Team GPR Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Har en et noe uvanlig spørsmål vedr. lovgivning om innførsel av nye tomme bilchassi uten chassinr fra østen og inn til Norge. Ideelt sett ser vi for oss å kunne kopiere/replikere nye og rustfrie chassi av en kjent klassisk europeeisk bil fra en fabrikk i Kina. Vi ser bort fra kopieringsbeskyttelser, som er ryddet unna. Formålet med chassiene er banebruk i Norge, og ikke til registering. Finnes det en spesiell lovgivning som sier at man evt måtte ha noe form for merke/registerings/chassinr på karosserier inn til Norge? Eller kan man simpelten innføre de som vanlige "bildeler". Vi snakker her altså om tomme chassier som er sveist sammen, nesten som kit-car produsenter har, og skal på ingen punkt registeres via Statens Vegvesen eller Norges Bilsportforbund. Mvh Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg vil tro du i dette tilfellet kun skal betale MVA av verdien på den importerte delen, om varens verdi er over kr 6000,- ( hvis dette skallet har en importpris på under kr 6.000,- tar du den den selvfølgelig inn via Sverige på "poste restante") MEN skulle du finne på å registrere den, vil du oppdage hvilket herlig land du bor i.... Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det skal jeg også gjøre om jeg skal begynne med bilsvindel. Importere rustfrie chassi og bygge de over på klassiske biler som ville vere verdt 1/10 av det man kan få i forhold til en med et rustfritt chassi... johoo.. Lenke til kommentar
Team GPR Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg mistenker jeg har ordlagt meg litt vanskelig, så jeg prøver igjen: Chassiene er nye og lagd på en karosserifabrikk i Kina. Poenget mitt var, hvis jeg etterlot noe tvil - om disse var pliktige til noen form for registeringsprosess (Chassinr etc), eller om disse kunne tas inn som vanlig bildeler til Norge. Bildeler er som kjent tollfritatt, og betaler kun mva ved innførsel i Norge. Som sagt, chassiene skal på ingen punkt registeres i Norge, hverken i motorsportsammenheng eller i bruk langs vei. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nei, så lenge de bare brukes uten skilt så burde det ikke være noen krav. Muligens de må ha en identifikasjon i forhold til godkjenning for bruk på bane, men det tar vel ca ett minutt og hamre inn f.eks 100 på den første og så nummerer de fortløpende? Lenke til kommentar
Team GPR Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Ok. Hvis noen har henvisning til en lovtekst som omhandler dette hadde jeg satt pris på det. Fant dessverre ingenting som definerte hva som var forskjell på bil og bildel. Vet mange land har ulike definisjoner på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå