Gå til innhold

Pass-through av DTS-HD og Dolby TrueHD på ION 330

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte akkurat en ASRock ION 330HT-BD.

Såvidt jeg vet så har denne HDMI 1.3. Stemmer det?

Er ASRock'en i stand til å transportere DTS-HD/Dolby TrueHD over HDMI-utgangen til en receiver, eller har den sine begrensninger på dette?

Lyd via S/PDIF er selvsagt transkodet til vanlig DTS og DD, men det hadde vært flott om man greide å få ut DTS-HD/Dolby TrueHD via HDMI.

Hvis ikke så kan man kanskje oppgradere ASRock'en med et USB-lydkort om man virkelig må ha DTS-HD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ION platformen støtter 7.1 LPCM.

Men Blu-ray plater er beskyttet av PAP kopibeskyttelse (protected audio path).

SÅ derfor kan du ikke sende Dolby TrueHD "bitstreamet" til forsterkeren.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3411&p=2

I dag finnes det kun full PAP støtte i

-Asus Xonar HDAV1.3

-Auzentech (husker ikke modell).

-ATI Radeon HD5xxx (per i dag er HD 5750 det beste alternativet).

Men dette virker kun sammen med properitær software (Archsoft TMT eller PowerDVD).

Hvis du derimot konverterer Blu-ray til .mkv + flac og tar bort PAP kan du spille av TrueHD.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Hmm...hvordan får jeg overført 7.1 LPCM fra en PC til en forsterker? S/PDIF er vel ikke i stand til det, men HDMI er kanskje det?

Jeg taper ingenting på å konvertere til .mkv? Jeg kan beholde videostrømmen slik den er på BD'en når jeg putter den i en .mkv-container? Må ikke konvertere til x264 eller noe?

edit: Skjønner det med LPCM nå, og det er jo egentlig ikke et problem at lyden blir konvertert fra Dolby TrueHD/DTS-HD til LPCM, bortsett fra at det kan virke som at den da blir nedkonvertert fra 24-bit til 16-bit, stemmer det? Hører neppe forskjell, dynamikken i 16-bit skal være mer enn nok, men jeg liker ikke tanken på at Hollywood kødder med meg =)

Endret av agitator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...