Synt4xx Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Hei, Jeg er på jakt etter ny harddisk på pc'en min fordi min gamle er treg og har liten kapasitet. Jeg har sett på mulighetene til nye harddisker og har lurer på hvordan jeg skal få best utbytte av pengene mine. Jeg skal bruke omtrent tusen kroner på det, derfor lurer jeg på om det er bedre å ha to harddrisker i RAID oppsett til omtrent 500 kr. hver, eller om det er bedre å ha en hardisk til 1000 kr, med tanke på at jeg velger harddisken med best ytelse i hver av disse prisklassene. Det er selfølgelig verdt å bruke RAID metoden med tanke på at en av diskene kan ryke, men vil jeg få mer ut av pengene ytelse messig? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Raid 0 = Raskere, får størrelsen av begge harddisken. Men dør 1 harddisk mister du all data. Disee vil jeg kjøpt: 40GB til Windows noen program og Spill/dill på andre HDD Blir litt over 1k men uten til verd det. http://old.prisguide.no/product.php?produc...80&cat_id=9 http://old.prisguide.no/product.php?produc...54&cat_id=9 Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Har hørt om SSD diskene ja, men du mener altså at jeg bør kjøre disse to i RAID 0? Høres nok så lurt ut å ha windows på SSD disken ja, slik at jeg kan boote raskt opp og slikt. Men hvis jeg kjører f.eks i RAID 3 eller 5, vil jeg bare få minne kapasiteten til den ene disken? Leste også på dennesiden at hvis man skulle ha et RAID oppsett var det lureste å ha to like disker, stemmer dette? Det stod at hvis man hadde to ulike disker ville den beste av dem alltid være nødt til å vente på den dårligere disken og dermed ble yter den like dårlig som den dårligste disken? Lurer F. eks på om det gir bedre ytelse å ha 2 av disse en å ha 1 av denne. Takk for svar Endret 2. januar 2010 av Synt4xx Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Ein SSD disk føles raskere en 2x hdd i raid 0. Dør ein disk i raid 0 mister du all data. Og for deg har det ikke noe spesielt poeng kjøre raid. Raid 3 er nesten ingen så bruker. Raid 5 med software raid suger. Beste er kjøpe 1 lite SSD of OS og 1 for lagre stuff. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 En SSD disk til OS og en hdd til stuff? Og ikke noe RAID oppsett? Bryr meg ikke om jeg mister all data hvis en av diskene ryker, jeg har cd til windows sliok at jeg kan installere på ny, og nesten alle spillene mine er på steam eller på cd'er slik at jeg ikke vil miste noe. Hvorfor er det ikke noe poeng for meg å kjøre RAID? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå