Gå til innhold

Den store øvelseskjøring-tråden!


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg begynte kjørte jeg på parkingsplass i et kvarter-20 min for å bli kjent med bilen og greier, så var det ut på veien. Det var automat, så var ikke så mye jeg trengte å lære på parkeringsplassen som man må med manuellkasse.

 

Motorvei er null stress så lenge det ikke er kø. Bare å huske god avstand og se langt fram så man ikke vingler fram og tilbake, samt å se en del i speilet, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
prøv å slipp clutchen litt, også gasser du litt og litt ikke så mye.. også begynner du å slippe clutchen helt, da er du sikker på at du ikke får motorstopp :p og om du er i oppover bakke og og har stoppet helt også er det en bil rett bak deg så skal du bare dra opp håndbreken, og gasse på litt for mye og slippe cluten, og når du følger på at du er på gripepunktet slipper du håndbreket da er du sikker på at du ikke kjører på den andre bilen :p det er sånn jeg gjør i hvertfall :)

 

hei, det er altfor tynt etter min mening og etter min kjørelærers mening. man skal lære seg å finnne gripe punktet raskere og gi mer gass når du skal foreta en bakkestart.

 

brekket skal ikke brukes, det er kun da du lærer virkelig bakkestart uten noe form for hjelpemidler, jeg husker jeg sleit med det og gruet meg hver jævla gang når jeg stod på en oppover bakke og hadde biler bak meg, men etterhvert så har det begynt å sitte i det siste føler jeg :)

 

legg merke til at jeg aldri har brukt brekket ved en bakkestart situasjon.

Lenke til kommentar

Endelig fikk jeg beviset mitt, og idag fylte jeg 16! ;-D

Men får ikke kjørt idag pga. mamma brukte bilen til jobb, og brormi har solgt audien :/

Så kan ikke øvelseskjøre med jobb bilen hans!

 

Dagen imorgen har jeg ventet lenge på! Sette meg i førersetet og starte bilen og kjøre "lovlig" :- D

Lenke til kommentar

Det med clutch-gass-start har mye med bilen å gjøre.

En Peugeot 406 vi har med halvslitt clutch trenger mer balanse mellom clutch og gass for å starte enn en ny Octavia der man trenger bare å slippe clutchen sakte ut for å starte. Men det er noe man lærer etter hvert. Husk å tving morra/faren din til å kjøre mye med deg fra starten og gjør det til en vanen at du kjører når dere skal en tur i byen.

Lenke til kommentar
Det med clutch-gass-start har mye med bilen å gjøre.

En Peugeot 406 vi har med halvslitt clutch trenger mer balanse mellom clutch og gass for å starte enn en ny Octavia der man trenger bare å slippe clutchen sakte ut for å starte. Men det er noe man lærer etter hvert. Husk å tving morra/faren din til å kjøre mye med deg fra starten og gjør det til en vanen at du kjører når dere skal en tur i byen.

 

så sant, nye biler har mye deiligere clutch da, den bilen jeg kjørte med kjøreskolen var ny, jeg trengte å ta ut clutchen bitte lite og bilen ga respons, mens den bilen jeg har er ca 11 år gammel, clutchen er vel litt slitt, jeg hadde problemer i starten med å finne gripe punktet, men etterhvert har jeg blitt vant til det.

Lenke til kommentar
Må også sies at det er veldig forskjellig hvor man befinner med tanke på oppførselen til andre bilister. Den første skikkelige langturen gikk fra stavanger til Molde, hvor med en gang jeg var ute av Rogaland, så virket det mer som jeg hadde mer respekt blant folk.

 

Den siste langturen jeg hadde nå var frem og tilbake til Sverige. Der merka jeg at østlendingene var veldig aggressive på pedalen og skulle alltid forbi på svingete veier... Må bare si at det var ganske morsomt når det var 5 stykk som føyk forbi meg fordi jeg holdt fartsgrensen og så legger dem seg foran og kjører senere. Men med 250hk når vi nådde 100sonene... hehe, kjipt å bli forbikjørt av meg igjen etter at de har strevd. Men det må til...

 

Åja, må legge ved et lite "øvelseskjøre" bilde :p

 

 

 

Det må ha rabla for foreldra dine som gir deg lov til og øvelsekjøre med x5'en :ohmy:

Lenke til kommentar
prøv å slipp clutchen litt, også gasser du litt og litt ikke så mye.. også begynner du å slippe clutchen helt, da er du sikker på at du ikke får motorstopp :p og om du er i oppover bakke og og har stoppet helt også er det en bil rett bak deg så skal du bare dra opp håndbreken, og gasse på litt for mye og slippe cluten, og når du følger på at du er på gripepunktet slipper du håndbreket da er du sikker på at du ikke kjører på den andre bilen :p det er sånn jeg gjør i hvertfall :)

 

hei, det er altfor tynt etter min mening og etter min kjørelærers mening. man skal lære seg å finnne gripe punktet raskere og gi mer gass når du skal foreta en bakkestart.

 

brekket skal ikke brukes, det er kun da du lærer virkelig bakkestart uten noe form for hjelpemidler, jeg husker jeg sleit med det og gruet meg hver jævla gang når jeg stod på en oppover bakke og hadde biler bak meg, men etterhvert så har det begynt å sitte i det siste føler jeg :)

 

legg merke til at jeg aldri har brukt brekket ved en bakkestart situasjon.

 

 

Det jeg mente å holde brekket på oppover bakker er når man er nybegynner å er nervøs og en bil bak deg.. da burde du kanskje å bruke brekket for sikkerthet, men syns du var flink som aldri har bruk brekket, jeg har brukt brekket 1 ganger og da var det nedover bakke også var det parkert bil i enden det var 30cm, før jeg hadde vært nær bilen. det var jeg litt nybegynner og :p og var nervøs..

Lenke til kommentar
Det jeg mente å holde brekket på oppover bakker er når man er nybegynner å er nervøs og en bil bak deg.. da burde du kanskje å bruke brekket for sikkerthet, men syns du var flink som aldri har bruk brekket, jeg har brukt brekket 1 ganger og da var det nedover bakke også var det parkert bil i enden det var 30cm, før jeg hadde vært nær bilen. det var jeg litt nybegynner og :p og var nervøs..

 

aha, du jeg er ikke noe verdensmester selv, fikk lappen for ikke så lenge siden. men jeg har aldri havnet i en situasjon hvor bilen står lukeparkert på en bakke og jeg har lite plass til å komme meg ut. de gangene jeg har stått sånt lukeparkert har jeg hatt god plass både foran og bak.

 

men jeg tror nok at jeg hadde tenkt litt ekstra på dette hvis jeg hadde hatt trang plass. vel det er noen fordeler med å eie automat bil etter alt. skal nok kjøpe meg automat bil etter å ha kjørt manuell i et par år til :)

Lenke til kommentar
gratizz med dagen garm2k, du er heldig! Blir 16 år, 9.april -.-! Gleder meg sykt mye!! Det er akkurat som å ha lappen, så lenge pappa er i bilen får jeg kjøre! WooH! Håper på at tiden flyr enda raskere!

 

Hehe! 9 april har broren min bursdag faktisk. :D

Ja, har ventet lenge på å få kjøre ja! Hehe, tiden går

Imorgen tipper jeg at jeg skal øvelseskjøre! Kommer

Med en liten update da jeg ;)

Lenke til kommentar
Hva er det med normenn å bli helt idioter i trafikken med en gang de ser en bil med L bakpå? Uansett hvordan den kjører.

Har begynt å kjøre uten L nå, pga. folk er idioter.

 

hehe, så sant så sant. jeg opplevde det samme da jeg pleide å kjøre med L skilt, tilslutt ville jeg ikke kjøre bilen til fattern med L skilt. vel etterhvert så ga han opp og sa at det gikk greit om jeg kjørte uten L skilt

Lenke til kommentar

Har to tips til ferskinger bak rattet basert på egen erfaring:

 

Lær deg at å kjøre på tørr sommervei blir som natt og dag mot vintervei med snø og is mht veigrep. Det skumleste er usynlig is på 0-føre (underkjøling) hvor veien ser tilsynelatende ok ut, men kan gi total mangel på veigrep ved oppbremsing. Også å vite hvor slike isete overaskelser kan dukke opp.

 

Hold god avstand til forankjørende bil. Stans i trafikken kan komme brått på og du har kort reaksjonstid. Selv fikk jeg totalkræsj nord for Ringebu; jeg ante fred og ingen fare og plutselig røk jeg inn i bilen foran og fikk en Volvo med diger støtfanger inn i meg bak. Foranledningen var en bil lengre framme som stanset for å kjøre av veien.

 

Og ja: For høy fart etter forholdene er vel fortsatt den viktigste årsaksfaktor til ulykker.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...