Gå til innhold

Bli biff på 6 måneder (med et budsjett)

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg og et par kompiser har laget et lite "om å gjøre å bli deiligst på 6 måneder"-veddemål, og det går da hovedsaklig på å trene seg opp en superb sommerkropp. Jeg skriver ikke her for å få et treningsprogram eller for å vite at jeg må spise mye kalorier, men jeg lurer litt på om det å bygge kropp er gjennomførbart med et budsjett.

Greia er at jeg er student, betaler 4000,- i måneden i husleie og en del i strøm, busskort og mobil, så sitter ikke igjen med så altfor mye penger å bruke på mat, som er det viktigste for å se resultater. I tillegg er jeg ofte på byen, flere ganger i uka, men jeg tenker som så at å kutte dette ned til én gang i uka der jeg ikke drikker meg shitings, så bør ikke det har noen stor innvirkning.

Problemet her er da: Nesten alle treningsprogrammene jeg leser er lagt opp med kanskje 3 store måltider midt på dagen, der flere av dem inneholder kyllingfilet, stor salat, biff etc, relativt dyre ting. Er dette noe man er helt avhengig av, eller går det ann å se resultater på dårligere kosthold?

Som oftest spiser jeg veldig sunt, aldri godteri eller brus, frokost er som oftest egg, og jeg synes en pakke tunfisk med grovt brød er en deilig lunch. Problemet ligger i middagen, som helst skal koste rundt 25 spenn. Ofte blir dette til en halv kjøttdeigpakke med pasta og tomatsaus, noe jeg ikke kan tenke meg er spesielt næringsinnholdig? Tips til bra middager?

Vet ikke helt hva jeg ser etter i et svar her, men hvis du har en kommentar til noe så er det bare å legge inn. Ser egentlig bare etter noen ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du blir vel ikke biff på 6 måneder akkurat, men du kan forbedre deg en del.

Kjør baseøvelsene og dra på rema 1000 og kjøp følgende mat:

Tunfisk

Egg

Eldorado Extra-virgin olivenolje

Havregryn

Melk

Mandler(kjøp nå i juletiden, ca.50 kr kg noen steder)

evt. kylling

Brokkoli

Ris

5 kg 90+ protein fra Proteinbutikken(649 kr)

Trenger du noe mer kaloreier så kjøp noen bokser kokosmelk og lag smothie.

25 spenn til middag var tynt. Masse brun ris/fullkornsris og litt kjøtt/kylling/fisk til burde vel gå

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Om jeg kan bli biff eller ikke kommer vel helt ann på utgangspunktet, men jeg regner med man kan endre ganske mye på 6 måneder?

Jeg tenkte å kjøre noe sånt som:

Hver uke:

2x jogging / fotball, for sixpack og lavere fettprosent

1x klatring, for ass og rygg og for å ha litt gøy trening

3x styrketrening der jeg kjører samme treningsopplegget hver gang for armer, bryst, mage, rygg, bein etc.

Er det idiotisk? Er det et mye større forbedringspotensial hvis jeg har en sånn biceps-dag eller en dag kun for mage? Nå er ikke målet mitt å faktisk bli en svær kar da, tanken er jo en strandkropp, altså med tydelige faste definerte muskler over hele kroppen.

http://www.topnews.in/files/Brad-Pitt.jpg

:p

edit: takk for handlelista, ima do that right now

Endret av Gebby
Lenke til kommentar

Usikker på hvor gammel du er, men hvis du betaler egen husleie på beskjedne 4k og går ut flere ganger i uken, så tipper jeg en ung student.

Kan da like så godt gi deg et tips, den gjennomsnittlige jenta liker kanskje å se på en six-pack men ikke å ligge på en. Så ikke bry deg så mye om den, de fleste liker bedre en gutt med litt bredde og former.

Jeg starta med trening i januar, har hatt 4 del mål. Første hadde dato til sommeren, bli større og det klarte jeg. Jeg la på meg 20kg på 2 mnd, da gikk det i spising og trening. Kylling og ris (gjerne med egg) koster ikke mye, på coop får du 2kg med kylling til under 100lappen (hvis hukommelsen ikke svikter meg)

Så hvis du er en liten spinkel fyr, ville jeg satsa på å bli større. Når det gjelder trenings opplegget ditt ville jeg nok fordelt muskelgruppene litt mer utover trenings øktene og gjerne tatt litt hardere i. Husk også å ta øvelser som tar flere muskler, benkpress, markløft, knebøy, rykk...

Lenke til kommentar
Jeg starta med trening i januar, har hatt 4 del mål. Første hadde dato til sommeren, bli større og det klarte jeg. Jeg la på meg 20kg på 2 mnd, da gikk det i spising og trening. Kylling og ris (gjerne med egg) koster ikke mye, på coop får du 2kg med kylling til under 100lappen (hvis hukommelsen ikke svikter meg)

Wow.. Det må ha vært en god del fett.

Lenke til kommentar
Usikker på hvor gammel du er, men hvis du betaler egen husleie på beskjedne 4k og går ut flere ganger i uken, så tipper jeg en ung student.

Kan da like så godt gi deg et tips, den gjennomsnittlige jenta liker kanskje å se på en six-pack men ikke å ligge på en. Så ikke bry deg så mye om den, de fleste liker bedre en gutt med litt bredde og former.

Så hvis du er en liten spinkel fyr, ville jeg satsa på å bli større. Når det gjelder trenings opplegget ditt ville jeg nok fordelt muskelgruppene litt mer utover trenings øktene og gjerne tatt litt hardere i. Husk også å ta øvelser som tar flere muskler, benkpress, markløft, knebøy, rykk...

Beskjedne 4k :p tsk tsk, dyrt.

Er 20, student, ikke spesielt spinkel eller noe sånt,veier vel rundt 80-85 kg og er ~183 høy, så er rimelig normalbygd. Jeg innser at jeg har litt problemer med å uttrykke meg sånn at treningsguruer forstår meg, for jeg vil absolutt ikke ha no bodybuildersixback med årer og scener og ew, mer som du sier å gå opp litt i bredde over skuldrene, ha en rygg med tydelig økning oppover mot skuldrene, en god del større armer(akkurat der står det dårlig til), og brystmuskler som popper litt mer ut.

Hvordan starta du i januar med å sette opp delmål? Hadde du noen kompiser som kunne veldig mye, eller var det forum og bøker? Er det smartere å ha en bulkperiode der du bare går opp masse i både fett og muskler, også deffe bort etterhvert, eller er det like greit å bare øke jevnt oppover?

Det jeg ser som et problem er at jeg egentlig ikke er vant til å følge noen nazidiett på hva jeg spiser hele tiden, jeg har alltid kunne spise nøyaktig hva jeg vil og hva jeg ville, men som oftest pleier det å være ganske sunt fordi jeg er vant med å spise mye salat og kylling og fisk. Trente før basket og fotball og styrketrening tilsammen kanskje 5-6 ganger i uka, nå har jeg gått rundt 2 år uten å trene, spiser fortstatt så mye jeg vil, og har ikke merket noen særlig endring i hvordan kroppen ser ut, kanskje ser den enda mer trent ut nå enn den gjorde når jeg faktisk trente :|

Det å fordele muskelgruppene over flere økter var det jeg også tenkte, det høres for meg ikke smart ut å trene en enkelt muskel en hel dag, den må jo bli sliten etter max 20 min med ordentlig trening.

edit: PIJUS: mulig det er ned i fettprosent som gjelder, men om jeg går ned i fettprosent sånn er nå vil jeg antakelig ende opp med å se veldig tynn ut, så jeg skal jo øke muskelmasse også, ikke bare få mindre fett. Er ikke det mulig å gjøre samtidig?

Endret av Gebby
Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke du ville ha noe bodybuilder, men tenkte kanskje du sikta mer mot denne kroppen som stort sett bare består av lav fettprosent som gjør at det nesten er mer bein som vises enn muskler. Men det virker som at du hadde et litt bedre mål enn jeg fryktet.

Delmål er viktig i trening, den kroppen jeg ønsker å ha, ser jeg for meg at jeg har sommeren 2011. Hadde jeg kun hatt dette som mål, hadde det blitt veldig lett å bli demotivert pga manglende resultater. Del mål gjør at man oftere kan oppnå målene sine og dermed få motivasjon, av resultater. Om det er smartest å kjører perioder eller gjevnt over gå opp vet jeg ikke, men jeg tror det er lettere å kjøre bulk og deff.

Hvis du skal ha noe særlig forskjell fra hvordan du er i dag, så er bulk beste måten å gjøre det på. Jeg hadde litt ekstra mage fra før av og den beholdt jeg, har du ikke det, så vil du virkelig få en bra kropp.

Når du skal ned igjen, så trenger du ikke å gå på en nazidiett. Det handler bare om å bruker mer enn du tar inn. Men selvfølgelig, lever du på burger king-mat, så går du ikke ned i fett prosent. Mye grønnsaker med kylling/scampi/svinekjøtt og minimalt med saus og spis i mindre porsjoner fordelt ut over dagen. Aldri vær mett og aldri vær sulten ;)

Lenke til kommentar

Neiok da skjønner jeg, beckham der er mer sånn som jeg er nå (med litt modifikasjoner og litt mindre tydelig sixpack kanskje :p), så tenkte å øke en del. Får prøve å få hjelp til å sette meg noen bra delmål av noen venner, har en del jeg kjenner som driver trening på et litt annet nivå enn jeg har gjort tidligere, så det bør gå. Brukte du proteinpulver, kreatin eller noe sånt for å øke, eller var det bare naturlig?

Noe veldig spesifikt; når jeg på en måte blåser meg litt opp, bare litt, og strammer diverse muskler ser det ikke så dumt ut. Hva er en god øvelse for å øke omkretsen rundt ribbeina, sånn at faktisk hele torsoen blir større? Er det i det hele tatt mulig, eller må man bare trene bryst og den sidemuskelen under armene, sånn at man ser større ut?

Lenke til kommentar

Jeg drakk en del smoothies med pulver i, men tipper at meste parten av næringstoffene kom fra maten. Jeg spiste MYE! Hatt vel 3-5 porsjoner med kylling/scampi/svin og ris/pasta i løpet av en dag. Da spiste jeg vanlig lunch i tillegg og litt små spiste på nøtter imellom. Gikk også på kreatin, men var litt ugjevnt hvor flink jeg var å ta dette.

For å få vingene er nedtrekk og kroppshev fantastiske øvelser. Det å bruke kross kabler er også en bra øvelse. Sett kablene øverst, pass på at du står ca i en Y i start posisjon (da skal du ha motsand), så tar du med strake armer kablene nedover og bak ryggen. Utrolig isolert øvelse, tung og.

Når det gjelder program, har jeg laget alle selv. Jeg prøver ut øvelser og kjenner hvilke muskler jeg bruker. Det du burde lære deg er å flekse muskler, dette hjelper deg å finne øvelser samt passe på at du bruker rett muskler ved gjennomførelse.

Lenke til kommentar

Tror det lureste er å gå i kcal-overskudd en periode for å bygge litt muskler og få greie resultater mens du trener styrke, og så heller deffe nærmere sommeren.

Altså først legge på seg litt, og så redusere fettprosent nærme sommeren.

Du burde nok bruke et ferdig oppstatt program med progresjon, for eksempel et volumprogram som RYP eller "RYP2". Les RYP (google/les nybegynnertråden) hvertfall. Står info om disse i diverse tråder, bare søk litt rundt.

Siden du ikke har trena på en stund, så vil du nok øke en del i starten. Du vil nok se forandringer etter 3 mnd hvis du trener litt seriøst og har et seriøst kosthold kcal-overskudd.

Jeg gikk opp 10kg med klare økninger i alle øvelser, og kunne se forandringer i speilet, fra høstferien til juleferien, dvs ca 3 mnd. Jeg brukte da "RYP2". ;)

Lenke til kommentar

Pass på med det der kalorioverskuddet. Har du mer enn %15 fett på kroppen så gå får et kaloriunderskudd til du har komt til %10. Og derfra jobber du deg opp. Og ikke gå i same fellen som meg og velge dirty bulk, gå for clean. Du vil legge på deg muskler med engang du trener, men etter du har trent i 6-12 månder vil dette sakne ned. Ha denne pekepinnen, bare 0,5-1kg i månden, legger du på deg mer er dette fett. Jo mer du legger på deg under bulk, jo lengre tid må du bruke for å kvitte deg med fettet. Skal jeg være ærlig så liker jeg egentlig ikke bulk/deff oppsettet. Noe annet du kan gjøre er å spise ok mende mat (200-300kcal over kaloriintak), dette skal være helt REIN mat, ikke noe ferdig dritt. Kroppen kjenner igjen mat fra naturen og mat fra fabrikken, så spiser du en pizza med 40g proteiner så er det ikke sikkert at kroppen tar opp disse. Så kjører du 1-3 intervaller i uken. Mange nybegynner kan faktisk bygge muskler og brenne fett samtidig, men det er bare disse 3 måndene av treningen.

Jeg liker ikke hvordan du ser på trening "Bli biff på 6 månder". La det bli en livsstil.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Sant mye av det du sier her.

Men hvis han skal "bli biff på 6 mnd" så er bulk/deff opplegget nesten eneste mulighet. Det er ikke det optimale, men om han skal få en markert kropp på kort tid, så må man nesten gjøre det sånn.

Mulighet nr.2: Sjekk ut MyR Health and Fitness Consept.

Lenke til kommentar

H&F Consept tror jeg ikke vil ha store virkningen på den korte perioden dette skal skje på. Det har en altfor gradvis virkning, vi snakker om år, ikke mnd. Dvs for å gå opp i bredde og størrelse. Skal du ned i fett % og fremdeles holde muskelmasse/bygge muskler, kan det gå. Men her virker det som at TS vil bli større. Derfor er bulk veien å gå.

Det Pijus sier er litt rett. Når man gå på deff, trenger man ikke å miste muskler, det er bare snakk om å gjevne ut inntak/forbruk forholdet og gjerne konsentrere seg om mer fysisk aktivitet enn bare løft. Jeg holder nå på å gå litt ned i fett %, skal nå i 2 mnd ikke forandre kosthold, bare ha et lett øye med hvor store porsjoner og hva jeg spiser. Med tanke på at magen allerede har minket mens jeg hatt minimalt med trening, tror jeg dette kan holde. Etter 2 mnd skal jeg selvfølgelig vurdere resultat/virkning og se om jeg må gå kjøre strengere diett.

Det TS kan gjøre er å kjøre på hardt med trening og spising nå i 3 mnd og håpe på veldig vekt økning. For å så roe ned spisingen og kjøre mer kardio trening med kanskje en pump dag med vekter. Tror det blir det nærmeste man kommer til "mirakel" oppsett.

Lenke til kommentar

"Bli biff på seks måneder" er bare koseptet, tittelen, catchfrasen. Det betyr ikke at jeg ved sommeren vil slutte helt med trening og bare la kroppen forfalle. Alt det betyr at jeg tidligere har begynt med sånn "tren når jeg føler for det og kos deg"-greie, og det ender alltid med at jeg trener rundt 3 ganger i uka i kanskje 2 måneder, også skjer det noe som gjør at jeg går en uke uten trening, eller jeg begynner å bli litt slack, også bryter hele greia sammen. Derfor vil jeg ha et fast opplegg for dette halvåret, ikke noe helt ulevelig, men faste treninger og et etablert matoppsett, også tvinger jeg meg bare til å holde på det.

Det kommer mye hjelp her, tusen takk, så dette er det jeg hittil tenker: Starter kanskje 3 måneder med mye styrketrening og høyt kaloriinntak for å øke muskelmassen, for så å gå mer over til svømming, jogging etc og da senke inntaket litt men ikke for mye, for å senke fettprosenten.

Jeg vil egentlig ikke så SYKT mye opp i vekt, vi snakker vel kanskje 7 kilo eller noe, men jeg satser på at det skal kunne gå ann på 3 måneder? Jeg skulle gjerne hatt trening som en livsstil, men for øyeblikket tenker jeg at en halvtårsperiode er et godt førsteskritt, orker ikke planlegge livet mitt helt enda.

Lenke til kommentar

Selv om du ikke skal slutte med trening og kosthold etter 6 mnd, er det fremdeles dette som veddemålet? Det vil gå over til å bli et delmål hvis du skal fortsettet etter sommeren. De rådene som har kommet så langt, har vært for å få best mulig resultat til sommeren. Hva du gjør etterpå blir evt ny tråd eller ditt valg ;)

Det med å dele dette 3/3 tror jeg kan bli en bra løsning, men du må se det an. Ser du at fettprosenten blir veldig høy, burde du gå på deff litt tidligere. Ser du motsatt, lav fettprosent etter 3 mnd, ville jeg fortsatt og gjerne økt inntaket enda mer 1 mnd til.

7 kilo totalt er ikke noe problem å gå opp på 3 mnd, 7 kilo i muskelmasse blir vanskelig og krever veldig mye arbeid og en streng diett. Men jeg går ut i fra at du har forstått dette. Jeg vil tro at hvis du klarer å være litt streng med deg selv nå, så kommer resultatene og dermed motivasjonen til og fortsettet. Det er da dette blir livsstil ;)

Lenke til kommentar
Det Pijus sier er litt rett. Når man gå på deff, trenger man ikke å miste muskler

Jeg sa ingenting om å miste muskler. Bulk/deff er tradisjonel bodybuilding konsept. Bulke om vinteren, deff om sommeren.

Du kan da prøve ut Anabolic diet, det får kroppen til å forbrenne fett 24/7. Anabolic Diet funker konge under bulk (har lest om flere folk som har fått ekstreme resultater, og faktisk noen som samenligner det med anabole steorider). Du spiser bare fett og proteiner og minimalt med karbohydrater (la oss si %60 fett og %40 proteiner, og 25-30g karbohydrater) det som skjer da er at kroppen gir maks på hormonene som testosterone, vekst hormon og isulin. Resultatet blir at du kan bygge mer muskler og kjappere og legge på deg minimalt med fett. Noen folk kjører anabolic mass diet i 1 år, legger på deg 20-30kg, går helt sikkert opp %1-2 i fett og så går de på Anabolic cut diet og smelter av fettet på noen månder.

Jeg vil egentlig ikke så SYKT mye opp i vekt, vi snakker vel kanskje 7 kilo eller noe, men jeg satser på at det skal kunne gå ann på 3 måneder? Jeg skulle gjerne hatt trening som en livsstil, men for øyeblikket tenker jeg at en halvtårsperiode er et godt førsteskritt, orker ikke planlegge livet mitt helt enda.

7kg med fett,muskler, vann og glukose går greit ann. Tenker du på 7kg med muskler så må du nesten ha Ronnie Coleman gener.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...