Gå til innhold

Tur til New York

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Osl-Ams-NY-AZ , hvor kan jeg få best pris på denne turen ?

Det spørsmålet blir på nivå med "hvor lang er summetonen".

Tidspunkt har mye å si.

Amsterdam låser deg til KLM. Selv om jeg foretrekker Amsterdam er dette en dårlig løsning om målet kun er å komme seg billig til USA. Det går direktefly fra Oslo og du kan reise via England, Frankrike, Tyskland og sikkert en del andre steder.

Hvorfor skal du via NY til AZ (Arizona)?

Om du skal stoppe i NY er det logisk å ta dette som to forskjellige bestillinger.

Sam

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å ta de Guide buss turene som folk selger overalt på gata, særlig rundt Empire State Building. Disse bussene er det fritt å hoppe av og på, og de tar deg rundt på alt det som er verdt å få med seg.

Vi tok en hel runde og noterte plasser å se, så satt vi i gang og besøkte alle plassene. Var helt supert, og ofte får du bra tips fra guidene. De er virkelig snille og kunnskapsrike.

Lenke til kommentar

Tips: Ikke gjør/ gjør (alt ettersom) som oss og bestill feil. Vi endte opp med å være der en måned istedenfor to uker fordi mamma skrev feil hjemkomstdato. Bilettene var ikke refunderbare. Men det var bare bra, jeg kjedet meg ikke en eneste dag :grin2: Mamma har bodd der i noe år for lenge siden, så vi bodde hos forskjellige bekjente. Anbefaler å bare gå deg vill i Manhattan uten noe mål. Du kan alltids komme deg hjem igjen med taxi. Bare utforsk for deg selv og du vil oppleve alt mulig fantasktisk som typiske turister aldri vil se. Bare ikke gå i smug og sånn osv. men NY er egentlig ikke særlig farlig, Oslo er mye farligere per capita.

Lenke til kommentar
Aer Lingus flyr fra Ams til NY ;)

Skulle bare være 3 dgr i NY og så til AZ , rundt 20-28.3

Tja, strengt tatt flyr de fra Amsterdam til Dublin og derfra videre til NY.

For å nå dette flyet må du bruke KLM eller SAS. (Norwegian ankommer for sent)

Skulle tro det blir billigere, raskere og mindre stress å fly fra Oslo direkte til Dublin om du skal bruke Aer Lingus.

Norwegian flyr Oslo - Dublin tre ganger i uken. Pris fra 199 (++). Dublin - NY får du for 2700 (+?). Dermed er du i 2900 (++) (23/3).

Med KLM ser det ut til å være billigere å kjøpe tur-retur enn enveisbillett. T/R-prisen er på samme nivå som t/r via Dublin.

Sam

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Jeg har selv nettopp kommet hjem fra en femdagers tur til New York og min erfaring er blant annet at ting ikke nødvendigvis er så billige som en tror før avreise. Selv hadde jeg lagt opp en plan over ting jeg skulle kjøpe, men som på ingen måte var spesielt billige kontra prisen hjemme i Norge. En av de tingene jeg ikke tenkte på var tax'en som kommer på i tillegg til prisen en betaler. Dette varierer fra butikk til butikk, noen tar 5 dollar, andre opp til 20. Det varierer på prisen på gjenstanden du skal kjøpe.

Når det gjelder årstid tror jeg egentlig det er en ganske fin tid å reise bort, eventuelt som nevnt, en måned senere, men det er iallefall deilig å slippe kulden som var denne julen, uten at det blir for varmt. Når det gjelder aktiviteter gjorde vi følgende og dette anbefaler jeg også for deg:

Empire state building

Et must om man er i storbyen. Det anbefales å dra tidlig på morgningen, det er klar forskjell på køen klokken 11.30 kontra 15.00. Det er allerede ganske trangt å bevege seg rundt på toppen så ta dette i betraktning. I tillegg anbefales det virkelig å betale for å komme seg helt opp på toppen, her må du kjøpe egen billett som man kjøper ved heisen det siste stykket til toppen. Om man absolutt skal se New York på kveldstid fra høyden anbefales Rockefeller Center.

Times Square

En tur til times square anbefals virkelig på kveldstid og det er et utrolig å se hvordan hele himmelen nærmest lyses opp av alle reklameskiltene. Ta også en tur innom Brooklyn Diner som ligger rett ved for en tur innom den kjente pølsen som har blitt omtalt gjevt og trutt i New York Times og som er på hele 15 inches.

Central Park

En tur bort til Central Park anbefales for alle turister. Om man bor sentralt i NY er det kort en tur opp fith avenue opp til central park hvor det også ligger et zoo. I tillegg anbefales det en tur innom apple store som ligger like ved, og på turen tilbake nedoer fifth avenue går man også forbi trump tower. Om man går i sidegatene finner man også handlesenteret bloomingdales.

Statue of Liberty og Ellis island

Når man er i NY må man selvsagt ta en tur og se frihetsgudinnen. Det anbefales at man bestiller båttur i god tid i forveien, da slipper man køen og kan gå rett inn til sikkerhetsjekken. Ved bestilling av båttur medfølger det også en tur til Ellis island som byr på mye spennende i museum stil. Om man er tidlig ute er det også mulig å bestille tur helt opp til kronen på frihetsgudinnen. Andre må nøye seg med å komme opp til enden av fundamentet eller høyere opp. Fra frihetsgudinnen har man utsikt over manhatten, new jersey og ellis island og mange flotte motiver for fotografer. Det anbefales å ta båtturen slik at man får sett manhatten i mørket på veien tilbake. Det er et flott syn med alle lysene. Båtene går hvert 20 minutt fra ellis island og frihetsgudinnen.

Shopping/Annet

Når det gjelder shopping er det mange muligheter i NY, med blant annet kjøpesentrene bloomingdales og macys. Ved fashion avenue er det en haug av butikker, og de ekslusive butikkene ligger på begge sider oppover fifth avenue. Om dette er litt krevende og vanskelig anbefales det en tur til Woodbury Common Premium Outlets som ligger rundt 55 minutters kjøring fra NY. Dette er et outlet med over 220 butikker som ligger formet som en liten landsby. Det går daglig busser til dette stedet og holdeplassene er enkle å finne da de ligger rett ved macys. Beskrivelse og bestilling av billett kan skje på nettet. Det anbefales at man tar en tidlig buss helst den som går rundt klokken 09.15 og som går tilbake klokken 16. Da har man god nok tid.

Det anbefales også en tur innom rockefeller center og gjerne en tur opp. Om man er interessert i sport bør man ta en tur innom madison square garden og få med seg en NHL kamp eller NBA.

Om man ønsker å oppleve musikal bør man ta turen innom broadway hvor teatrene ligger i rekke og rad. Her kan man få meg seg en rekke forestillinger av den kjente sorten, og det er en fantastisk stemning når salen koker gjennom forestillingen. Anbefales virkelig!

Dette er en liten guide med tips, om du har spørsmål er det bare å skrike ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...