Gå til innhold

Hvorfor fryser jeg på tærne?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når jeg er i slalåmbakken eller i langrennsløypa, fryser jeg nesten alltid på tærne. Jeg har passe store sko, bruker gode sportssokker, men fryser likevel etter bare en 1/2-times tid. Jeg har god plass til tærne i begge typer sko, og kan krølle tærne uten problemer. Hva kan jeg gjøre for å forebygge/unngå dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
sportssokker? Hva med ullsokker?

Kanskje det? Finnes det så tynne ullsokker at de kan brukes i slalåmstøvler? Jeg har bare bestemors hjemmestrikkede, og de er ikke egnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Nå skal det sies at noen mennesker bare rett og slett fryser på tærne uansett. Beste forslaget mitt er vel å gå og varme deg/gni dem innimellom...

Mulig dette er beste løsning. Jeg fryser ikke på tærne til vanlig, men valgmulighetene for godt og varmt fottøy er større når det ikke skal festes på ski.

Lenke til kommentar

Jeg synes varmeposer ikke fungerer så bra :no: I hvertfall har jeg opplved det sånn. Mitt tips gode ullsoker gjerne et tynt par ul sokker innerst (Ulvang) og deretter en yttersokk: tykk alpin sok (75% ull 25% bomull, tykkelsen på soken varierer på de stedene anklene og slikt er, for og gi mer komfor når du står på ski).

Hvis du står alpint er det nok bare at støvelen er spendt og strammer rundt foten slik at den ikke for nok blod ut til tærne. Jeg pleier bare og vrikke litt på foten og røre på tærne, funker fint det :!:

Når det gjelder langrenn så fryser jeg aldri går ganske fort og har gjevn aktivitet. Hvis det er kaldt bruk hjemmestrikkede ullsoker fra bestemor de er DEILIGE :yes:

Endret av berniy
Lenke til kommentar

Skal sjølve seia at eg knapt har prøvd desse varmeposane. Prøvde ein som eg hadde på henda ein gong, og det fungerte ganske bra. Eg frøys iallfall ikkje på beina! Eg forstår skepsisen.

Slalom: storleiken på skoen kan ha noko å seia. Strammar den for mykje kan det vera dei stoppar blodet frå å tærne.

Angåande langrenn; somme sko, med "innersko", kan vera varmare enn det du har no. Kanskje det kan vera ein ide å velga ein ny og varmarea sko med "innersko" av thermal fit, thinsulate eller eit anna isolerande materiale? Dersom TS går for treningen sin del blir heimestrikka ullsokkar for varme blir ein fort vått på beina av sveitte. Sjølv om ull held varmen når det blir vått er det betre å vera tørr på beina, iallfall mine eigne erfaringar!

Tjukke ullsokkar kan tilrås! Sjølv er eg glad i Ullvang sin Aktiv sokk og Natur sokk, sist nemnde har 100 % ull inn mot foten :love:

Hugs at luft i skoene varmar, men har du for mykje luft i skoene som du skal varme opp tapar du sjølve kroppsvarme på å varme opp resten av skoen.

Lenke til kommentar

2 par sokker er fyfy i slalom støvler ihvertfall.

Langren kan jeg ikke utale meg så mye om da jeg ikke har gått på det siden barneskolen.

Men når det kommer til slalomstøvler:

Kjøp deg 2 par alpinsokker. Sånn at du har ett par mens det andre vaskes.

Ta ut innerstøvelen fra skallet og tørk den godt med en støvel tørker. Sånn at svette og annen fuktighet ikke er ett problem. Dette gjøres selvfølgelig hvergang etter bruk.

Ett annet tips er jo varmesåler. Bare kjøp en god batteripakke sånn at de holder hele dagen. Denne kan sikkert brukes i langrenn sko også.

Og en annen ting er jo det at det er utrollig stor forskjell på hvor varme støvler er. Her får du ofte hva du betaler for. Og støvler er det stedet du ikke skal spare på penger når du handler utstyr.

Håper du får varme tær, og kan kose deg med alpinski på beina igjen.

Lenke til kommentar

En typisk feil med alpinsko er å kjøre med stramme klyper hele dagen. Da mister du sirkulasjonen i foten og den blir både sliten og kald. Jeg løsner klypene konsekvent etter hver eneste tur, og er alltid god og varm i føttene. I tillegg kan det hjelpe på sirkulasjonen å la beina dingle i stolheisen, i stedet for å ha dem på den jævla bøylen.

Jeg har hatt samme skoene (Scarpa T2) i 6 år nå, og klypene holder fremdeles godt selv om de blir løsnet og festet på hver tur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har Nordica-støvler fra 90-årene, med step in. Løsner alltid klemmene i kø/heis. Super komfort i forhold til nye typer, som ser ut som de vi hadde i 1970-årene :-)

Lenke til kommentar

2 par sokker gjør susen, de selger litt tynnere ullsokker på butikkene også. Men så tjukke ullsokker så mulig + et par til hvis du har plass.

Husker i militæret i finnmark brukte vi tjukke ullsokker med noen grønne sokker utenpå igjen, ikke sikker på hvilket materiale de var av, men det var ikke vanlige tennis-sokker! :)

NB! Ull innerst, alltid!

Lenke til kommentar

Det og kronisk fryse på tærne kan være et resultat av å ha pådratt seg en mild form for kuldeskade tidligere.

Dersom dette er faktum, vil ikke blodsirkulasjonen være tilstrekkelig i den ytterste delen av tærne, hvilket gjør at kapilærårene raskere vil trekke seg innover som igjen medfører at tærne blir iskalde.

Jeg sliter med samme problem, og opplever store hvite flekker på tærne dersom de blir kalde. Sliter også med nummenhet på tuppen av tærne, selv om de er varme.

Lenke til kommentar

Ja, noen blir aldri varme på tærne. Typisk kjennetegn er at du føler det veldig vondt i den perioden tærne blir oppvarmet (f. eks. når du sitter i bilen på vei hjem fra skitur)

Sliter også med det samme. Når jeg er ferdig med en skitur svetter jeg og er glovarm i hele kroppen, mens tærne fortsatt er iskalde...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...