NothinDoin™ Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Hehe, da gikk det bra tenker jeg Neida, sikkert smart å lære seg basics i trafikken hos kjøreskole. En kompis av meg kjørte borti fortauskanten med felgene på farens (nesten) helt nye bil den første gangen Fikk melding av kjøreskolen i går, kunne begynne på kjøretimer hvis jeg ville Synd jeg tar traktorlappen denne måneden, har ikke tid til kjøretimer før neste Endret 4. august 2010 av NothinDoin™ Lenke til kommentar
thadon Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg har lest en gang igjennom teoriboka, og de siste sidene går over "Historie om bilen, fly, tog, båt" og sånne ting, er dette relativt viktig? Kan man få spørsmål om hvor mange biler det var på 1960 tallet og sånne ting på teoriprøven? (Skal ta teoriprøven i aug/sept.) Har tatt både moped og bil, og fikk ikke noe som helst i nærheten av et slikt spørsmål, så nei. Vil med 99% sikkerhet si at du ikke vil få det. Du vil få noen få spørsmål om bilteknikk, se konsentrer deg om trafikkreglene og forståelsen av den. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 7. august 2010 Forfatter Del Skrevet 7. august 2010 Fikk dårlig samvittighet her om dagen. Hadde hatt kjøretime, og der sa han at det gikk mye bedre o.l enn før sommeren. Så glad og fornøyd øvelseskjørte jeg med mamma senere den dagen. Og når jeg skulle hjem og var 2 minutter unna, så var det en sving som det er litt vanskelig å se i, så kommer en BMW x3 eller noe sånt, så må jeg svinge litt unna (han brukte mer enn hans side), så kom jeg næratt fortauet, og fikk noen hakk på de fine felgene på bilen til mora mi ... De koster flere 1000 per felg, og jeg sa at jeg skulle betale en ny felg, men neida, dets kulle jeg ikke tenke på osv.. Men fytti jeg fikk dårlig samvittighet når jeg så de hakka / skrapemerkene rundt felgen! : < Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Fikk dårlig samvittighet her om dagen. Hadde hatt kjøretime, og der sa han at det gikk mye bedre o.l enn før sommeren. Så glad og fornøyd øvelseskjørte jeg med mamma senere den dagen. Og når jeg skulle hjem og var 2 minutter unna, så var det en sving som det er litt vanskelig å se i, så kommer en BMW x3 eller noe sånt, så må jeg svinge litt unna (han brukte mer enn hans side), så kom jeg næratt fortauet, og fikk noen hakk på de fine felgene på bilen til mora mi ... De koster flere 1000 per felg, og jeg sa at jeg skulle betale en ny felg, men neida, dets kulle jeg ikke tenke på osv.. Men fytti jeg fikk dårlig samvittighet når jeg så de hakka / skrapemerkene rundt felgen! : < Uff, den er lei. Var det mye riper? Mest sannsynlig mente hun det hun sa, fordi hun regna med at det kom til å bli noen skraper under øvelseskjøringa, og at det heller var positivt hvis det ikke skjedde Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hva er lurest? Å øvelsekjøre med en automat eller gir? Mamma sier at jeg ikke skal øvelsekjøre med automat, siden jeg dessuten skal kjøre opp med gir uansett, og det MÅ jeg kunne. Men jeg leste på forumet at det var lurt å kjøre med automat de første gangene, for da kjenner og lærer jeg bedre. Hva sier dere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Hva er lurest? Å øvelsekjøre med en automat eller gir? Mamma sier at jeg ikke skal øvelsekjøre med automat, siden jeg dessuten skal kjøre opp med gir uansett, og det MÅ jeg kunne. Men jeg leste på forumet at det var lurt å kjøre med automat de første gangene, for da kjenner og lærer jeg bedre. Hva sier dere? Kjør med manuell fra starten av, du. Start på en parkeringsplass å bare fokuser på å lære deg clutchen og girene, også etterhvert (kanskje etter et par ganger, avhengig av hvor fort du lærer) kan du begi deg ut i trafikken, men ikke før du fikser giringa (iværtfall noenlunde) Å begynne med automat er bare en bjørnetjeneste... Endret 8. august 2010 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg begynte med automat og er faktisk glad for det. Dette gjorde at når jeg først begynte med manuelt så var det en ting mindre å fokusere på siden jeg hadde lært meg resten av basicen for å kjøre. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Enig med Tommy. Kan du velge og vrake ville jeg valgt automat først. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hvordan skal man egentlig behandle gassen når man girer (manuelt)? Clutchen skal jo alltid "forsiktig" ut, men skal man alltid gasse "forsiktig" inn også, som når man starter bilen? Om dette er tilfellet vil man jo alltid akselerere når man girer opp, og det er vel ikke alltid ønskelig? Og hvordan er det når man skal gire ned? Sorry for teite spørsmål, men jeg har så vidt rørt bilen.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hvordan skal man egentlig behandle gassen når man girer (manuelt)? Clutchen skal jo alltid "forsiktig" ut, men skal man alltid gasse "forsiktig" inn også, som når man starter bilen? Om dette er tilfellet vil man jo alltid akselerere når man girer opp, og det er vel ikke alltid ønskelig? Og hvordan er det når man skal gire ned? Sorry for teite spørsmål, men jeg har så vidt rørt bilen.. Når du girer opp trykker du inn clutchen, da ruller bilen uten noen kraft fra motoren. Når du da slipper ut clutchen, gasser du opp igjen til farten du hadde før du girte opp. Du girer ofte opp for å kjøre raskere uansett. Clutchen trengs ikke å slippes like forsiktig ut som når du starter, når du er i fart (Slik jeg har opplevd det på vår Passat stasjonsvogn). Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Gasse og slippe clutchen er mer nybegynnerråd slik at man ikke skal daue bilen når man skal i gang. På biler jeg ikke har kjørt før pleier jeg slippe clutchen forsiktig helt til den tar. Deretter gir jeg gass. Det er for å finne ut hen clutchen tar sånn at jeg vet det når jeg skal gire.. Skal du gire ned i fart lønner det seg å speede mens du slipper clutchen slik at du ikke plutselig kommer opp i 4 i turtall, da rykker det litt. Skal du opp i gir trenger du ikke nødvendigvis det. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Fikk dårlig samvittighet her om dagen. Hadde hatt kjøretime, og der sa han at det gikk mye bedre o.l enn før sommeren. Så glad og fornøyd øvelseskjørte jeg med mamma senere den dagen. Og når jeg skulle hjem og var 2 minutter unna, så var det en sving som det er litt vanskelig å se i, så kommer en BMW x3 eller noe sånt, så må jeg svinge litt unna (han brukte mer enn hans side), så kom jeg næratt fortauet, og fikk noen hakk på de fine felgene på bilen til mora mi ... De koster flere 1000 per felg, og jeg sa at jeg skulle betale en ny felg, men neida, dets kulle jeg ikke tenke på osv.. Men fytti jeg fikk dårlig samvittighet når jeg så de hakka / skrapemerkene rundt felgen! : < Uff, den er lei. Var det mye riper? Mest sannsynlig mente hun det hun sa, fordi hun regna med at det kom til å bli noen skraper under øvelseskjøringa, og at det heller var positivt hvis det ikke skjedde Mjaa, ble hvite skrapemerker "rundt" tuppen på felgen. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Tredje gang jeg er ute og kjører, i dag utvidet jeg horisonten en hel del, med firefelts motorvei, en bunt tunneler, rundkjøringer og lyskryss og toppfart på litt over 80. Ut i Sørkedalen og fram og tilbake til Sollihøgda for de som vet hvor det er. Det er rett og slett kjempefett. Endret 10. august 2010 av Mokko Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det er enda 6ish måneder til jeg (forhåpentligvis) får lappen, og maxfarta mi er på rundt 150 Digg når foreldra sover på osloturer Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det er enda 6ish måneder til jeg (forhåpentligvis) får lappen, og maxfarta mi er på rundt 150 Digg når foreldra sover på osloturer Idiot. Det er én ting at den av foreldrene dine som sitter i passasjersetet mister lappen og muligens må sone i fengsel hvis dere blir stoppet - noe helt annet at du utsetter andre for livsfare. Da tenker jeg både på foreldrene dine og andre trafikanter. Du fortjener ikke førerkort om du oppfører deg slik. Lenke til kommentar
Hightow3r Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 KJørte langtur for 14dager sia, 18mil, i starten av turen da jeg lå i høygir kom jeg oppi rævva på en lastebil, lå i 4giret, skulle gire ned til 3. for å kjøre forbi, så bomgira jeg og traff 2gire i ca 60km/t, litt av ett turtall det ble gitt! Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Huh? Hvordan klarte du å bomgire til andre når du skulle til tredje? Er jo som å gå øst når du skal vest! Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Haha, vet Så hvorfor gjør/gjorde du det? Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Jeg er ung og dum, sier vel seg selv? Venta bare på at noen andre skulle nevne det ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå