Gå til innhold

Den store øvelseskjøring-tråden!


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Fant denne tåden først nå. Fylte 16 år 25 mars 2010. Siden da har jeg kjørt utrolig mye.

 

Har alltid kjørt når vi har vært ute egentlig, parkerer i p-hus, lukeparkering etc. Og nå har jeg snart bare kjørt i 5 mnd. Ikke et halvt år.

 

For litt under en uke siden kjørte jeg til Stavanger. Bor ca 3,5 mil nord for Oslo så blei en del mil nedover. Kjørte selv hele veien, og føler ikke jeg er noe "sinke" eller fare i trafikken. Holder fartsgrensa, kanskje litt over innimellom men ikke råkjøring.Kjørte også hjem igjen, og rund i stavanger og omegen.

 

Så jeg fikk meg ca 130 mil øvelseskjøring i løpet av noen dager. Ble i allefall 5-6 timer konstant kjøring. Så langkjøring har jeg på en måte vært gjennom, men det blir fler ganger. Har antagelik ca 200 mil kjøring før det også.

 

Selv har jeg ikke hatt noe annet en trafikalt grunnkurs, inkludert mørkekjøring og førstehjelp.

 

Om noen dager (onsdag), skal jeg til Lillestrøm hvor stantens vegvesen har et lite kurs for hvordan man burde øvelseskjøre. Min far og jeg skal dit. Bare han jeg kan kjøre med. Heldigvis for meg har jeg en søster som også har kjørt med han i 2 år nå, hun tok lappen for 6 mnd siden. Han sier faktisk at jeg kjører bedre nå en det hun gjorde når hun var 17, år. Så det er litt gøy å vite

 

I slutten av mnd har jeg også fått meg en kjøretime med lærer, så blir spennende å se hvordan det blir. Både ny bil, og "ledsager". Og ikke minst en som faktisk kan det og lære bort og en som vet hva jeg må lære meg og endre på.

 

 

Virker som om tråden bare er for BIL, men selv øvelseskjører og leser jeg også til traktor lappen. Jeg kunne tatt den alt, er jo 16 år. Ikke mange timene i traktor egentlig, men noen. Så om ikke lenge er det lappen på den :D

 

Skulle inn på bokhandel å kjøpe "Veien til førerkortet for traktor" i dag. Samtalen gikk slik:

 

Jeg: Hei! Har dere "Veien til førerkortet" bøker?

Kassadame: Jada, jeg skal vise hvor de ligger!

Jeg: *følge etter*

Kassadame: Her har du dem!

Jeg: Har dere til traktor

Kassadame: :blink:

Kassadame: :rofl:

Jeg: :glare:

 

_________________________

 

Heldigvis hadde de èn igjen på neste bokhandelen jeg besøkte :)

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyller 18 i slutten av desember, men har desverre ikke vært så flink til å øvelseskjøre. Har som regel blitt noen turer i løpet av en uke, og så mange måneder til neste gang :p

Men etter jeg begynte å jobbe i Juni har jeg kjørt en del ganger til jobb, dette involverer landeveiskjøring, motorveiskjøring og bykjøring (Det er ganske tidlig og er en liten by så ganske liten trafikk)

Føler jeg har blitt ganske flink, og det sier min mor og. Ho sier jeg kjører like bra som ho (Nei, ho kjører ikke dårlig >.>)

Men nå i det siste har jeg fått ekstreme nerver når jeg kjører bil, etter ca. 15 min skjelver jeg nesten, må virkelig ta meg sammen for å ikke bare trykke inn bremsa for å stoppe og be min mor kjøre... x)

Dette skjer oftest på landevei faktisk, når jeg kommer inn i byen og må konsentrere meg litt "glemmer" jeg nervøsiteten.

Noen som har tips til hvordan jeg kan bli kvitt denne nervøsiteten permanent?

Skal ringe til kjøreskole på mandag. Har snakka med de tidligere og de sa at de ikke tok meg inn før tidligst 3 måneder før jeg blir 18, så det blir jo i slutten av september. Har et lite håp om at når personen som sitter på i bilen kan ta delvis kontroll over den, vil roe nerverene mine.

Endret av aerandir92
Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at jeg driver og øvelsekjører en del. Jeg har kjørt to biler, og der er det slik at hvis jeg girer fra 2. til 3., så er 1. giret låst. Er det slik på alle biler? For etter jeg fant ut at det bare var å dra spaken fram etter den var satt i andre, så ble jo bil kjøringen mye enklere.

 

I bilen jeg kjører i er det noe lignende ihvertfall

Der tror jeg første giret er sperret allerede når jeg har giret opp i andre. Skal jeg ned i første igjen må jeg så godt som stoppe (under 10Km/t ihvertfall)

kan jo teste nesten gang jeg kjører hvordan det er.

Lenke til kommentar

Hvis den gamle damen skvetter av at noen kjører i 150 på motorveien bør hun levere fra seg førerkortet med en gang. Dette fordi hun tydeligvis ikke bruker speil nok til å orientere seg. Hvem skvetter av at noen kjører i 150 når det ikke akkurat er sjeldent at folk kjører i 120-130?

 

Når sant skal sies bør gamle folk måtte kjøre opp på nytt annenhvert år eller lignende. Det finnes ikke noe farligere enn en gamling på vegen. Men det blir en annen topic.

 

 

:)

 

For en holdning. Hadde mye heller møtt en motorvei full av "gamlinger" enn deg hvis det er din holdning i trafikken. Det å i det hele tatt påstå at å holde 150 ikke er livsfarlig, er jo ren idioti, unnskyld meg. En ting er det å kjøre i 150, men når en som ikke har lappen, kjører i 150, med sine egne foreldre i bilen, risikerer han både sitt eget, sine foreldres, og andre bilisters liv. Sånne som dere som sørger for at vi unge må betale helt sinnsvake priser i bilforsikring.

 

Og det er stor forskjell på å ligge i 120, og å ligge i 150. Blir du tatt i 120 ryker i verste fall et par lapper. Blir du tatt i 150 ryker lappen i rundt 8 måneder. Er du enda på prøvetiden kan du legge til noen lapper på ny oppkjøring også;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

150 på motorvei er ikke spesielt farlig akkurat, nei. Sier ikke at man skal gjøre det, men å påsta at det er livsfarlig blir omtrent som å si at 150km/t på motorvei = død og blodbad, noe det ikke er.

Det jeg prøver å si, er at, ja det er for fort, men det er ikke uforsvarlig.

Derimot, at en uerfaren sjåfør uten ledsager (de sov jo) driver med det, er ganske enkelt forkastelig.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Hvis den gamle damen skvetter av at noen kjører i 150 på motorveien bør hun levere fra seg førerkortet med en gang. Dette fordi hun tydeligvis ikke bruker speil nok til å orientere seg. Hvem skvetter av at noen kjører i 150 når det ikke akkurat er sjeldent at folk kjører i 120-130?

 

Når sant skal sies bør gamle folk måtte kjøre opp på nytt annenhvert år eller lignende. Det finnes ikke noe farligere enn en gamling på vegen. Men det blir en annen topic.

 

 

:)

 

For en holdning. Hadde mye heller møtt en motorvei full av "gamlinger" enn deg hvis det er din holdning i trafikken. Det å i det hele tatt påstå at å holde 150 ikke er livsfarlig, er jo ren idioti, unnskyld meg. En ting er det å kjøre i 150, men når en som ikke har lappen, kjører i 150, med sine egne foreldre i bilen, risikerer han både sitt eget, sine foreldres, og andre bilisters liv. Sånne som dere som sørger for at vi unge må betale helt sinnsvake priser i bilforsikring.

 

Og det er stor forskjell på å ligge i 120, og å ligge i 150. Blir du tatt i 120 ryker i verste fall et par lapper. Blir du tatt i 150 ryker lappen i rundt 8 måneder. Er du enda på prøvetiden kan du legge til noen lapper på ny oppkjøring også;)

 

 

Jeg sier igjen at jeg ikke anbefaler nye sjåfører å kjøre i 150. Men det betyr ikke at jeg mener det er livsfarlig, så lenge vi ikke snakker første turen ut med bil i en gammel Lada.

Det blir litt storm i et vannglass.

 

Tillegg stiller jeg meg undrende til hvorfor du nevner straffen for kjøring for fort i det hele tatt. Det har da virkelig ikke noe med hvor "livsfarlig" det er å gjøre.

Lenke til kommentar

Ah, så du anbefaler erfarne å kjøre 150 da? Når er det ting begynner å bli livsfarlig?

Det er ikke det å kjøre i 150 i seg selv som er farlig, det er null stress å holde bilen på veien, men når det først skjer noe, så har du utrolig mye mindre sjans enn om du hadde kjørt nærmere fartsgrensen. Og etter noen år med bilkjøring, så kommer det til å skje episoder på veien. Da vil du ikke ligge i 150. Det er faktisk en grunn til at fartsgrensen er det den er. Det er 200-350 som dør i trafikken i hvert år, 12.000 blir skadet. Når du da sier at det ikke er livsfarlig å kjøre i 150 så vitner det om en utrolig liten respekt for trafikken.

 

Bare nok en grunn til at det er idiotisk å holde 150 ;)

Lenke til kommentar

Når det begynner å bli livsfarlig lurer jeg på og? er det i det man passerer 150 eller er det 101? (i 100 sonen)

 

Ting skjer i 100 også, og du har mye mindre sjanse for å oppdage det enn om alle lå i f.eks 30 km/t.

 

Ligger man i 150 ligger man gjerne ikke på støtfangeren til han foran.

 

 

Selv pleier jeg ikke kjøre i noe særlig mer enn 120. Men jeg mener fortsatt ikke at 150 er livsfarlig på gode veier.

Lenke til kommentar

 

Det jeg prøver å si, er at, ja det er for fort, men det er ikke uforsvarlig.

 

Jo, det er ikke bare uforsvarlig, det er idioti. Hvorfor er det så mye mer forkastelig om en uerfaren sjåfør gjør det? Det er jo lett å holde bilen på veien, men i den farten tror jeg ikke din "erfaring" redder livet ditt. Om noe plutselig skulle skje.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

En skal huske på at ved filbytte kan det være vanskelig å bedømme farten i speilet når en bil kommer i 150 km/t bak. Så når noen snakker om at det er ufarlig er det mot bedre vitende. Ved ekstrem høy fart blir også konsekvensene mye større ved alle former for uregelmessigheter.

 

Riktignok motorsykkel: Hørte en crazy historie om en som hadde kjørt på full guffe inn i Liertunnellen (ved Drammen). Fikk et så sterkt luftmottrykk at han havnet i taket - og det var det siste han gjorde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

 

Det jeg prøver å si, er at, ja det er for fort, men det er ikke uforsvarlig.

 

Jo, det er ikke bare uforsvarlig, det er idioti. Hvorfor er det så mye mer forkastelig om en uerfaren sjåfør gjør det? Det er jo lett å holde bilen på veien, men i den farten tror jeg ikke din "erfaring" redder livet ditt. Om noe plutselig skulle skje.

 

Vel, jeg har sett mange rare manøvre fra folk med "L" (som var det jeg siktet til), til og med en som var nære nok til å kysse autovernet i 40km/t i 100-sona.

 

Dessuten har erfarne sjåfører ofte (merk ofte, ikke alltid) bedre bilkontroll. De vet at små bevegelser er tingen i stor hastighet osv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg spiller/dømmer basket. Min far er ofte med og kan da bli mye. Ble 35 mil på meg igår, 14 mil i dag. Kjører til og fra butikk kanskje 2 ganger i uka. Og kjører andre ganger.

 

Så jeg har vell langt over normalt i lengde per uke, men antar jeg ligger i gjenomsnitt på 15 mil i uka.

 

Det er veldig mye, men jeg har mulighet til å kjøre så mye uten å måtte legge opp til at nå skal jeg ut å øvleseskjøre.

 

Fyller 18 til Mars og ferdig med alt bortsett fra oppkjøringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er 15, så jeg skal komme meg på et trafikalt grunnkurs så fort som mulig, også blir det mopedlappen når jeg er 16 :)

 

Men, når jeg er 16, kan jeg øvelseskjøre med det trafikale grunnkurset, eller må jeg ta et mer omfattende kurs spesielt for bil, som det hos det som kommer til å bli min kjøreskole koster 2000,- ?

Endret av Spritty
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er det med normenn å bli helt idioter i trafikken med en gang de ser en bil med L bakpå? Uansett hvordan den kjører.

Har begynt å kjøre uten L nå, pga. folk er idioter.

 

Enig der, rabler helt for folk med en gang dem ser en L plassert i bakruta på bilen foran. Jeg kan godt følge fartsgrensen eller ligge 5-10 km/t over, men folk presser seg forbi i form av uvettige forbikjøringer uansett bare pga. L'en. Merket det først når jeg sluttet med L-merket at folk bak roet seg kraftig ned.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bumper den her litt eg!!

 

Nokon som har tips til giring? Blir så stressa når det gjelder den her clutchen vs. gass i kryss og sånt. Klarer jo fint å samhandle clutch/gass på flater og sånt. Men med ein gang det kjem fleire bilar inn i bildet, og når eg får fleire ting å tenke på - så går det i stå for meg :p

Lenke til kommentar

Bumper den her litt eg!!

 

Nokon som har tips til giring? Blir så stressa når det gjelder den her clutchen vs. gass i kryss og sånt. Klarer jo fint å samhandle clutch/gass på flater og sånt. Men med ein gang det kjem fleire bilar inn i bildet, og når eg får fleire ting å tenke på - så går det i stå for meg :p

 

 

Kjørelæreren vil nok hjelpe deg med dette. Med erfaringen kommer roen, da går alt automatisk og det blir ikke noe stresset situasjon.

 

Kjør mye og få deg erfaring i mange situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...