Gå til innhold

LGA1156, død sokkel?

Neon401

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte ett nytt P55 hovedkort til jul og en ny i5 750 prosessor, og den går som smurt.

Jeg har hatt litt diskusjoner over IRC og er blitt fortalt at LGA1156 er en død sokkel med ingen fremtid for oppgraderinger. Gjorde jeg et dårlig valg ved å kjøpe 1156?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1156 er helt nytt, men det er ikke entusiast-plattformen. Det er en plattform som gir fantastisk ytelse til veldig lite penger. Det er et godt valg, hvis ytelsen holder til ditt bruk ;)

Oppgraderingsmessig er det vel en av de beste plattformene man kan velge, kun slått av 1366.

Lenke til kommentar

Hva med disse Clarkdale (32 nm) - prosessorene? Noen slipp-dato? Info i heletatt? Mener jeg las en artikkel om at de skulle lanseres 02.01.10?

Vurderer en slik en selv. Hvordan fungerer den integrerte gpuen? Har tenkt til å bruke maskinen til gaming (med skjermkort selfølgelig), men ønsker jo ikke ubrukelig dilldall :) Er denne kanskje mer beregnet på stue/kontor-pc?

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Dette er jo kommende i5-prosessorer, som igjen understreker at 1156 på ingen måte er en død sokkel.

32nm roper jo lave temperaturer, så dette blir jo veien å gå om man skal vente på en i5. Når det gjelder spilling så må du nok bruke vanlig skjermkort en stund til. Kan svært lite om integrert grafikk på CPU, så det må noen andre svare på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1156 er absolutt ingen døende sokkel. Bare se på 775 og hvor lenge den har vart. Men jeg tror nok denne sokkelen vil bli brukt mer og mer til htpc bruk pga pris/ytelse og strømbruk. Ta for eksempel i5 prosessoren. Den yter mer enn nok til de fleste programmer og spill. I tillegg kan en enkelt klokke prosessoren 50-60% kjappere ved å bytte vifte.

Dette med usb-3 er ikke et argument for å si at denne sokkelen er døende. Det er allerede kommet billige pci-kort som gir støtte for dette.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Gigabyte P55 HK har også muligheten til å deaktivere enkelte kjerner. Om du kun har behov for 2 kjerner, kan 2 deaktiveres og 4,5GHz burde være oppnåelig med en god luftkjøler (i5 750).

Har selv i5 og noctua d14. Det er fullt mulig å komme opp på det nivået, men ser ikke helt hvorfor en skal det. Har man for eksempel to 140mm vifter på full pupp så støyer det ganske mye.

Lenke til kommentar
1156 er absolutt ingen døende sokkel. Bare se på 775 og hvor lenge den har vart. Men jeg tror nok denne sokkelen vil bli brukt mer og mer til htpc bruk pga pris/ytelse og strømbruk. Ta for eksempel i5 prosessoren. Den yter mer enn nok til de fleste programmer og spill. I tillegg kan en enkelt klokke prosessoren 50-60% kjappere ved å bytte vifte.

Dette med usb-3 er ikke et argument for å si at denne sokkelen er døende. Det er allerede kommet billige pci-kort som gir støtte for dette.

Årsaken til at USB 3 og SATA 6 sliter med en fremtid på 1156 er rett og slett at 16x PCI-E lanes til 1x GPU og annet snacks blir for trangt ganske raskt.

Og når noen tenker på multi GPU, ja da stiller 1156 ganske svakt om man i tilegg skal ha USB 3 og SATA 6 gbps i sin fulle ære.

Riktignok for harddisker har den nye SATA standarden lite og si, men SSDene kommer til å dra nytte av dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...