Porto Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg poster dette for en venn, bare så det er sakt. Jeg lurer på hvordan reglene er rundt import av alkohol. Har sjekka litt på toll.no, så veit kvota og sånt. Men saken er da at jeg er mindreårig, og lurer på hva som skjer om jeg blir tatt på flyplassen med dette i kofferten. Regner med en bot, isåfall hvor mye? Og hvis ikke foreldrene mine har fylt kvota si, vil dette da straffes? Kvota gjelder vel pr. lovlig person, altså en liter brennvin ++ på hver av dem? Alkoholen må altså være tatt med fra utlandet, og da gjennom flyplassen der og inn i Norge. Har dette noe å si, vil baggene på noen måte bli undersøkt, som vil ha betydning for om jeg har alkohol i baggen eller ikke. Isåfall, er den eneste muligheten for å bli tatt at du tilfeldigvis tatt inn og fått baggen ransaket? Og vil tilfellet bli akkurat det samme hvis det gjelder tobakk isteden? Hvis dere bare skal poste at jeg er mindreårig, at det er ulovlig eller noe annent off-topic, så trenger dere ikke poste her! På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Kan si det slik- Du vil ikke få noe straff. Foreldre eller verge som var med deg på turen vil bli straffet. Det de kan bli tatt for er smugling av alkohol og tobakk og de kan bli tatt for salg av tobakk og alkohol til mindreårig. Lenke til kommentar
Porto Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Hvilke muligheter er det for å bli tatt? Er det å bli tauet inn på flyplassen og få kofferten gjennomsøkt eneste mulighet? Evt. hvilken straff kan foreldrene få? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Om man tenker på antall reisende som passerer gjennom flyplassen, så er sjansene relativt små. Dog er sjansen for å bli tatt høyst tilstede. Kontroll og sikkerhet har de siste årene også blitt kraftig skjerpet, dette bare øker sjansen for å bli tatt i kontroll enda større. Når det gjelder straff, så blir det med størst sansynlighet bøter og fratakelse av varer. Derimot om det er misstanke om salg av varer til mindreårig, kan det ende opp med fengselstraff. Husker jeg ikke feil er det 6-12 måneders fengsel for en slik ugjerning. Lenke til kommentar
Porto Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Men hva er egentlig sjangsen for at en 15år gammel gutt blir tatt inn å blir sjekket? Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Men hva er egentlig sjangsen for at en 15år gammel gutt blir tatt inn å blir sjekket? 50/50 - enten blir du tatt eller så blir du ikke tatt.. De har ikke noe system på hvem de velger å kontrollere, men de er flinke til å lese folk og vet ofte en del på forhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå