Gå til innhold

Oppgradering av kjærnedeler (hk, cpu++) max 10k

Anbefalte innlegg

Heisann, skal kjøre en liten oppgradering og ser da etter tips etter mine krav:

Hva skal maskinen brukes til?

I hovedsak spill og film, spill av typ Mass Effect (2 snart), Dragon Age, etc. Ikke de aller mest grafikktunge sakene med andre ord.

Prisantydning

Ikke helt sikker her da jeg kan være fleksibel, men la meg si det slik, de dyre 5970 (?) kortene til ATI er for rikt for mitt blod.

10k må være et absolutt maks, da det ikke er et komplett system, skal ikke ha HD, Kabinett, skjerm ++

Skal maskinen overklokkes

Dersom delene tillater det, ja, men dette er ikke en "dealbreaker".

"Bang for buck" is key.

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Intel

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Nevner heller delene jeg trenger:

Hovedkort - i5 eller i7 er likegyldig, mest "bang for buck" teller her.

CPU - Se HK.

***Og henholdsvis en kjøler som passer til sokkelen som blir foreslått.

***Har kabinettet på plass allerede (Twelve hundred), så en "tårnkonstruksjon skal gå fint, men alternativer er da alltid velkomne.

RAM - Se HK og CPU. (DDR3 er vel 3-kanal etter hva jeg har forstått så pakke med 3 brikker er å foretrekke i så tilfelle.)

Skjermkort - Som nevnt, det "beste av det beste" er litt for rikt da jeg ikke kjører det mest grafikktunge som finnes.

Lydkort - Se over.

PSU - Må kunne kjøre overnevnte + 5 SATA disker + misc vifter.

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Har ikke et absolutt hastverk (enda), så om det er deler som er like rundt hjørnet (les Feb-Mars) så er det greit å få nevnt.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat kjøpt et socket 1156 system med core i5 prosessor, handlevogn her. (byttet forøvrig ut UD2 med UD3 pga bedre overklokkingsegenskaper)

I vurderingen mellom core-i7 på socket 1366 og det over kom jeg fram til at lavere strømforbruk totalt veide mer enn toppet ytelse. Dette ut fra at toppet ytelse ikke ville gi særlig mer FPS, selv med Crysis som et av mine spill.

Jeg har enda ikke sett argumenter som tilsier at jeg burde kjøpe noe annet enn det jeg endte opp med : )

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Nå vil faktisk et AMD oppsett gi mest spillytelse for penga, HD 5870 kombinert med Phenom II X4 965 BE gir noen fps mer i de fleste spill enn i5 750 og i7 920.

Ellers har torfinns rett. i7 920 (1366) gir ikke mer spillytelse enn i5 750 (1156), og koster fort 1 000 kr eller mer for CPU, minne og hovedkort. DDR3 minne er ellers ikke trekanals. Antal kanaler er en eggenskap knyttet til CPU og hovedkort, i og med at nyere Intel samt AMD fra A64 har innebygd minnekontroller i selve CPU. i7 på 1366 sokkel har trekanals minnekontroller, 1156 CPU-er og AMD har tokanals minnekontroller.

Til 1156 og AM3 sokkel kjøper man altså minne i par, til 1366 sokkel kjøper man tre og tre minnebrikker.

Personlig ville jeg valgt følgende oppsett.

HK: Asus Crosshair III Formula 790FX, kr 1 479,-

CPU: AMD Phenom II X4 965 BE (C3), kr 1 449,-

Minne: Corsair 4GB DDR3 XMS3 PC12800, kr 989,-

PSU: Corsair HX 650W, kr 869,-

GPU: Sapphire Radeon HD 5850, kr 2 069,-

CPU-kjøler: Artic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2, kr 209,-

Sum eks frakt blir kr 7 064,-

Litt begrunnelse:

1. AMD fordi det faktisk gir noe mer spillytelse og har rimeligere funksjonsrike hovedkort. Og så er bør enhver ansvarsbevist forbruker kjøpe AMD der det ikke er reell ytelsesforskjell, noe det ikke er i trådstarters antydninger til bruk.

2. Hovedkortet har muligheten for å kjøre to stk HD 5850 i Cf med full ytelse, noe ikke P55 kort kan (noen dyre unntak).

3. 650 Watt PSU kan kjøre HD 5850 i CF, HD 5850 i CF drar ca 470 Watt. Men det er er helt greitt å oppgradere til 750 Watt. Skulle du kjøpe et intel 1156 oppsett (P55) er det nesten ingen vits å kjøpe mer enn 650 Watt, selv HD 5970 (som du ikke skal ha) klarer seg godt med 650 Watt.

4. Kjøleren er rimelig og god dersom man ikke har tenkt å klokke.

PS! Klokking gir heller ikke særlig ekstra spillytelse.

Og jeg såg at trådstarter "ønsker" Intel, men det er ingen særskilte gode grunner for å velge Intel til en hovedsaklig Spill-PC.

Lenke til kommentar

Hmm, Vel hadd gått for noe slikt som:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=439503

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406345

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447

Kan bruke samme psu, gpu og cpu kjøler som Bolson foreslo.

Skulle komme på ca 800 extra, og da får en helt annerledes teknologi, lavere strømforbruk og mer fremtidsrettet hardware. I tillegg får du utnyttet trekanals minnerarkitektur, 3 gig holder nå, og hk har plass til tre brikker til hvis du vil oppgradere i fremtiden.

Det er kanskje ikke store forskjellen i fps for øyeblikket, men på sikt, når spill blir optimalisert for å utnytte nyere prosessorteknologi og dx 11 regner jeg med at vi får se ett helt annet resultat.

1336 platformen er også den intel mest sansynlig kommer til å fokusere

mest på i fremtiden.

Lykke til uansett hva du bestemmer

Lenke til kommentar

@Adjin:

Det meste du skriver er etter min mening bare tull, og viser at du ikke er godt nok informert.

1. AM3 er trolig like framtidsretta som 1366. Vi vet nemlig at Bulldoser høyst sannsynlig vil komme med AM3 sokkel.

2. Hva er ny prosessorteknologi, flere kjerner? Spill vil uansett ikke optimaliseres for svært mange kjerner, da dette er nesten umulig å få til. De delene som kan parallelliseres er også mer effektiv å parallellisere i GPU. DEt er ikke uten grunn at tokjerne CPU-er som X2 550 BE og E8500 holder meget godt stand i de fleste spill.

3. Trekanals minne har kun effekt i ekstremt minneintensive applikasjoner - og har minimal eller ingen effekt for den vanlige bruker.

4. Intel kommer garantert til å satse like mye på 1156 sokkelen. Det er nemlig her volumsalget ligger. Det er også 1156 som først får 32 nm CPU-er. Tror du Intel gir bort 75 % (eller mer) av markedet til AMD.

5. DX11 har intet direkte med CPU å gjøre. Min 3 år gamle C2D eller 1,5 år gamle Athlon kjører DX11 med HD 5xxx skjermkort. Dette er GPU-relatert i all hovedsak. Vi har alt i dag spill som utnytter DX11 - og så vidt jeg har fått med meg har dette ikke gjort noe med forholdet mellom CPU-er.

6. i7 920 er ikke mer energieffektiv en X4 965 BE 125 Watt (C3 stepping). Tester viser at de bruker omtrent akkurat samme mengde strøm når vi ser CPU og hovedkort i sammenheng. i7 720 er strømhungrig og bruker hovedkort som sluker strøm.

Ellers er 1366 arkitekturen, særlig hovedkort relativt dyr å produsere. Om man allikevel velger Intel er faktisk i5 750 den beste CPU for en spill-PC.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...