Gå til innhold

Den store øvelseskjøring-tråden!

Kimelimm

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri opplevd å sette bilen i 1. gir i stedet for 3. gir. Det er jo bare å ta to bevegelser fra 2. gir til 3. gir, der du først går til fri og deretter setter den rett frem. Det samme gjelder når man skal fra 5. gir til 4. gir, bare at man setter spaken bak (selvfølgelig). Etter noen timer bak rattet tenker man ikke det minste på slike ting; de bare sitter.

Det skal sies at jeg har hatt lappen en stund, men jeg snek inn et innlegg likevel. :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom i 5 gir, og tenkte å gire ned til 4 gir. Lå i rundt 80. På en eller annen måte klarte jeg å sette den i 2 gir. Kan trygt si det ikke tok mange sekundene fra jeg lå i 80 til 2 giret bremset meg ned til 20. Flaks jeg ikke hadde noen bak meg :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg kom i 5 gir, og tenkte å gire ned til 4 gir. Lå i rundt 80. På en eller annen måte klarte jeg å sette den i 2 gir. Kan trygt si det ikke tok mange sekundene fra jeg lå i 80 til 2 giret bremset meg ned til 20. Flaks jeg ikke hadde noen bak meg :whistle:

Haha, feilgiring <3 Good old times!

Btw, denne tråden er bare såå 16. juni for meg :)

Sorry folkens :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Øvelseskjørte for første gang forrige uke, alt gikk smurt. Slet litt med clutch-gass, men kvelte motoren sikkert bare 2 ganger..og startet også i liten nedoverbakke..

Idag prøvde jeg meg igjen, men kvelte motoren så mange ganger at det var helt sinnsykt. Kom ut av tellingen. Jeg gjorde akkurat som forrige gang..Det er en veldig gammel bil så jeg vet ikke om clutchen er slitt eller et eller annet. Men hvordan får folk det til?!

Jeg prøver å sleppe clutchen forsiktig, mens jeg gasser forsiktig. Og plutselig kveles motoren..AAH!

Lenke til kommentar

Øvelseskjørte for første gang forrige uke, alt gikk smurt. Slet litt med clutch-gass, men kvelte motoren sikkert bare 2 ganger..og startet også i liten nedoverbakke..

Idag prøvde jeg meg igjen, men kvelte motoren så mange ganger at det var helt sinnsykt. Kom ut av tellingen. Jeg gjorde akkurat som forrige gang..Det er en veldig gammel bil så jeg vet ikke om clutchen er slitt eller et eller annet. Men hvordan får folk det til?!

Jeg prøver å sleppe clutchen forsiktig, mens jeg gasser forsiktig. Og plutselig kveles motoren..AAH!

Har bilen turtallsmåler? Isåfall følg med på den når du klutch-gasser og se når du dreper motoren. Legg til 200-400 og pass på og hold turtallet der når du klutch-gasser. Hvis du kommer under så har du for lite gass :) er du over, ja da er ikke det noe særlig problem bare du ikke maxer ut turtallet. Det er ikke meninga, ivertfall ikke med normal kjøring ;).

Det tar tid og lære seg det, men når du kan det da går det av seg selv :)

Lenke til kommentar

Hehe, det var noe nytt! Jeg har bare følt meg frem egentlig, men det er ikke så lett. Syns det var vanskelig å slippe clutchen forsiktig ut. Den går på en måte i små hakk istedenfor å "gli" ut..

Jeg fikser clutch-gass på bortover og nedovervei, men det er i små bakker at det kan bli kaos. Men jeg klarte det første gangen. Det var bare denne gangen alt gikk galt dessverre.

Endret av Drusee
Lenke til kommentar

I bakker så kalles det bakkestart, noe som ofte er litt vrient. I starten vil jeg anbefale deg og bruke håndbrekket, ja jeg vill faktisk tillate meg og anbefale deg i alle bakker som er bratte og bruke håndbrekket da du sliter mye mindre på klutsjen! Er bakken ikke noe særlig bratt ja da må du bare gi mere gass og slippe klutsjen sakte ut :)

Lenke til kommentar

Samme her NothinDoin.

Kjøretime om 45 min. Ganske keegy så tidlig på morningen. :p

Jeg har lest en gang igjennom teoriboka, og de siste sidene går over "Historie om bilen, fly, tog, båt" og sånne ting, er dette relativt viktig? Kan man få spørsmål om hvor mange biler det var på 1960 tallet og sånne ting på teoriprøven? (Skal ta teoriprøven i aug/sept.)

Lenke til kommentar

var og øvelseskjørte i går med min far har utsatt det med øvelseskjøringen nesten ett år no. Blir 17 om noen uker så på tide at eg begynnte. Gikk til helvete første gangene men får til og løse bilen ut skikkelig, i tilegg får eg til og løse den ut i en bakke med håndbrekk. :D skal ta og bestille noen kjøretimer fordi min far nekter og øvelseskjøre med meg i trafikken. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...