Gå til innhold

Den store øvelseskjøring-tråden!

Kimelimm

Anbefalte innlegg

Huh? Hvordan klarte du å bomgire til andre når du skulle til tredje? :p Er jo som å gå øst når du skal vest!

ble helvettes stresset av nazi-bil-mor som maste noe inn i satan så jeg fikk faen ikke med meg hva jeg gjorder :p ! æhææ, men det skal egentlig ikke være mulig... for er jo ikke i nærheten av 3 gire.. har jeg bomgira til 5 gire eller 1 har jeg og skjønt d, men 2 ? haha ,veit ikke ossen jeg fik d til :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja

Ja - og tja.

Sakset fra motorguiden.no

"Sted

Ta hensyn: Øvelseskjøringen skal ikke være til fare eller ulempe andre traffikanter. Det er Ledsageren selv som må vurdere hvorvidt dette er tilfelle. Dette betyr at øvelseskjøring feks. ikke bør foregå i rushtrafikk, med mindre eleven har kommet langt i undervisningen.

Motorvei: Det er ikke tillatt å øvelseskjøre på motorvei i begynnelsen av kjøreopplæringen

Restriksjoner: Politiet kan bestemme at det ikke er tillatt å øvelseskjøre bestemte steder, til bestemte tider."

Lenke til kommentar

Dere som øvelseskjører:

Mange år siden jeg...Kjørte bak en kjøreskole, kom til en rundkjøring. La merke til at eleven både blinket inn og ut av den. Størrelsen på rundkjøringen var medium, sånn gjennomsnittlig.

Er det noe dere alle lærer at skal gjøres ?

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Dere som øvelseskjører:

Mange år siden jeg...Kjørte bak en kjøreskole, kom til en rundkjøring. La merke til at eleven både blinket inn og ut av den. Størrelsen på rundkjøringen var medium, sånn gjennomsnittlig.

Er det noe dere alle lærer at skal gjøres ?

Vi blir lært at vi helst skal gjøre det ja. Blinke inn til en rundkjøring er ikke påbudt, men til god hjelp for andre i tillegg til å legge deg til siden du skal til i kjørefeltet.

Blinking ut av en rundkjøring derimot er påbudt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er enda 6ish måneder til jeg (forhåpentligvis) får lappen, og maxfarta mi er på rundt 150 :p Digg når foreldra sover på osloturer :laugh:

Idiot. Det er én ting at den av foreldrene dine som sitter i passasjersetet mister lappen og muligens må sone i fengsel hvis dere blir stoppet - noe helt annet at du utsetter andre for livsfare. Da tenker jeg både på foreldrene dine og andre trafikanter. Du fortjener ikke førerkort om du oppfører deg slik.

Livsfare faktisk. Tror du overdriver noglet her. Greit at han ikke har spesielt erfaring. Men 150 rett fram hadde hunden min klart.

Lenke til kommentar

Skal ut og kjøre på våt vei/i regn for første gang nå. :D

Åssen gikk det? :)

Gikk helt toppers det, og i dag har jeg kjørt totalt ca 5 timer bil med litt over 2,5 timer i lengste strekk. Satt også ny fartspers. på litt over 100 km/t i 100-sone, selv om ikke det er noe egentlig mål.

Lenke til kommentar

Det er enda 6ish måneder til jeg (forhåpentligvis) får lappen, og maxfarta mi er på rundt 150 :p Digg når foreldra sover på osloturer :laugh:

Idiot. Det er én ting at den av foreldrene dine som sitter i passasjersetet mister lappen og muligens må sone i fengsel hvis dere blir stoppet - noe helt annet at du utsetter andre for livsfare. Da tenker jeg både på foreldrene dine og andre trafikanter. Du fortjener ikke førerkort om du oppfører deg slik.

Livsfare faktisk.

Mest idiotiske jeg har hørt på lenge. Mener du at alle og enhver skal få lov til å høyne fartsgrensen med over 50 % når det måtte passe dem? Du mener ikke virkelig at 150 km/t er forsvarlig på en vei med 100 som høyeste mulighet (haan sa ingenting om hva fartsgrensen var)? Og selv om du, eller din hund (noe tvilsomt) greier 150 på en rett strekning, så skal du vite at en såpass ulovlig høy fart skaper problemer og farlige sitasjoner for andre, selv om DU skulle klare å holde deg på veien (noe jeg tror du før eller senere hadde feilet på, om du pleier å bryte fartsgrensene så til de grader).

Lenke til kommentar

Vet ikke om du noen gang har kjørt på norske veier. Men dersom vi snakker fire felts motorvei med ørten meter bredde per fil mener jeg ikke at 150 er i nærheten av livsfare. (Derimot om han holdt 150 på en svingete skogvei er jeg enig)

Fartsgrensen på de fine motorveiene vi har (hvertfall på østlandet) er ufattelig lave. Det er nok en grunn til at snittfarten der er rundt 115 km/t.(+/-. Må også nevnes at det tallet er dratt ut av rasshølet. Men det er det jeg opplever iallfall) Derfor synes jeg å si at 150 km/t da er livsfarlig blir litt teit. Det betyr ikke at jeg anbefaler eller setter pris på at en såpass uerfaren sjåfør kjører i de hastighetene)

Bare det å gå ut døra er potensielt livsfarlig, forresten. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om du noen gang har kjørt på norske veier. Men dersom vi snakker fire felts motorvei med ørten meter bredde per fil mener jeg ikke at 150 er i nærheten av livsfare. (Derimot om han holdt 150 på en svingete skogvei er jeg enig)

Fartsgrensen på de fine motorveiene vi har (hvertfall på østlandet) er ufattelig lave. Det er nok en grunn til at snittfarten der er rundt 115 km/t.(+/-. Må også nevnes at det tallet er dratt ut av rasshølet. Men det er det jeg opplever iallfall) Derfor synes jeg å si at 150 km/t da er livsfarlig blir litt teit. Det betyr ikke at jeg anbefaler eller setter pris på at en såpass uerfaren sjåfør kjører i de hastighetene)

Bare det å gå ut døra er potensielt livsfarlig, forresten. :)

Foreslår at du lar bilen stå en stund. Ville ikke ligget ved siden av deg på motorveien for å si det sånn.

Makan til holdning

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo farlig, folk har forskjellige måter å reagere på. Ta foreksempel gamle mennesker, hva om en person kommer i 150 forbi en gammel dame, kan hende hun skvetter og mister kontrollen, farlig? Ja. (Er ikke helt sikker på hvorfor jeg brukte gamle personer som eksempel men..)

Lenke til kommentar

Hvis den gamle damen skvetter av at noen kjører i 150 på motorveien bør hun levere fra seg førerkortet med en gang. Dette fordi hun tydeligvis ikke bruker speil nok til å orientere seg. Hvem skvetter av at noen kjører i 150 når det ikke akkurat er sjeldent at folk kjører i 120-130?

Når sant skal sies bør gamle folk måtte kjøre opp på nytt annenhvert år eller lignende. Det finnes ikke noe farligere enn en gamling på vegen. Men det blir en annen topic.

:)

Lenke til kommentar

Fant denne tåden først nå. Fylte 16 år 25 mars 2010. Siden da har jeg kjørt utrolig mye.

Har alltid kjørt når vi har vært ute egentlig, parkerer i p-hus, lukeparkering etc. Og nå har jeg snart bare kjørt i 5 mnd. Ikke et halvt år.

For litt under en uke siden kjørte jeg til Stavanger. Bor ca 3,5 mil nord for Oslo så blei en del mil nedover. Kjørte selv hele veien, og føler ikke jeg er noe "sinke" eller fare i trafikken. Holder fartsgrensa, kanskje litt over innimellom men ikke råkjøring.Kjørte også hjem igjen, og rund i stavanger og omegen.

Så jeg fikk meg ca 130 mil øvelseskjøring i løpet av noen dager. Ble i allefall 5-6 timer konstant kjøring. Så langkjøring har jeg på en måte vært gjennom, men det blir fler ganger. Har antagelik ca 200 mil kjøring før det også.

Selv har jeg ikke hatt noe annet en trafikalt grunnkurs, inkludert mørkekjøring og førstehjelp.

Om noen dager (onsdag), skal jeg til Lillestrøm hvor stantens vegvesen har et lite kurs for hvordan man burde øvelseskjøre. Min far og jeg skal dit. Bare han jeg kan kjøre med. Heldigvis for meg har jeg en søster som også har kjørt med han i 2 år nå, hun tok lappen for 6 mnd siden. Han sier faktisk at jeg kjører bedre nå en det hun gjorde når hun var 17, år. Så det er litt gøy å vite

I slutten av mnd har jeg også fått meg en kjøretime med lærer, så blir spennende å se hvordan det blir. Både ny bil, og "ledsager". Og ikke minst en som faktisk kan det og lære bort og en som vet hva jeg må lære meg og endre på.

Virker som om tråden bare er for BIL, men selv øvelseskjører og leser jeg også til traktor lappen. Jeg kunne tatt den alt, er jo 16 år. Ikke mange timene i traktor egentlig, men noen. Så om ikke lenge er det lappen på den :D

Lenke til kommentar

I slutten av mnd har jeg også fått meg en kjøretime med lærer, så blir spennende å se hvordan det blir. Både ny bil, og "ledsager". Og ikke minst en som faktisk kan det og lære bort og en som vet hva jeg må lære meg og endre på.

Virker som om tråden bare er for BIL, men selv øvelseskjører og leser jeg også til traktor lappen. Jeg kunne tatt den alt, er jo 16 år. Ikke mange timene i traktor egentlig, men noen. Så om ikke lenge er det lappen på den :D

Så bra at kjøringa går så fint! :)

Det du burde være ops på, slik at du ikke mister kjørelysten, er at du kanskje vil kvele kjørebilen siden det er kanskje er et helt annerledes pedalsett enn bilen du er vant å kjøre med. No worries, du vender deg til det :)

Sånn sett kjipt at du bare er 16 og må vente 2 år med å ta lappen. Men er det vits å starte med kjørelærer så tidlig a? Det blir mange og dyre timer hvis du skal holde det vedlike med den bilen du faktisk skal kjøre opp med, helt til du er 18 og fått oppkjøringsdato. :)

Lenke til kommentar

Skal ikke ha timer hele tiden da. :p Driter ikke penger akkurat.

Vi blir anbefalt noen timer i starten etter vi har lært å kjøre litt. (noe som egentlig ikke er mitt tilfelle, har velll kjørt mye) For mange lærer noen små ting feil, gale vaner med bruk av speil etc. Så hvis man har noen timer tidlig lærer man rett å kan øve rett.

Da blir det mindre timer rundt oppkjøringstiden. Som pappa sa til meg en dag : " hvorfor kan du ikke bare ta oppkjøring nå? Tror du kunne klart det" Men neida, må vente helt til 25 mars 2012

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...