jo greit. Som Anew påpeker, så er det 55-250mm f/4-5.6 IS du bør satse på. De andre du linker til er ikke like gode. Tom Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Henger meg på. EF-S 55-250mm IS gir veldig mye for pengene. Bildestabilisatoren hjelper mye ved håndholdt bruk. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Henger meg på. EF-S 55-250mm IS gir veldig mye for pengene. Bildestabilisatoren hjelper mye ved håndholdt bruk. Ja, det er et stødig, bra, anvendelig objektiv. Samstemmer i det. RandiA Lenke til kommentar
ina_94 Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Endte opp med EF-S 55-250mm IS Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 ...Jeg har da et Canon EOS 450D med standardlinse (18-55mm), og jeg har mang engang irritert meg over at jeg ikke kommer "lengre". ... Bruken av objektivet blir vel alt mellom himmel og jord - altså ikke noen spesiell motiver o.l . (bare motivet som står lenger unna enn at et 18-55mm objektiv når det) Og at det helst kan brukes uten stativ. ... Så utrolig mye penger har man ikke så det blir vel mellom 0-2500,- ... For nedre budsjettgrense (kr. 0,-), er en apostelzoom tingen. -Gå nærmere motivet! (Det er forøvrig et nyttig råd uansett brennvidde.) For øvre budsjettgrense er EF-S 55-250 IS et optisk godt alternativ. For alt mellom: sjekk bruktmarkedet eller be til julenissen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) For nedre budsjettgrense (kr. 0,-), er en apostelzoom tingen. -Gå nærmere motivet! (Det er forøvrig et nyttig råd uansett brennvidde.) Det er ikke alltid beina klarer den smale veien Og forøvrig så har du handlet et godt objektiv. Endret 2. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Kanskje et dumt spørsmål.. Men hvordan er den linsa som ble kjøpt her, i forhold til 70-200f/4 L usm? Jeg sitter litt i beita. Har forelsket meg i 70-200, har ikke råd til den ny akkurat nå(om i det hele tatt at jeg får det). Så jakter på bruktmarketed hver dag. Men gud som jeg savner å kunne zoome mer og føler jeg går glipp av alle de fine månene nå. ER det overmål for en amatør/hobby fotograf å kjøpe 70-200? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) La oss si det sånn,De som har tenkt og kjøpe seg 70-200 f/4 med IS,kjøper 55-250 IS som et substitutt fram til de har spart nok penger til 70-200 f/4 IS utgaven. De bruker ikke 5000.- på den uten IS,heller da bruke 2000.- og korte ned tiden til neste objektiv. Kvalitetsmessigst er de i to helt forskjellige divisjoner,både på byggekvalitet,lysstyrke,vekt,størrelse og skarphet.55-250 IS er veldig bra hvis man tar hensyn til prisen,hvis man skal sammenlingne den med objektiver i en helt annen klasse uavhengig av pris,så kommer den dårlig ut av konkurransen. For alldel,55-250 IS er ikke et dårlig objektiv men du kan ikke sammenlingne den opp mot 70-200 f/4 som er den skarpeste/beste telezoomen som Canon har produsert,du kan se på bilder som er tatt med 55-250 IS her. Endret 2. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Ja, jeg trenger et push i baken altså. Tror jeg kan ha det mye morro med det billige altså. Er jo vant til kun opp til 55mm. Hvordan er feks. Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM og Canon EF 70-300mm f/4,5-5,6 DO IS USM? Og hvordan er Tamron? Også kan jeg vel legge til at jeg har en 450D og krever rask fokus.. Endret 2. januar 2010 av xtineze Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) 55-250 IS kan du sammenlingne med 18-55 IS på det meste,70-300 IS er et lite hakk bedre,men 70-300 uten IS er litt slappere. 3parts produsenter sine billige teleobjektiver ville jeg styrt unna hvis du krever forholdsvis rask autofokus. Hastigheten som et objektiv bruker på og fokusere kan enklest forklares med at hurtighet og pris følger hverandre oppover. Hvis du ikke har noen spesifikke krav til et teleobjektiv klarer du deg lenge med 55-250 IS. Endret 2. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå