Gå til innhold

Hvilket kamera? Busjett, 6000kr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter et speilreflekskamera + en allrounderlinse til ca. 6000 kroner.

Er ikke sikker på hva jeg kommer til å ta mest bilder av, men skal ta kurs i foto det kommende semesteret, så kameraet bør ha noen muligheter.

Har tittet litt på 500D, men har virkelig ingen kunnskap til speilrefleks så trenger noen råd.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er på utkikk etter et speilreflekskamera + en allrounderlinse til ca. 6000 kroner.

Vil ikkje gå inn på kva merke du skal velgje, men vil anbefale deg å satse på kamera med eit objektiv med litt lengre brennvidde enn standard på 18 - 55 mm. Kjøpte sjølv Nikon med 18 - 105 mm, og det er langt meir anvendeleg. Vidvinkelen på disse to er jo den same, men 105 mm forstørrer 3x i forhold til 55 mm som forstørrer 1,5x. Andre produsentar har nok omtrent tilsvarande som Nikon.

Lenke til kommentar

Hva med Nikon D5000? Skal ha samme bildesensor som D90, som får svært god omtale, i begynnerinnpakning.

Dette får du med kit-objektiv til ca 5000 kr, eller bare huset for ca 4300.

Da har du i utgangspunktet disse valgene:

Kjøpe bare huset og så kjøpe enten Tamron 18-200 f\3,5-6,3 til 1700 kr, som blir ganske nøyaktig 6000. Eller så kan du legge på noen hundrelapper og få et Nikkor 18-70, som er et bra objektiv i den prisklassen.

Kjøpe med kitobjektiv, og så ha ca 1000 kr igjen. Disse ville jeg brukt på et Nikkor 50mm f\1,8 som er et lyssterkt fastobjektiv med veldig bra optikk.

Lenke til kommentar
Hva med Nikon D5000? Skal ha samme bildesensor som D90, som får svært god omtale, i begynnerinnpakning.

Kjøpe med kitobjektiv, og så ha ca 1000 kr igjen. Disse ville jeg brukt på et Nikkor 50mm f\1,8 som er et lyssterkt fastobjektiv med veldig bra optikk.

50mm'ern som ikke har autofokusmotor på et hus som også savner autofokusmotor,litt dumt og anbefale denne kombinasjonene til en nybegynner.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...