Gå til innhold

Hjelp meg å bestemme hvor vi skal reise til sommeren


Anbefalte innlegg

Hvis du, og en kompisgjeng på 18-19 år skulle reise til sommeren. Hvor ville du reist, og ikke minst hvorfor?

Vi har i løpet av høsten hatt mange, og forskjellige, planer om eventuelle turer i løpet av 2010. For å nevne noen:

 

Bilferie nedover europa

Fra midtnorge - Tyskland/Belgia/Nederland?

 

'Fylletur til middelhavet'

Kos/Aya Napa/Magaluf?

 

Storbyferie

Amsterdam/London/Paris/Barcelona/Munchen?

 

Interrail

Hvorsomhelst?

 

Tour de france

m/leiebil

 

Alpene

Morsomme, og utfordrende(i mennesklig perspektiv) turer i sommerhalvåret?

 

 

Du behøver selvfølgelig ikke å ta utgangspunkt i de forslagene jeg har skrevet. Hvis du mener at en surfe/dykkerferie i middelhavet, i heller ederuelige strøk, er KNALL, så kom med det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G18 her.

 

 

Alt unntatt fylletur til Ayia Napa eller Magaluf eller andre kjente feststeder. Mer harry steder skal du lete lenge etter. Interrail er spennede, Tour de France kan bli mye venting og kun små glimt av utøverne. Storbyferier til London, Madrid etc. Da er man lei etter ca. 5 dager. Kan kombineres med badeferie i Dubrovnik eller Barcelona. Min erfaring er at Alpene er kjipt om sommeren.

Lenke til kommentar

G43

 

Bli enige om konseptet og fullfør etter grunntanken.

Opplevelse eller "Skandinavisk FylleFesltFeriested"?

Bil eller offentlig transport?

Sport eller avslapping?

Fyll eller opplevelser?

----------------------

 

Generelt sett mener jeg personlig at en gjeng i en (romslig) leiebil på tur med kun deler av overnattingsstedene bestemt er det beste, men slikt avhenger av gjengen som skal på tur.

Husk at en slik setting (eller mye tid i samme togkupe) bringer frem det beste og værster i folk. En kommer tettere på hverandre enn en noen gang før har vært.

 

En mellomløsning er å legge et opphold i en storby i ene enden av en slik biltur. Ville selv lagt den i slutten.

 

Og ikke minst: Husk at dette er en form for ferie dere kan gjøre nå og ikke etter at kjæresteforhold blir alvorlige, jobben bestemmer ferietiden, huslånene blir store etc.

 

God Tur, uansett hva dere bestemmer

Sam

Lenke til kommentar

Vel, kona og jeg er godt over femti, og etter å stort sett ha reist på charterferier de siste årene vil vi prøve noe nytt. Vi har derfor bestemt oss for å dra på interrail til sommeren. Det er over 30 år siden jeg sist var på interrail, og det er kanskje på tide å gjenoppleve diverse steder i Europa. Jeg er sikker på at det blir en mye mer innholdsrik ferie enn det meste av charterturer.

 

Vi er i full gang med å planlegge, og har tenkt å starte opp med Berlin, Krakow, Praha og deretter dra til Kroatia for å slappe av på en av øyene der. Resten har vi ikke bestemt oss for enda.

 

En ting er i hvert fall sikkert. Årets sommerferie blir mye mer innholdsrik enn hva vi har opplevd de siste sommerferiene på et eller annet chartersted.

 

Det blir sikkert endel dyrere enn å dra på pakketur, for i motsetning til da jeg var på interrail i ungdommen har kravene til komfort økt endel. Men det vi ikke hadde råd til dengang har vi råd til nå.

 

Gleder meg mer enn på lenge til den turen.

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt reist på Interrail eller på biltur nedover Europa. Jeg har selv kjørt mye nedover Europa med kamerater, til Amsterdam; Berlin; Paris; Luxemburg; Belgia med mer. Du får sett mye mer på en slik tur enn på en chartertur til et eller annet land i Sør-Europa.

 

Mythos: Høres spennende ut. Interrail er dog ikke like fleksibelt som det var i "gamle dager". Nå er det slik at det er kvoter på hvor mange som kan reise med togpass på enkelte strekninger, i tillegg til at man må forhåndsreservere og betale tillegg på enkelte tog. Med mindre du reiser veldig mye, er det billigere og like greit med enkeltbilletter mellom strekningene.

 

Jeg driver selv å planlegger Interrail til sommeren, og har da brukt denne ressursen i planleggingen: http://www.seat61.com Han karen som skriver der har tatt mye tog.

Lenke til kommentar

Biltur er definitivt et hett alternativ. Har aldri vært på interrail, men det er noe som skjærer litt når jeg tenker på det, sammenlignet med bil. Alle reisende har førerkort, og eventuelle sjåførbytter skal ikke være noe problem. Kan tenke meg at Nederland-Belgia-Luxembourg-Frankrike - eventuelt Spania (hvis det er tid og lyst) er aktuelle destinasjoner. Er det noe å satse på?

 

Har ikke avskrevet de andre forslagene, selv ikke 'Skandinavisk FylleFesltFeriested', men falt litt for tanken på bilkjøring nedover vest Europa.

 

 

O Heilage vinter, kvar skal vi gjere tå deg?

Lenke til kommentar

Er du gutt 18-19, så drar du på fylletur til aya napa eller noe sånt!!! Hvem bryr seg om det er harry. Du kommer til å ha det helt sinnsykt fett, treffe masse folk. Ikke minst villige deilige damer.

 

Ender du på fylletur så anbefaler jeg å sjekke leveren før du drar også etterpå. Ganske artig;)

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar

Du forventer og få et entydig svar fra folk med vidt forskjellige interesser?

 

Midt på sommeren tror jeg ikke ville valgt noen av disse av alternativene, men heller kombinert noen av dem.

 

Bil, storby, bade og tour de france ferie ville jo være det ideele ;)

Det er varmt, så om du planlegger å reise midt på sommeren, så jeg tror nok både bil og interrail alene ville blitt alt annet enn en positiv opplevelse i lengden.

 

Hva med å reise ned med direktefly til syd-frankrike (Marseille, Nice), ta noen dager her til du er møkk lei av byen og kjøre videre langs rivieraen. Det er små avstander mellom ferieperlene langs kysten, så her kan man jo ta det på sparket etter hvor lenge og langt man vil reise før man slår seg ned og slapper av noen dager. Så kunne dere jo evt. kronet det hele med en tour de france etappe på slutten. Nå kjenner jeg ikke til hvor årets rute kommer til å gå, men kan tenke meg at det blir et par etapper helt sør mot Provance ettersom de ikke syklet der i fjor. Evt. kunne startbyen være Barcelona om dere ønsker storbydelen og være litt mer "storby".

 

Lykke til :)

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Bryr meg fint lite om hva folk mener om fylletur, men personlig så tror jeg at selve opplevelsen blir litt for ensidig. Selvfølgelig så har du de villige strandhorene, men føles det ikke hundre ganger bedre om du faktisk har gjort en innsats? Sjarmen blir liksom litt borte...:) Det å pule ei deilig(eller var ølbrillene på?)med 2-3 i promille er vel heller ikke det du sitter mest igjen for. Muligens et par kjønssykdommer?

 

 

Ang. levera, så har den kanskje litt for god trening til å bli satt på en slik test :(

 

 

 

Du forventer og få et entydig svar fra folk med vidt forskjellige interesser?

 

Hehe, forventer ikke det, nei. Målet med tråden var å få nyttig informasjon, anbefalinger og ikke minst inspirasjon til forskjellige destinasjoner, som vil spille en stor rolle når vi avgjør hvor vi skal reise.

 

 

Liker tanken på å ta direktefly til sør-europa, for så å leie bil. Fløy forresten over Marseille da jeg skulle til Mallorca for et par år siden, og byen så veldig fin ut, fra mitt ståsted, vel og merke. Er det noen spesielle aldersgrenser for å leie bil i Europa? Og hvordan er mulighetene for å leie i en by, og levere bilen tilbake i en annen?

 

 

Takker forresten for den hjelpen jeg har fått hittil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...