Gå til innhold

Den store øvelseskjøring-tråden!

Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ha det morsomt. :)

Kommet hjem nå! Har bare et ord å si! Digg :-D

Fikk til alt på første forsøk!

Kjørte rundt på parkeringen, brukte blinklys og kjørte rundt bilene som stod der! Brukte også 2.gir uten problemer!

Neste tur blir imorgen :-D

Lenke til kommentar

Spørsmål, noen som vet om en side med god oversikt over trafikkregler, skilter osv..? Etter å ha drøyd det alt for lenge egentlig, skal jeg endelig begynne å ta lappen, og da også øvelseskjøring (smått øvelsekjørt før, men det er en stund siden), sist jeg hadde noe form for leksjon eller leste om trafikkregler/skilter osv.. er tilbake i 2005, etterfulgt av to år med kjøring av moped, og nå ca. 2 år uten å ha vært i trafikken i det hele tatt. Så kunne trengt en oppfriskning av minnet. Noen som har noen gode råd? Holder fint for min del med en side hvor jeg kan lese meg opp. Evt. en bok som kan kjøpes inn.

Skulle kanskje oppretta en egen tråd, men føler at det kanskje passer inn her, da som regel folk som begynner å øvelsekjører har trafikkreglene, skilter osv... friskt i minnet.

Lenke til kommentar
Noen som vet hva som skjer om en som øvelseskjører blir tatt i fartskontroll? Blir det bot og utsettelse?

For et år siden ble jeg stoppet i 60km/t i en 50-sone da jeg øvelseskjørte. Både jeg og pappa måtte ut med 1600kr, men det ble ingen form for straff (rulleblad, utsettelse, osv) annet enn boten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Noen som vet hva som skjer om en som øvelseskjører blir tatt i fartskontroll? Blir det bot og utsettelse?

For et år siden ble jeg stoppet i 60km/t i en 50-sone da jeg øvelseskjørte. Både jeg og pappa måtte ut med 1600kr, men det ble ingen form for straff (rulleblad, utsettelse, osv) annet enn boten.

Og jeg som var sikker på at man fikk utsettelse?...

Lenke til kommentar
Hei, jeg har et lite spørsmål angående øvelseskjøring. Jeg har begynt for litt siden og har trafikalt grunnkurs og venter kun på mørkekjøringsdemonstrasjonen om et par dager. Det jeg lurer på er om jeg kan øvelseskjøre når det er mørkt ut.

Du kan øvelseskjøre etter endt trafikalt grunnkurs og når du har fått utstedt bevis :)

Mørkekjøring er bare et steg du må ta mtp. førerkort, men hindrer deg ikke på øvelseskjøring om du ikke har det.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar. Da blir det litt lettere å få øvekjørt nå som det blir så fort mørkt.

Det er hele tiden opp til din ledsager om han/henne vil la deg kjøre dersom det er mørkt/glatt/stor trafikk etc.

Når du er ferdig med det teoretiske så ønsker jeg deg lykke til med øvelseskjøringen. Husk at de som øvelseskjører mye er de som scorer best den dagen de skal ha oppkjøring! :)

Lenke til kommentar
Er det noen her som har hatt glattkjøring?

Jeg skal forhåpentligvis ha det i neste uke, så jeg kan komme tilbake med rapport. :)

Ellers sto jeg på teoriprøven med 2 feil i dag. Wohoo! Den var vesentlig lettere enn jeg hadde fryktet, med tanke på den skyhøye strykprosenten. Men det er vel mange som ikke leser noe i det hele tatt, og det er jo ikke så smart.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har et lite spørsmål angående øvelseskjøring. Jeg har begynt for litt siden og har trafikalt grunnkurs og venter kun på mørkekjøringsdemonstrasjonen om et par dager. Det jeg lurer på er om jeg kan øvelseskjøre når det er mørkt ut.

Du kan øvelseskjøre etter endt trafikalt grunnkurs og når du har fått utstedt bevis :)

Mørkekjøring er bare et steg du må ta mtp. førerkort, men hindrer deg ikke på øvelseskjøring om du ikke har det.

Er du sikker på det? At det bare er et steg?

For her jeg kommer fra måtte jeg ta mørkedemonstrasjon, for nettopp å få utstedt bevis :)

Uten mørkedemo kunne jeg ikke få beviset = 0 øvelseskjøring.

Lenke til kommentar

Å? Sånn var det ikke her. Jeg tok trafikalt grunnkurs og fikk beviset sendt i posten noen dager senere.

Dette var 3 år siden - kan det være at reglene har endret seg?

Hadde jo ikke vært overraskende, mørkedemontrasjon er jo lærerikt og en veldig nyttig erfaring, som burde ha vært obligatorisk for øvelseskjøring.

Men hva om du ringer trafikkskolen din? De kan nok hjelpe deg med svar :)

Lenke til kommentar
Noen her som driver med litt øvelses-drifting? :D Er ekstremt morsomt, og ikke minst lærerikt!

Er helt enig med deg at drifting er både gøy og man lærer å håndtere bilen bedre, men selvfølgelig kommer det alltid noen og sier, selv om man er på verdens største tomme parkeringsplass, at det er uforsvarlig og kan drepe masse mennesker.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...