L O G I M A N Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Har kjøpt fult lovlig win 7, men ønsker å reinstallere. Greit nok det. Men aktivering, det skal ikke være lett. Via nett, skal tydeligvis være lov en gang. Så da er det over på telefon for å aktivere. Taster inn Produkt ID og får det nye nummeret jeg skal taste inn. Noe avbryter linja, så jeg kommer bare halvveis. Ringer igjen og taster alt på nytt. Nå får jeg beskjed om at ID ikke kan bekreftes av systemet og blir bedt om å ringe igjen i åpningstiden for kundesenteret. Hvor jævla mye plunder skal MS skape for folk som betaler for programwaren dems? Hva er det som jeg ikke kan taste via nettet som man ikke kan via telefon? Er det noen MS folk som kan svare meg?? Den lange rekka som er product id går jo automatisk, om jeg velger antall pcer kunne vel også gjort via nettet så hadde dette vært gjort på 1-2-3? Skal jeg sitte i arbeidstida mi nå for å kunne aktivere windows? Året er 2010 og vi må fortsatt bruke telefon til manuel kundeservice for å aktivere. Snakk om teknisk utvikling! Godt å få blåst ut litt frustrasjon over slik søppel Edit: Etter at jeg ringte igjen fikk jeg spørsmål om å snakke med engelsk talende kundeservice og fikk derfor ordnet det nå. 1 time og 15 min tok det å aktivere windows! Godt man er storbruker av image software, så man slipper unna med reinstallering svært sjelden. Endret 2. januar 2010 av L O G I M A N Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Dette er jo laget slik at folk ikke skal kunne installere W7 på så mange pcer de vil. Du kan aktivere fullversjonen flere ganger automatisk over nett, har selv aktivert på nytt etter fire dager. Siden du ble brutt på telefonen, så reagerte den nok på at "noen" prøvde å aktivere samme lisens etter kort tid på telefon, og at du derfor måtte snakke med noen. Ringer du fra mobil, så lønner det seg å velge muligheten til å få tilsendt aktiveringskoden på SMS. Fordelen med dette er at da slipper du å ringe en eventuelt neste gang, du kan bruke samme kode derfra for å aktivere W7 på den samme pcen. Les mer her: Developing and Testing Using Non–Volume Licensing Editions In development and testing environments that use retail editions, take advantage of the grace period. For more information about leveraging the grace period, see the section, “Developing and Testing Using Volume Licensing Editions.” Windows 7 and Windows Server 2008 R2 products acquired through a retail store are individually licensed and are activated in the same way as retail versions of the Windows Vista® and Windows Server 2008 operating systems. Each purchased copy comes with one unique product key, found on the product packaging, which is typed in during the installation of the product. The computer uses this product key to complete the activation after the installation of the operating system is complete. Retail software can be activated either online or by telephone. In development and testing environments that require activation of retail editions of Windows 7 or Windows Server 2008, perform online activation or telephone activation. The following list describes how to perform telephone activation: 1.Run slmgr.vbs /dti to display the information necessary to complete telephone activation. 2. Run slui.exe 4 to obtain the telephone number for an Activation Call Center in your region. 3. Use the Interactive Voice Response (IVR) system to obtain the CID; then, run slmgr.vbs /atp CID to install the CID. You can store and reuse the CID to reactivate the operating system after rebuilding the computer. http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd981009.aspx Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Dette er jo laget slik at folk ikke skal kunne installere W7 på så mange pcer de vil.Du kan aktivere fullversjonen flere ganger automatisk over nett, har selv aktivert på nytt etter fire dager. Siden du ble brutt på telefonen, så reagerte den nok på at "noen" prøvde å aktivere samme lisens etter kort tid på telefon, og at du derfor måtte snakke med noen. Ringer du fra mobil, så lønner det seg å velge muligheten til å få tilsendt aktiveringskoden på SMS. Fordelen med dette er at da slipper du å ringe en eventuelt neste gang, du kan bruke samme kode derfra for å aktivere W7 på den samme pcen. du har helt rett men dette med mobil er nytt for meg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Dette er jo laget slik at folk ikke skal kunne installere W7 på så mange pcer de vil.Du kan aktivere fullversjonen flere ganger automatisk over nett, har selv aktivert på nytt etter fire dager. Siden du ble brutt på telefonen, så reagerte den nok på at "noen" prøvde å aktivere samme lisens etter kort tid på telefon, og at du derfor måtte snakke med noen. Ringer du fra mobil, så lønner det seg å velge muligheten til å få tilsendt aktiveringskoden på SMS. Fordelen med dette er at da slipper du å ringe en eventuelt neste gang, du kan bruke samme kode derfra for å aktivere W7 på den samme pcen. Du må nok ringe neste gang også. Har prøvd å aktivere windows 2008 R2 server i Hyper-v og da gikk det ikke med samme koden. Måtte ringe og få en ny verifieringskode... Endret 2. januar 2010 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Du må nok ringe neste gang også. Har prøvd å aktivere windows 2008 R2 server i Hyper-v og da gikk det ikke med samme koden. Måtte ringe og få en ny verifieringskode... Er jo rart at MS har laget denne oppskriften da, og lagt ut dette på Technet. Sikker på at du fulgte den helt slavisk? You can store and reuse the CID to reactivate the operating system after rebuilding the computer. Er jo liksom ikke til å misforstå... Men skal teste dette i nå så får vi se. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Det med SMS er jeg klar over, men det har jeg også dårlig erfaring med. Prøvd det 3 ganger. Første gangen kom den 2 timer etterpå, de to deretter aldri. Jeg skjønner poenget med hvorfor dem har aktivering, men jeg skjønner ikke poenget med å måtte gå via telefon. Det skjer jo ingenting annerledes om jeg mater product id mauelt på en telefon og trykker 1 for at jeg har installert på kun 1 maskin. Det er jo ikke noe annet som skjer på auto bortsett fra valg av antall maskiner, og det burde kunne fikses lett. At dem ei heller tar høyde for at noe kan feile under aktivering på telefon er også dårlig. Det er fort gjort å bomme på en tast ene eller andre veien, da du skal taste 45nr inn og omtrent like mange andre veien. Leser man hva MS skriver om aktivering kan nærmest få seg til å tro det er en solskinnshistorie som får deg lettere til sinns etter å ha aktivert. Aktivering via nett er null problem er greit, det tar 3 sek. Men det er når du ikke kan det lengre det fort kan bli et lite ork. Spesielt når man er en av de som stadighet må hjelpe venner og bekjente med reinstallering osv, da blir du møkk lei den aktiveringa når den blir så tungvint. For mine egne maskiner gjør jeg det enkelt. En gang installering, aktivering - > image så slipper jeg det tullet en gang for alle. Men burde være helt unødvendig. Har masse software jeg kjøper som koster mer enn dette, men aktivering er aldri så tungvint at man må via telefon og kundeservice. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Det med SMS er jeg klar over, men det har jeg også dårlig erfaring med. Prøvd det 3 ganger. Første gangen kom den 2 timer etterpå, de to deretter aldri. De tre gangene jeg har prøvd, har jeg fått SMS før han typen er ferdig å prate om at ikke de lagrer noe, men at teleoperatøren har mulighet til.....rundt der piper det at SMS har kommet. Så du har hatt uflaks tror jeg. Prøvde akkurat, og fikk den også denne gangen mens han pratet. Du må nok ringe neste gang også. Har prøvd å aktivere windows 2008 R2 server i Hyper-v og da gikk det ikke med samme koden. Måtte ringe og få en ny verifieringskode... Da har jeg testet aktivering via de kommandoene over, og det funker fint som bare det: Dette er installasjons IDen til standard kode, ikke min kode, derfor er den ikke sensurert. Du vil ikke få aktivert noe med denne koden. Koden jeg har fått via SMS er nå skrevet inn, og er godtatt. etter en omstart er W7 aktivert. Så la jeg tilbake snapshot og prøvde den siste kommandoen på nytt slmgr.vbs /atp CID tar så en restart, og vips er W7 igjen aktivert. Denne gangen uten å ringe inn til MS. Så du sudan2k, har nok gjort ett eller annet som ikke jeg har gjort, siden du måtte ringe inn på nytt. Endret 2. januar 2010 av myhken Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Dette er jo laget slik at folk ikke skal kunne installere W7 på så mange pcer de vil.Du kan aktivere fullversjonen flere ganger automatisk over nett, har selv aktivert på nytt etter fire dager. Siden du ble brutt på telefonen, så reagerte den nok på at "noen" prøvde å aktivere samme lisens etter kort tid på telefon, og at du derfor måtte snakke med noen. Ringer du fra mobil, så lønner det seg å velge muligheten til å få tilsendt aktiveringskoden på SMS. Fordelen med dette er at da slipper du å ringe en eventuelt neste gang, du kan bruke samme kode derfra for å aktivere W7 på den samme pcen. Du må nok ringe neste gang også. Har prøvd å aktivere windows 2008 R2 server i Hyper-v og da gikk det ikke med samme koden. Måtte ringe og få en ny verifieringskode... Jeg også tok vare på denne koden før, nettopp for å kunne aktivere. Men du skal ikke ha gjort rare endringa på systemet før den blir ubrukelig. En bios update kan noen ganger være nok til at product ID endrer seg så du må ha ny kode når man reinstallerer. Det samme gjelder der du oppgraderer maskinvaren underveis og reinstallerer senere. Da må man også ringe for å aktivere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg skulle aktivere windows 2008 R2 server. Om der er noen forskjell fra W7 på WTA vet jeg ikke. Har ikke prøvd så fryktelig mye. Til trådstarter. Normalt kan man aktivere 3 ganger før man må ty til telefonen for å verifisere at man har rett kode og får dermed 3 nye aktiveringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå