Gå til innhold

Kan man "lagre" tekst med MD5 kryptering?

Anbefalte innlegg

Hei. Nå vet jeg at dette ikke er det rette bruksområdet til MD5 kryptering og at det er bedre brukt som passord-godkjenning og fil-kontroll etc.. Men kan man bruke MD5 til å "lagre" en hel tekstfil? Vil det være mulig å lage et program som kan regenerere en "20-siders tekst" bare utifra en MD5 hash?

Ulempen jeg ser med dette er at det kommer til å kreve litt CPU-kraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det var slike svar jeg håpte på. Det var liksom en tanke som streifet meg, jeg har egentlig ikke den store innsikten i MD5 kryptering og lignende men om man hadde MD5-passord og hash så trodde jeg at man kunne "hente" teksten tilbake uten at selve teksten er lagret.

Lenke til kommentar

Betyr det at dersom man kun bruker MD5 til ting som pålogging så kan det hende man har flere strenger som leder til samme "passord"? Dersom man ønsker å lagre tekst på størrelse med en bok i en linje med tekst, hva kan eventuelt brukes da? Jeg har ingen mål med denne diskusjonen annet enn at jeg får et mindre overfladisk syn på krypteringen og dens bruksområder.

Lenke til kommentar

Om du ønsker å lagre en tekst på størrelse med en bok som en enkelt linje, trengs det nok komprimeringsverktøy langt kraftigere enn det som finnes. ;)

MD5 og andre hash er for å kunne sammenligne to verdier, uten å trenge å lagre dem på noen måte. Slik som passord. Det hadde vært ganske dumt om passordene ble lagret i klartekst. Samtidig er det lettere for å sjekke om man har riktig fil. Istedet for å sjekke linje for linje i filen opp mot den originale (som kan ta lang tid over nettet), kan man hashe begge og se om man får likt resultat.

Flere strenger kan lede til samme passord ja. Det er ganske logisk, mtp at en hash er en linje, mens strengen man hasher kan være uendelig lang. Men det er sjeldent et problem når det kommer til innlogging. Man kan også salte passordene med et salt unikt for siden, samt et unikt salt for hver bruker.

Lenke til kommentar
Betyr det at dersom man kun bruker MD5 til ting som pålogging så kan det hende man har flere strenger som leder til samme "passord"? Dersom man ønsker å lagre tekst på størrelse med en bok i en linje med tekst, hva kan eventuelt brukes da? Jeg har ingen mål med denne diskusjonen annet enn at jeg får et mindre overfladisk syn på krypteringen og dens bruksområder.

Da bruker man AES som regel.

Lenke til kommentar
Betyr det at dersom man kun bruker MD5 til ting som pålogging så kan det hende man har flere strenger som leder til samme "passord"?

Dersom man bruker MD5 til passord, så vil det være flere tekststrenger som leder til samme hash. Men det er meget krevende å finne en eller annen tekst som hashes til en bestemt MD5-verdi.

Dersom man ønsker å lagre tekst på størrelse med en bok i en linje med tekst, hva kan eventuelt brukes da? Jeg har ingen mål med denne diskusjonen annet enn at jeg får et mindre overfladisk syn på krypteringen og dens bruksområder.

Til hvilket formål?

Dersom du ønsker å representere en bok på en linje for så å kunne gjenopprette boken, så det nok ikke mulig, med mindre "boken" er veldig spesiell. Det du ønsker å se på da er komprimering, men denne er ikke uendelig. Dersom du ønsker å "sikre" at teksten ikke er blitt endret eller stammer fra et gitt opphav, så vil du se på digitale signaturer (et veldig forenklet tilfelle her er å ta md5/sha-summen av en fil for å kunne sjekke senere om filen har endret seg). Vel å merke, signaturen hindrer ikke at teksten leses av en tredjepart. Dersom du ønsker å hindre at uvedkommende leser teksten din, så ønsker du å se på kryptering (symmetrisk eller asymmetrisk), men da er det ikke lenger snakk om å representere den opprinnelige teksten på betydelig færre tegn.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på å bruke kryptering som en type komprimering i utgangspunktet. Men ser at det ikke er mulig ennå. Jeg vet forresten at winrar gjør en flott jobb til formålet. Spurte for å finne ut hvilke muligheter dette kunne gi.

Lenke til kommentar

Winrar benytter ikke kryptering som komprimering. Det er mulig å lage krypterte arkiver, men dette er i praksis det samme som komprimering og pakking først og så kryptering.

MD5 == sjekksum != kryptering

Forstår ikke helt hva det er du ønsker å oppnå? Eller er du bare nysgjerrig på teknologiene? (Noe som seff er helt ok.)

Lenke til kommentar

Min kvantekomprimeringsalgoritme komprimerer hva det skal være ned til en qubit størrelse.

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...