agitator Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg bestilte akkurat en ASRock ION 330HT-BD. Såvidt jeg vet så har denne HDMI 1.3. Stemmer det? Er ASRock'en i stand til å transportere DTS-HD/Dolby TrueHD over HDMI-utgangen til en receiver, eller har den sine begrensninger på dette? Lyd via S/PDIF er selvsagt transkodet til vanlig DTS og DD, men det hadde vært flott om man greide å få ut DTS-HD/Dolby TrueHD via HDMI. Hvis ikke så kan man kanskje oppgradere ASRock'en med et USB-lydkort om man virkelig må ha DTS-HD? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) ION platformen støtter 7.1 LPCM. Men Blu-ray plater er beskyttet av PAP kopibeskyttelse (protected audio path). SÅ derfor kan du ikke sende Dolby TrueHD "bitstreamet" til forsterkeren. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3411&p=2 I dag finnes det kun full PAP støtte i -Asus Xonar HDAV1.3 -Auzentech (husker ikke modell). -ATI Radeon HD5xxx (per i dag er HD 5750 det beste alternativet). Men dette virker kun sammen med properitær software (Archsoft TMT eller PowerDVD). Hvis du derimot konverterer Blu-ray til .mkv + flac og tar bort PAP kan du spille av TrueHD. Endret 2. januar 2010 av obergeru Lenke til kommentar
agitator Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Hmm...hvordan får jeg overført 7.1 LPCM fra en PC til en forsterker? S/PDIF er vel ikke i stand til det, men HDMI er kanskje det? Jeg taper ingenting på å konvertere til .mkv? Jeg kan beholde videostrømmen slik den er på BD'en når jeg putter den i en .mkv-container? Må ikke konvertere til x264 eller noe? edit: Skjønner det med LPCM nå, og det er jo egentlig ikke et problem at lyden blir konvertert fra Dolby TrueHD/DTS-HD til LPCM, bortsett fra at det kan virke som at den da blir nedkonvertert fra 24-bit til 16-bit, stemmer det? Hører neppe forskjell, dynamikken i 16-bit skal være mer enn nok, men jeg liker ikke tanken på at Hollywood kødder med meg =) Endret 2. januar 2010 av agitator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå