Ivan Drago Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Skal bygge ny HTPC som skal brukes til "underholdning", dvs surfing, youtube, spotify, film (nedlasta filmer i HD osv, samt blu-ray filmer). Hvilket operativsystem bør jeg velge? Jeg orker ikke betale for ekstra funksjonalitet jeg evnt ikke trenger. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Da er det jo bare et alternativ og det er Windows 7 Home Premium. Og trolig holder det med OEM utgaven, om du ikke skal bytte hovedkort eller pcen de neste to-tre årene. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Da er det jo bare et alternativ og det er Windows 7 Home Premium. Og trolig holder det med OEM utgaven, om du ikke skal bytte hovedkort eller pcen de neste to-tre årene. Så dersom hovedkortet tar kvelden etter et halvår og jeg må få erstatningskort, så sitter jeg med skjegget i postkasse om jeg har kjøpt OEM versjon? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Så dersom hovedkortet tar kvelden etter et halvår og jeg må få erstatningskort, så sitter jeg med skjegget i postkasse om jeg har kjøpt OEM versjon? Ikke om det er samme type hovedkort du får. Men er du av typen som ofte bygger/endrer på pcen, så gå for oppgraderingsversjonen, så er du sikker. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Nei, du får nok aktivert OEM på nytt. Men det må antagelig skje via telefon. Hva lisensen egentlig sier om dette er noe uklart, men erfaringen er vel at Microsoft ikke er så vanskelige å ha med å gjøre. På den annen side er ikke OEM mitt førstevalg lenger, oppgraderingsversjonen koster jo omtrent det samme. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Liksågodt først som sist legge pengene i en retail-utg. med 32 & 64 bit dvd, og som du ved behov kan flytte så mye/ofte du har lyst over til andre pc'er eller nye/andre hovedkort. Koster rundt 1500 for retail Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Kan retail utgaven benyttes på 2 (evnt 3) ulike PCer samtidig? Jeg har også en laptop som har Vista OEM, og mine foreldre har en med XP OEM hvor jeg kunne tenkt meg å oppgradert til windows 7 i samme slengen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Nei, det er en lisens for hver PC. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 jeg vurderer å bygge maskin til det samme bruket. en kan også se på og ta opp tv med Home premium, ikkesant? hvor stor plass tar denne utgaven ferdig installert? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 jeg vurderer å bygge maskin til det samme bruket. en kan også se på og ta opp tv med Home premium, ikkesant? hvor stor plass tar denne utgaven ferdig installert? Ca 10-15 GB ferdig installert, men det øker raskt. Så anbefaler minst 40-50 GB på OS disken, mer om du skal ha spill etc, eller større programmer. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 jeg vurderer en 64 eller 80 BG SSD-disk i HTPC'en jeg har tenkt å bygge så det skal vel holde såvidt. jeg har uansett ikke tenkt til å installere så mye tillegsprogrammer på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå