Eirik Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Prosjekt|Renaissance Da var man igang igjen. Denne gangen skal jeg ta for meg ikke bare én, men tre maskiner. I tillegg tar jeg kanskje en laptop i samme slengen. Dette prosjektet blir stort, selv om selve moddingen ikke nødvendigvis kommer til å spille like stor rolle. Alle planene er ikke lagt enda, så forslag og inspill mottas med takk Om prosjektet Som sagt kjører jeg på med 3 maskiner denne gangen. Alle får hver sin oppgave, og målet er å knytte alle sammen mot en felles filserver. Maskinene som skal 'under kniven' er følgende: Arbeidsstasjon HTPC Filserver Laptop Arbeidsstasjon. Denne vil fungere som hovedmaskin, og blir optimalisert for de fleste oppgaver, blant annet foto og spill. Kommer også til å styre filserveren fra denne maskinen. Kabinettet til dette blir det samme som i forrige prosjekt, men med noen små forandringer, derav navnet på prosjektet (Rennaissance - forøvrig også navnet på hovedkortet som brukes i denne maskinen). Her går vi over fra Blått/svart tema til Oransje/svart, og gjør også noen små endringer. Bytter ut det meste av hardware: Hardware: Foxconn Rennaissance | GTX295 | 6GB DDR3 | i7 920 | SSD RAID0 | Vannkjøling HTPC. Denne skal stå ved en TV, og vil fungere som HTPC, selv om jeg ikke kommer til å benytte meg av noe MedieCenter-OS eller program. Velger å droppe dette fordi denne maskinen også vil bli brukt til andre oppgaver. Her blir det kjøpt en enkel HTPC-kasse, og mitt fokus vil bli ryddighet og støydemping. Hardware er ikke bestemt enda, og mye komemr til å bli byttet ut. Men foreløpig står det slik: Hardware: Asus P5K | GeForce 6800 (passivt) | 2GB DDR2 | C2D E6600 | SSD | Luft/passiv kjøling Filserver. Her blir den største utfordringen. Denne skal fungere som ren lagringsmaskin, og huse alle mekaniske disker. Formålet med denne er at flere skal kunne få tilgang til filene gjennom FTP, og å eliminere støy. Denne skal stå i en bod. Å finne et kabinett som egner seg godt, med god plass til disker og slikt, viste seg å være vanskelig. De virkelig gode kassene er dyre, og way out of my league. Derfor vurderer jeg å bygge serverkabinettet fra bunnen av. Det gir meg total kontroll over hvordan dette skal se ut. Her vil det bli fokus på ryddighet og stilrenhet. Tegninger osv kommer Når det gjelder hardware, så har jeg ikke oppdrevet et hovedkort enda. Har et BTXkort fra en gammel Dellmaskin, men dette er veldig dårlig egnet. Det jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre, er å fikse et m-atx-kort til HTPC'en og ta P5K'et i filserveren. Men det blir hvertfall: Hardware: Pentium 4 (3.2GHz) | 2GB DDR2 | Lagring | Luftkjøling Laptop. Denne blir enkel. Her er det kun å sette inn en SSD som er saken. Mest på grunn av støy, men man sier vel ikke nei takk til den ekstra ytelsen Om jeg faktisk gjør dette gjenstår å se. Kommer ann på økonomi og tid. For tiden står det en 2,5" 250GB-disk i den, og denne blir satt i enten arbeidsstasjonen eller HTPC, som en type buffer-disk. Det mest spennende blir nok filserverprosjektet. Regner med at dette kommer til å ta tid, men håper uansett å levere oppdateringer gjevnt og trutt Setter alltid pris på kommentarer og inspill. Det er liksom drivkraften bak prosjekter som dette. Kommentarer, inspill og spørsmål taes i kommentarer. Kommentartråden Endret 4. januar 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Prosjekt|Renaissance - Sponses av Dustin Home sponser prosjektet med en CPU og diverse rabatter. G.Skill bidrar med 6GB DDR3-minne. Noctua sponser med rabatter på kjølere og vifter. Tusen takk for alle bidrag! Endret 10. februar 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Prosjekt|Renaissance Oppdatering #1 Tømming av arbeidsstasjon Første update blir destruering av forrige prosjekt. Arbeidsstasjonen skal plukkes fra hverandre. Det gjorde litt vondt å plukke fra hverandre noe man har brukt så mye tid, energi og penger på, men er glad for å være igang. I denne loggen legger jeg alt av bilder i spoiler, slik at lasting av siden ikke skal ta for lang tid. De som ønsker å se hvordan maskinen så ut i utgangspunktet kan lese siste update av P182 her. Her er hva jeg startet med nå. Sidepanelet med vindu ble raskt bytta ut med det uten. Mer stilrent og classy uten vindu Systemet trengte sårt litt vedlikehold. Når dette bygges opp igjen blir det en bedre løsning for fylling/tømming/lufting. Endel luft har lurt seg inn iløpet av året, som dere ser her: Kun luft i toppen av radiator. Resten så temmelig greit ut. Før jeg tømte for vann, plukka jeg ut alt av maskinvare som ikke er koblet på vannkjølinga. Sikrere på den måten, skulle man være så uheldig å søle vann. Heldigvis gikk det fryktelig greit. Startet med å kutte de øvre slangene. For å unngå søling på maskinvare. Bøtte for å samle vannet. Jeg sølte ikke en eneste dråpe Tømming. Gikk veldig greit, men tok lett et par-tre timer. I tillegg må alle blokkene renses og tømmes for vann. GPU-blokka får ny kjølepasta i samme slengen. Til slutt kunne et tomt kabinett settes på vent, sammen med en sliten radiator og et ødelagt hovedkort. Jeg vet ikke med hovedkortet. Det får strøm og alt, så jeg lurer på om det ikke bare er å lodde sammen den ødelagte kretsen. Om noen kan svare godt på dette, rop ut i kommentartråden. Videre blir det pakker fra både sponsorer og ChilledPC. Tar også en liten glamour-shoot av hovedkortet, et Foxconn Renaissance. Jeg jobber også med tegninger til filserver-kabinettet. Stay tuned! Det er alltid hyggelig om du ytrer hva du syns, enten du hater eller elsker prosjektet, i kommentartråden. Jeg vil gjerne ha litt tilbakemelding på layouten på loggen, og tips til hvordan jeg kan promotere prosjektet. Er det bilder du ønsker å se som mangler? Rop ut, så fikses det in no time. Alle kommentarer og forslag settes stor pris på Kommentartråden Endret 4. januar 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Prosjekt|Renaissance Oppdatering #2 Tegninger til filserver Da var tegningene til filserveren ferdige. Jeg er fortsatt åpen for inspill på dem, og spesielt designet i front vil jeg ha hjelp til. Dette er grovtegninger, og vil nok få noen endringer etterhvert. Det blir en enkel kasse, og prioriteten blir ryddighet og diskplass. Here we go. Som dere ser, det blir enkle greier. Jeg dropper CD/DVD-rom. Dette kan jeg koble til ved behov. Det betyr at jeg får en helt flat og slett framside, som jeg kan dekorere som jeg vil. Her vil jeg ha forslag. Det som står der nå er bare et dårlig forslag på hvordan ting kan gjøres. Kommer til å poste flere versjoner ettehvert Vurderer å sette inn et ekstra HDD-bur på siden av PSU. Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal kjøpe disse, eller lage dem selv. Dersom noen har forslag, rop ut. Dersom det blir aktuelt å lage selv, så blir det nok noe som dette: Eller Har ikke bedt om tillatelse til å bruke bildene, så hvis noen føler seg tråkket på, bare si fra. Tusen takk til skylinepower, som lånte meg bildet av harddiskburet i tre. Vil anbefale å ta en titt innom arbeidsloggen hans Jeg skal regne ut hvor mye MDF jeg trenger, så satser jeg på å få en plate i hus til helga. Sier ikke nei takk til et par forslag i kommentartråden Kommentartråden Sketch_v1.rar Endret 8. januar 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #3 Pakke fra G.Skill Sponsorpakken fra G.Skill har kommet De har bidratt med 6gb DDR3-minne. Nærmere bestemt Trident PC3-12800. Takker for dette. Vel, for å si det sånn, det er ikke noe tull Gskill kommer med. Brikkene virker som skikkelige saker, og de ser nydelige ut. Får se hva vi kan få ut av dem etterhvert Bilder? Okai. Pakken: Godsakene: Ser bra ut. Jeg er veldig spent på hvordan disse klokker, og om kjølerne er så effektive som det ser ut til at de er. Tror nok det blir et sett ekstra etterhvert, hvis jeg får tak i det. Jeg må forøvrig nevne at jeg sikler veldig på SSD'er fra Gskill også. These. Mest sannsynlig lander jeg nok uansett på disker fra Intel, som har litt mer plass for omtrent samme pris Wut? Flere bilder av RAMen sier du? Fornøyd nå. Nå venter jeg bare på CPU fra DustinHome, og noen småting til kjølinga fra ChilledPC. MDF skaffer jeg denne uka. Tar litt ekstra tid, da jeg skal klargjøre mål osv slik at byggvarehandelen kan kutte den. Har bare Hånd/stikksag tilgjengelig, og det er kjipt å kutte en plate til 500 feil Hyggelig med kommentarer, selv om det ikke er mye arbeid å kommentere (yet). Vil også beklage tidvis dårlige bilder. Mye blir tatt i full fart med dårlig utstyr. Enkelte ganger bommer man, men jeg har ikke tid til å perfeksjonere hvert bilde Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #4 Hovedkortet Hovedkortet som skal i arbeidsstasjonen er et Foxconn Renaissance, som for øvrig deltok i valget av navn på prosjektet. Samtidig er jo dette en ny versjon av mitt forrige prosjekt, så derfor er vel ordet Renaissance passende Kortet kom i posten for ikke mange dagene siden, så jeg tar en liten glamour-shoot. Ikke viktig i prosjektsammenheng, men man blir vel aldri lei av bilder av pen hardware? Kortet: RAM og Socket: Når det gjelder kjølerne til kortet har jeg hørt endel delte meninger. Personlig syns jeg det ser greit ut. Ikke vakkert, men greit. Vurderte også vannkjøling på NB og spenningsregulatorer, men siden kortet ikke er myntet på overklokking fant jeg gevinsten ved vannkjøling som minimal. Selve kjølerne er utformet som henholdsvis en høytaler og en volum-skrue. Det er noen riper på NBribba som antakeligvis skyldes postens knusemaskin. NB-Kjøler: (spenningsregulator/mosfet) SB-Kjøler PCI og Bakpaneler: For min del ser jeg hawtnessen i de sterke fargene, og med oransje vann og litt snadder kan dette blir pent. Tror jeg. Bruk gjerne kommentartråden. Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #5 MDF i hus Da hadde man fått tak i MDF. Det ble ehm.. litt til overs. Neste blir vel å få kappa hull i bakplata, og satt dem sammen, før det blir HDD-fester som skal bygges. Fikk byggvarekjeden til å kutte, men de er jo evneveike, og klarte å gjøre den ene plata feil. Har dog stikksag osv, så det blir en smal sak å fikse. Bilder: Alle platene. Noen er kutta feil. Sideplate. Front og bunnplate. Litt forvrengt To slike, og en mindre ble til overs Wow, treplater. Blir mer interessant ettehvert, når de settes sammen En liten smakebit på størrelse og volum her: Så det var enda en sak jeg kan krysse av på check-lista. Har fått en pakke fra Dustin Home og en fra Chilled. Update følger. Beklager noen dårlige bilder her - tatt i full fart. Forslag, kritikk, kommentarer eller spørsmål? Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #6 Nye godsaker Da var noen nye greier på plass. Prosessoren fra DustinHome har kommet, og det samme har en lenge etterlengtet pakke med kabelstrømper og kjøleveske, fra ChilledPC. Vi begynner med pakken fra DustinHome Pakken. Boxeh. Og en crapasskjøler, som ser ut til å være bedre enn den fra E8400 - uansett. Og så vår lille sexy brikke. Og ikke glem det søte lille klistremerket. Jeg gleder meg som en unge til å teste denne. Takk til DustinHome som hjalp meg med dette! Foxconn-brettet mitt er jo ikke supert til overklokking, men jeg skal gjøre et forsøk på litt tyning uansett - siden geg er så badass Pakken fra ChilledPC inneholdt oransje kjølevæske, to t-linker og kabel/krympestrømper. Snart er det PSU-sleeving, og det er en helvetes jobb. Men det er helt klart verdt det. Må prøve å få til noe skikkelige saker til både filserveren og HTPC. Jeg er allergisk mot rot (i maskinene vel og merke). Fesercoolant. Mulig jeg må spe på med litt frostvæske/batterivann for å få nok. Og sleeves. T-linker. De er helt svarte, men dårlig bilde. T-linkene skal settes mellom radiator og slange. Jeg tror jeg senker raden litt også, og kjører 45-gradere. Jeg skal teste litt for å se hvordan det blir. Det vil gjøre fylling og tømming langt enklere, og systemet blir mye lettere fritt for luft. Så vil jeg vise et bilde av PC'en som idag fungerer som HTPC. Den er forferdelig, og hver gang jeg går forbi, får jeg ekstra lyst til å gjøre ting ferdig her. Dette kaller jeg gjennomført jalla, selv om den gjør jobben bra. Hvis noen er interessert i kabinettet, så er det bare å rope ut. Det skal ut for en billig penge. Har også diverse andre greier, blant annet en SSD, RAM og en Raptor, ute på bruktmarkedet. Ta en titt, og send mail eller PM hvis du er interessert Sleng gjerne igjen en kommentar Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #7 Blokk og kasse Det går stadig framover. Har fått rensa GPU-blokken for gammelt vann og kjip, gammel kjølepasta. Har også fått noe snadder i posten. Fått et søtt lite hovedkort og en (etter min mening) vakker kasse. SATA-kablene som KongKake satte sin sjel og verdighet på spill for å skaffe, kommer i neste update Vi starter med GPU-blokkene: Av med blokka. Rensing. På med ny pasta. And done. Å plukke hardware til flere tusen kroner fra hverandre er like skummelt morsomt hver gang. Så var det på tide å vise fram litt ny hardware. Har kjøpt et HTPC-kabinett av typen Silverston GD04B. Denne kassa krever hovedkort med m-atx-faktor, så da måtte jeg handle inn det også. Valget falt på et Asus P5G41-M. Fått sansen fo m-atx nå. søtt Kassa: *gåsehud* Kabinettet. Let's open her up. Fine muligheter for 2,5" disk. Viftene var jeg skikkelig skeptiske til. De viste seg dog å være veldig gode, med tanke på støy, men ikke like gode på luftflyt. Jeg vet ikke om jeg kommer til å bruke dem i kassa, men kommer til å bruke en av dem i en PSU, for å senke støynivået. Blir spennende å sammenligne med de andre viftene jeg sitter med nå. Viftegrillene var uansett råsexy, og de kommer til å bli brukt Har tenkt lenge på denne. Den er stilren og fin, og passe stor. Størrelse blir alltid noe å tenke på, da for lite plass snevrer inn på mulighetene litt. Men som dere så i forrige update, er det meste bedre enn hva som brukes som HTPC nå. Hovedkortet: Liker utseendet på dette kortet. Spesifikasjonene er også veldig OK, og prisen er fin. DustinHome leverte den raskt som F*, på tross av at den ikke var på lager. Imponerende. Måtte også se hvordan det blir med PSU. Noe må forlenges og noe må forkortes. Så er det et spørsmål til slutt Hvilken vei bør PSU stå. Det er kutta hull og lagd filter i bunnen av kassa. Saken er hvor jeg skal forlenge. Setter jeg den med vifta ned, så blir 10cm mindre å forlenge. Som vist her: Det er egentlig ikke noe problem, og heller et spørsmål om hva som vil være mest hensiktsmessig med tanke på støy og luftflyt. Legg gjerne igjen en kommentar. Er interessert i å vite om lengden på oppdateringene, kvaliteten på bildene, antall bilder og bildenes relevans er gode nok. Bruk kommentartråden Tar til meg alt av kritikk og alle tips Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #8 Sleeving og Bygging Har gjort et par framskritt. PSU-en som skal i HTPC har fått kabelstrømper, og 750-watteren som skal i arbeidsstasjonen har fått en liten oppfriskning. MDF-platene er også satt sammen, med unntak av bakplaten hvor det kreves hull til hovedkortbrett. Bytta vifte i HTPC-PSU, da den som stod i fra før var en 1600rpm-vifte. Overkill, både ytelses og støymessig. Starter med PSU-sleeving. - Glemte krympestrømpe på den røde, men det vises ikke i kassa, så orket ikke fikse det. Det kunne vært gjort penere, men jeg er fornøyd med resultatet. Det er bra nok til at det meste kan skjules. Har også en Corsair TX750w som har tjent meg lenge. Den holder enda, og kommer til å bruke den helt til den konker. Sleeva den i forrige prosjekt, men noe har løsnet og falt av, så frisker den opp litt. Bytter vifte i denne også ettehvert, da Yate Loon-viftene ikke er supre på verken ytelse eller støy. Men de er definitivt verdt å kjøpe til bruk med viftekontroller, da de koster nada. Bytta vifte i HTPC-PSU. Erstatta Yate Loon 1600rpm-vifta med en av Silverstoneviftene som stod forhåndsmontert i kasssa. Fornøyd her også. MDF-jobbing har det også blitt. Satt sammen det meste. Spikra først sammen for å lettere kunne bore hull til skruene. Syns jeg traff bra, så med litt sparkel og pussing tror jeg dette blir bra. Stort nok blir det hvertfall Da gjenstår bare siste plata, men den venter jeg med til hovedkortbrett er i hus. Skal få bestillt de siste sakene i dag, og får nok kjøler, grafikkort, 2,5" disk og en haug vifter snart. Så update om et par dager blir det nok Imens kan dere jo bruke kommentartråden for det den er verdt. Alltid kjekt med tilbakemeldinger Design på filserveren har jeg enda ikke tenkt over. Halp? Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Prosjekt|Renaissance Oppdatering #9 Utvendige slanger Da har jeg montert opp radiaroren, og festa de utvendige slangene. Jeg er ikke 100% sikker på om det er slik jeg kommer til å ha dem, men er fornøyd foreløpig. Her har jeg også fått opp fylling/tømming/lufting-løsninga, som jeg tror vil funke bra. Har ikke montert vifter på radiatoren enda, fordi jeg ikke vet hvilke jeg skal bruke. Skal få opp en skikkelig vifte-test etterhvert, med test av de mest populære og beste viftene. Forslag til hvordan jeg kan teste luftflyt, uten proft måleutstyr? Go pics. Løsningen for fylling og tømming. Her har jeg mulighet til å fylle fra det høyeste punktet i systemet, noe som er en stor fordel. I utgangspunktet skulle jeg bruke disse på radiatoren, men bytta med vanlig+45grader, da jeg syns det så penere ut. Senket raden 10-25cm, for å få rette slanger. Ser greit ut, og tar lite plass. Også litt classy med mer metall, og mindre gummi Så det var det. Liten update, men mye jobb Neste blir pakke-flash og kanskje litt småfiksing på kabinettet. Skal etterhvert også få lagt inn OS og en variasjon programmer på forskjellige typer disker. Så måles hastighet på diverse ting, bare for skøy. Installerer på: Normal HDD 2,5" HDD Raptor X SSD 2xSSD i Raid0 Kan bli morsomt å se I tillegg til dette blir det en liten viftetest, og videre arbeid/bygging på systemene. Venter også på pakke fra Noctua Kommentartråden Endret 6. februar 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #10 Pakke fra DH Tar en liten miniupdate. Fikk en pakke fra DH her om dagen. Den inneholdt et par vifter som skal testes, grafikkortet til HTPC, og 2.5" disk. Også den til HTPC. Da mangler jeg bare pakken fra Noctua, så får jeg gjort HTPC'en ferdig, og kjørt viftetesten min. Pakken: Sapphire Readon 4350 Western Digital Scorpio Blue 160GB Nexus D12SL-12 Arctic Cooling F12 Pro Da mangler det bare små ting før vi er i mål. Kommer tilbake med flere bilder fra pakken, og forhåpentligvis en Noctuashoot, dersom den har kommet. Forslag, spørsmål eller kommentarer? Bruk kommentartråden nedenfor Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Prosjekt|Renaissance Ny sponsor Noctua Enda en sponsor har meldt seg på med rabatter på en kjøler og et par vifter. Bilder og ytelsestester kommer. Takk til Noctua Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Prosjekt|Renaissance Oppdatering #11 Bidrag fra Noctua Da var pakken fra Noctua i hus. Har fått rabatter på en C12P cpu-kjøler,NF-P12- og en NF-S12B vifte. Det oser kvalitet av produktene, men ble litt skuffa over støyniåvaet på viftene. Hadde forventa bedre, etter alle godord jeg har hørt. Men flytte luft, det kan dem Kjøleren Viftene 140mm 120mm Får bare beklage et par begredelig dårlige bilder Lurer på om jeg skal bruke 140mm-vifta i PSU'en som brukes i arbeidsstasjonen. Yate Loon-vifta som står i fra før er ikke spesielt god, og bråker endel. Skal sammenligne dem før jeg bestemmer noe Begynner med viftetesting og bygging av HTPC idag, så følg med videre! Imens er det alltid hyggelig med tilbakemeldinger Kommentartråden Endret 11. februar 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Prosjekt|Renaissance Oppdatering #12 Bygging av HTPC (del 1) Da var jeg igang med bygging av HTPC'en. Har gått radig og greit, men har enda ikke fått på plass BD-drev, så den blir ikke helt ferdig på en liten stund til. I tillegg må jeg finne ut hvilke vifter jeg skal bruke, og hvor de eventuellt skal stå. Deler updaten litt opp her, da det er litt forskjellig som har blitt gjort. Sleeving av kabinettkabler Kablene til kassa - altså Power/Reset-knapper og PowerLED - vil jeg gjerne også skjule. Trenger ikke noe kutting eller lodding eller noe sånt her. Bare å trekke strømpene over. Fornøyd med resultatet Montering av kjøler Kjøleren er (til å stå i en HTPC) enorm. Den dekker desverre over ett minnespor, slik at jeg bare får benyttet 1 Gb minne. Litt synd, men trenger egentlig ikke mer Harddiskoppheng 2,5" disker bråker omtrent ikke, så strikkoppheng er egentlig ikke nødvendig. Saken er den at montering av diskene var sinnsykt vrient, så da var det bedre å peise opp et par strikker med strips Videre bygging Litt fra monteringen av resten. Flere oversiktsbilder av den ferdige kassa kommer når ting er helt ferdig Kassa Ut med gammel-pc'en Montering av PSU Hovedkort Skjuling av kabler Grafikkort More or less done Så så langt er man kommet. Gjenstår å montere BD-drev og å sette på topplokket. Driver på med viftetest for tiden, så får se hvilke vifter som havner hvor. Lurer på om jeg skal poste den i brukertester også, slik at flere får en liten pekepinn på hva viftene duger til CPU-temp ved første BIOS-oppstart var veldig fin. 27 grader uten noen vifter er finfint Skjekket forresten hvordan HTPC'en klarte seg under stress, passivt med 1 vifte med utblåsning. Fungerte relativt greit det, og etter 4 timer med 100% last lå CPU på 70grader. Dette holder i massevis, da maskinen aldri kommer til å gå med hverken 100% last eller over lang tid. Første oppstart Bruk gjerne kommentartråden til å fortelle hva du syns, gi tips eller komme med spørsmål Kommentartråden Endret 16. februar 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #13 Testing av HW Dette blir en liten teaser-update. Har gjort mye, men reiser bort idag og får ikke tid til å peise alt inn i en update. Så, denne updaten blir bare et lite bevis på at ting fungerer. Har hatt hovedkortet liggende lenge, men aldri testet det - så jeg har ikke hatt noen garanti for at ting faktisk fungerer. Grafikkortet vet jeg fungerer, så det har blitt utelatt her. Testoppsett Foxconn Renaissance Intel Core i7 - 920 G.Skill Trident DDR3 6GB OCZ Vertex Turbo Geforce 6800 Corsair TX750 Som dere ser; det funker Neste update har jeg ikke tenkt over enda, men stor blir den. Ønsker også litt hjelp ved valg av SSD. Det står mellom Gskill Falcon 64Gb og Intel X25-M 80Gb. Trekk fra 900,- for salg av Vertex Turbo. Jeg er veldig i tvil her, men foreløpig heller det mot Intel - på tross av prisen. Discuss! Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #14 Bygging av arbeidsstasjon (del 1) En noe forsinket update, grunnet sykdom og reising. Fått gjort endel nå, og det gjenstår egentlig bare å fylle vann på herligheten - samt få i hus en SSD. Har bestemt meg for å gå for Intel. Det er vel det tryggeste, siden andre ser ut til å være livredd for alle andre SSD-enheter Ellers må jeg sette filserver-bygginga på vent. Dette på grunn av tidsmangel, og vurderinger av andre - mer konstante - prosjekter. Mer om det senere. Denne updaten deles opp i noen seksjoner, så det er bare å pløye gjennom Viftebytte i PSU Bytter vifte i PSUen av støymessige grunner. Bytter fra en sliten Yate Loon 140mm (D14SM-12) til en flunkende ny Noctua NF-P14. Denne har 120mm-fester, så måtte være litt kreativ med monteringen. Den ville heller ikke starte gjennom den vanslige tilkoblingen, så jeg måtte bruke fantasien her også. PSU Viftene Montering Montering av CPU-blokk Enkel montering. Blokka HK Med pasta Montering av HW Mye av monteringen er jo gjort fra før. Se for eksempel updaten på montering av radiator og utvendige slanger. Her ble det omtrent bare montering av HK, tank, GPU og etterhvert PSU. Flere gode bilder kommer når vann er fylt på. Først litt småfiksing: Før: Etter: Montering Blir 2 Scythe-vifter for kraft, og 2 Noctuavifter for stille idle-operering. Trekking av slanger Dette er den største utfordringen. Med kompressnipler (den typen jeg bruker) må man rotere et sikringsstykke over selve nippelen. Dette gjøre at hele slangen blir rotert - noe som lett kan skape litt trøbbel. God tid og tålmodighet er nødvendig her Slangelayouten blir noe annerledes, og jeg prøver her å kjøre inntaket på GPU-blokk fra undersiden. Jeg er spent på hvordan det påvirker temperaturene Pumpa blir hengende slik som sist, men skal få litt støtte slik at den blir ben og fin. And done. Fornøyd med resultatene. Nå gleder jeg meg til å få en SSD i hus, så blir jeg ferdig med arbeidsstasjonen. Deretter blir det en liten pause - så få vi se hvor veien går etter det. Bruk kommentartråden Kommentartråden Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Prosjekt|Renaissance Oppdatering #15 Fylling og SSD Påskeupdate Siste update før vi roer ned. Neste update blir bestående av bilder av den ferdige kassa, før jeg setter prosjektet som ferdig - selv om jeg ikke har kommet i mål med det jeg vil. Har fått på plass SSD, samt fylt vann på herligheten. Ble fornøyd med fargen - og fyllemetoden funka gull. Noen smålekkasjer ble det, men det hadde jeg nesten regna med SSD: Fylling Dett var dett. Skikkelige bilder av kassa som helhet kommer. Kommer også tilbake med ting innimellom - som klokking og resultater. Skal også peise ut noen bilder når jeg får på plass et BD-drev. Jeg loker uansett rundt på forumet her, så om noen har spørsmål eller kommentarer kan det stilles i denne tråden, evt taes på PM. Kommentartråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå