Gå til innhold

Rose i vase


cella

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville hatt mindre luft på høyre side og mer luft over og til venstre for vasen. Toner og farger er ganske bra, noe mørkt men det kan gå.

Bladene ville jeg prøvd å få litt lysere

 

Bildet er noget stort som vedlegg, prøv å reduser det til lengste side 900px.

Lenke til kommentar
Ville hatt mindre luft på høyre side og mer luft over og til venstre for vasen. Toner og farger er ganske bra, noe mørkt men det kan gå.

Bladene ville jeg prøvd å få litt lysere

 

Bildet er noget stort som vedlegg, prøv å reduser det til lengste side 900px.

 

Takk for svar :) Er ganske ny når det kommer til dette med å bruke kamera og innstillinger på det. Er liksom over det stadie hvor jeg bare trykker på knappen så veit jeg at det blir ett bilde. Jeg vil noe mere. Vil lære litt hvordan jeg skal beherske mitt kamera på forskjellige måter :) :) Det er så spennendne.

 

Men når du sier jeg skal prøve å få bladene lysere, mener du da via photoshop? Eller at jeg skal prøve med litt annen lyssetting?

 

Og er det noen som kan gi meg ett tips på hvordan jeg skal få bilde mindre?

 

Jeg er som sagt ganske ny, så jeg har en del enkle spørsmål ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig at det godt kunne vært litt mer luft over rosene, men jeg tror ikke det er nødvendig å kutte noe på høyresiden. Alternativet ville vært helt symmetrisk, men jeg synes det fungerer bra slik det er nå. Jeg vil derimot anbefale at du retter opp bildet før vasen velter ;)

 

Jeg liker de dempede fargetonene og det myke lyset, men jeg tror litt større dybdeskarphet hadde gjort bildet enda bedre.

 

-trygve

Lenke til kommentar
Ville hatt mindre luft på høyre side og mer luft over og til venstre for vasen. Toner og farger er ganske bra, noe mørkt men det kan gå.

Bladene ville jeg prøvd å få litt lysere

 

Bildet er noget stort som vedlegg, prøv å reduser det til lengste side 900px.

 

Takk for svar :) Er ganske ny når det kommer til dette med å bruke kamera og innstillinger på det. Er liksom over det stadie hvor jeg bare trykker på knappen så veit jeg at det blir ett bilde. Jeg vil noe mere. Vil lære litt hvordan jeg skal beherske mitt kamera på forskjellige måter :) :) Det er så spennendne.

 

Men når du sier jeg skal prøve å få bladene lysere, mener du da via photoshop? Eller at jeg skal prøve med litt annen lyssetting?

 

Og er det noen som kan gi meg ett tips på hvordan jeg skal få bilde mindre?

 

Jeg er som sagt ganske ny, så jeg har en del enkle spørsmål ;)

 

 

Nå så jeg øverst her hvordan man skal forminske bilde. Men om jeg skjønte det helt er en annen ting ;) he he

 

Men da skal jeg prøve å legge det inn.

 

Hvis jeg har gjort det riktig så gjorde jeg bilde til 900x1344. Men jeg skjønner ikke hva disse tallene står for og hva det gjør med bilde. Skjønner at det blir mindre, men alle disse tallene. Si hvis jeg skulle sendt en mail da, da blir bilde alt for stor som regel. Hvilken str på bilde er det greit å bruke da?

 

post-207401-1262419327_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hvis jeg har gjort det riktig så gjorde jeg bilde til 900x1344. Men jeg skjønner ikke hva disse tallene står for og hva det gjør med bilde. Skjønner at det blir mindre, men alle disse tallene.

Tallene forteller hvor mange punkter bildet er bygget opp av; du har altså 1344 punkter i den lengste retningen og 900 i den korteste, til sammen 1209600 eller 1.2 megapixler. Grunnen til at bildet ikke skal være for stort er at de færreste har skjermer som kan vise mer enn 1600-1800 punkter (og bærbare maskiner har vanligvis betydelig mindre) i den lengste retningen, slik at man da må skalere bildet selv for å få plass på skjermen.

 

Du kan forresten redigere de gamle innleggene dine, så i stedet for å legge inn det forminskete bildet i et nytt innlegg kan du bytte ut det opprinnelige bildet.

 

Hvilken str på bilde er det greit å bruke da?

Hvis du leser retningslinjene for bildekritikken ser du at lengste side skal være maks 1280 punkter. (Det står også at tittelen skal vise at innlegget hører hjemme i bildekritikken, for eksempel ved å starte med BK: )

 

-trygve

Lenke til kommentar
Hvis jeg har gjort det riktig så gjorde jeg bilde til 900x1344. Men jeg skjønner ikke hva disse tallene står for og hva det gjør med bilde. Skjønner at det blir mindre, men alle disse tallene.

Tallene forteller hvor mange punkter bildet er bygget opp av; du har altså 1344 punkter i den lengste retningen og 900 i den korteste, til sammen 1209600 eller 1.2 megapixler. Grunnen til at bildet ikke skal være for stort er at de færreste har skjermer som kan vise mer enn 1600-1800 punkter (og bærbare maskiner har vanligvis betydelig mindre) i den lengste retningen, slik at man da må skalere bildet selv for å få plass på skjermen.

 

Du kan forresten redigere de gamle innleggene dine, så i stedet for å legge inn det forminskete bildet i et nytt innlegg kan du bytte ut det opprinnelige bildet.

 

Hvilken str på bilde er det greit å bruke da?

Hvis du leser retningslinjene for bildekritikken ser du at lengste side skal være maks 1280 punkter. (Det står også at tittelen skal vise at innlegget hører hjemme i bildekritikken, for eksempel ved å starte med BK: )

 

-trygve

 

Dette var veldig til hjelp :) Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...