Gå til innhold

Den store øvelseskjøring-tråden!

Kimelimm

Anbefalte innlegg

Gjelder høyreregel kun hvis det er gateskilt i gaten man skal krysse/kjøre forbi? (ser bort fra lys-regulerte og vikepliktskilt-baserte kryss)

Ble litt usikker når jeg var ute å kjørte her om dagen:

Det kom en vei inn fra høyre med gateskilt uten vikeplikt-skilt. Men 100 meter lenger fram ser jeg et forkjørsskilt. Betyr det at jeg kjørte på forkjørsvei, eller begynner forskjørsveien ved skiltet? Var ingen skilt om forskjørsvei før det nemlig.

Endret av Thomas.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle skilt gjelder i fra skiltet, har det ikke stått noe skilt så er det høyreregel.

Er det ikke noe vikepliktskilt i veien inn i fra høyre så er det iallefall det.

Skilt gjelder i fra skilt og til neste kryss, eller opphevelse skilt.

Lenke til kommentar

Hvordan foregår den første kjøretimen? Er det noe spesielt man bør tenke på da?

Det spørs jo etter hvor mye du har kjørt.

Bare ta det helt rolig, hvis du har mye erfaring i fra før. Få deg en god tone med kjørelæreren, spør underveis om hva h*n tenker om det du gjør.

Kjør som du ville gjort hjemme, og så får du nok mange tips og rettelser om små feil og uvaner du har "lært" deg til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk min første "fuckoff" finger idag :ohmy: Låg litt for langt ut i ein smal sving, så kom ein bil imot meg.. Er nesten som at det burde vere noko på framsida av bilen også..? På samme måte som vi har L på baksida.

Btw, merker fort av folk blir småhissige når eg ligger PÅ fartsgrensa. Køyrer fronten rett opp i ræva på meg, og suser forbi på plasser som er risikofylte.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Haha, men, andre eller tredje gangen eg køyrte(1 år sidan) så brukte eg ein bil som eg ikkje hadde brukt første eller da andre gangen.. Og clutchen der var jo så innmari vanskelig for meg :nei: Endte med at eg ikkje fekk den i gir midt i rundkøyringa. Hoppa framover sikkert 5-6-7 ganga før eg kom meg ut av den.. Var vel rundt 10-12 bila som stod der og skulle inn :blush:

Menmen, ganske fett å køyre når alt går smooth for seg. Enda omtrent eit år til eg er 18..

Lenke til kommentar

Fikk min første "fuckoff" finger idag :ohmy: Låg litt for langt ut i ein smal sving, så kom ein bil imot meg.. Er nesten som at det burde vere noko på framsida av bilen også..? På samme måte som vi har L på baksida.

Bare å legge en rød L i frontruta det, sett flere med det, da ser man det både forfra og bak :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ett spørsmål til dere som gjerne har hatt lappen i noen år

Iøpet av de 1.5årene/50k km jeg har hatt lappen har jeg 3-4 ganger måtte vrenge bilen unna for å ikke bli kjørt på, i situasjoner hvor det helt klart ikke hadde blitt min feil om vi hadde kræsjet, og når man kjører en rustbøtte verdt 5-10k er det alltid like surt når man tenker på at man kunne ha fått skrevet av bilen til en 30-40 000,-

Så finnes det noen triks som går ut på hvordan man slutter å handle kunn på refleks i sånne situasjoner?

Eneste løsningen jeg ser er at når jeg faktisk har vært i en gitt situasjon nok ganger så klarer jeg tilslutt å bare puste ut å la idioten kjøre i sia/ræva på meg.

(Bare synd det skjer så skjeldent)

Lenke til kommentar

Tror visse former for beroligenede kan sløve refleksene dine, men vet ikke hvilke. Problemet er at vis det er frontkollisjon så sliter du veldig med å overleve uten varige skader. Du kan jo alltid ta en "irsk en".... men husk å sette på L merke så du ser hvem som prøver å presse seg inn i baksiden av bilen først.

Lenke til kommentar

Mener heller den typen ulykker som som oftest forutsakes pga en eller annen idiot fant ut at han skulle skrive tekstmelling samtidig som han spiste en burger på vei til jobb, eller jenter som sminker seg i hovespeilet samtidig som de triller rundt på gjerne tungt traffikerte parkeringsplasser/barnestrøk.

Eller sånne som vet 100% sikkert at de har vikeplikt i for eksempel ett spessielt kryss midt i en sving med svært lite sikt inn men pga det er så fin nedoverbakke og "det kommer jo aldri noen ut der uansett" doser alle forbi i 60 selv om faktisk er 50sone der, også har du de som er hakket verre enn det igjenn, de som faktisk legger seg i helt i ræva og tuter om man måtte finne på og avpasse farten der, kun fordi det ikke er sånn de gjør det.

Altså tulleulykker hvor motparten bare rett og slett driter seg ut, i gjerne relativt lav fart.

Var det opp til meg hadde det vært en vanskeligere teori og vanskeligere førerprøve prøve annen hvert år, sånn at folk hadde blitt nøtt til å både reflektere mye over egen kjøring samt ferdigheter hele tiden for i det hele tatt og vise seg bak rattet på en bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...