Gå til innhold

BK: Vidvinkelbilde av Andenes


Anbefalte innlegg

Hei, her har jeg to stk bilder fra hjemstedet. Har sett meg grundig blind på disse, lurer på hva akkurat du tenker om disse og om de i det hele tatt er litt fine?

Isåfall hvilket? Alle svar blir satt stor pris på.

 

Er selv i tvil...

 

Stativet er flittig brukt nå for tida :p

 

Bilde.1:

18mm brennvidde

f/7.1

8 sek lukker

ISO 200

Brukte blits som opplysning av forgrunnen.

post-179066-1262378174_thumb.jpg

 

 

Bilde.2:

18mm brennvidde

f/7.1

10 sek lukker

ISO 100

Brukte blits som opplysning av forgrunnen.

post-179066-1262378198_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av disse er det siste best i min mening. Rett og slett fordi det er litt lysere enn det første.

Det er likevel ting som kan endres på. Du har brukt blits til opplysing av forgrunnen, det er godt tydelig på stråene i forgrunnen, de er mye lysere enn resten av omgivelsene og det blir ikke helt bra.

Lenke til kommentar

Hei Ageurk og Dan83 og takk for kritikk :ph34r:

 

Dessverre blir blitsen vel mye synlig i forgrunnen ja... Skulle kunne fjernet disse stråene eller klonet dem vekk på noe vis, men det får jeg ikke helt til.

Og ja de ble nok i mørkeste laget, men ville se hvor lite oppjustering av lys jeg trengte (Mest fill light er brukt) for å slippe så mye støy i undereksponerte områdene..

 

Har ikke lyst til å hive meg på HDR-bølgene da jeg foreløpig ikke har sett så mye bra amatørarbeid med denne teknikken som jeg skulle ønske. Og vet at jeg nok ikke får til så veldig mye bedre enn folk flest med slikt :no:

Lenke til kommentar

da jeg så overskriften på denne tråden, håpet jeg på et lanskapsbilde fra Andøya - flott øy! Komposisjonen her er interessant, med en brakke i forgrunnen og en opplyst kystlinje i bakgrunnen. De to henger sammen via en strand/svaberg. Denne komposisjonen blir imidlertid litt høyretung, da du ikke har noe action på venstresiden din.

 

En annen utfordring her er lyset. Månen er svært lys, og det samme er byen i bakgrunnen. Brakken og naturen forøvrig ligger i stummende mørke. Slike utfordringer er vanskelige å overkomme, og selv om du har forsøkt med en blits, funker det bare delvis. Min løsning på slike utfordringer blir ofte å prøve en annen komposisjon som ikke er like krevende mtp dynamisk omfang og lyssetting.

Lenke til kommentar

Tusen takk Sverrelerre for en konstruktiv og flott kritikk av bildet (-ene)

Er enig, dette blir litt halvveis, og ser det selv egentlig, trengte vel bare en bekreftelse på dèt :p

 

Hva eksakt mener du jeg må ofre for evt kunnet tatt dette bildet om igjen? (eller lignende bilder..?)

"En annen komposisjon som ikke er like krevende mtp dynamisk omfang og lyssetting".. Er ikke helt sikker på hva du mener bare.

 

Ser forøvrig at jeg har skarpet opp vel mye, blir litt plastaktig landskap på min skjerm iallefall.

Lenke til kommentar
Hva eksakt mener du jeg må ofre for evt kunnet tatt dette bildet om igjen? (eller lignende bilder..?)

"En annen komposisjon som ikke er like krevende mtp dynamisk omfang og lyssetting".. Er ikke helt sikker på hva du mener bare.

 

Det jeg tenkte på her, var rett og slett at akkurat dette bilder kanskje er for vanskelig å gjennomføre slik lyset er. Kanskje vil det funke bedre i dagslys, slik at forgrunnen opplyses av sola. Kanskje er det enklere å fokusere mer på bare brakken, og på den måten unngå å få så sterke lyskilder i bildet. Kanskje kan du eksludere brakken, og kun fokusere på kystlinjen og byen. etc. etc. :-)

Lenke til kommentar

Ja ok, da skjønner jeg.. Tror ikke jeg kan inngå det kompromisset med bildet. Vil ikke fjerne forgrunnen der, for egentlig syns jeg bare "skyline"-bilder uten noe annet er kjeeeeedeeeeliiiige :hmm:

 

Muligens prøver jeg i litt bedre lys.. Får se hva jeg finner på .

 

Ellers noen av dere andre (foreløpig) 200 som har noe å si?

 

 

Syns det er litt merkelig at man ikke får flere kritikker nå for tiden :ermm:

Lenke til kommentar

Heisann

 

Er gangske så enig med de over her.

 

Men det som plager meg mest med bildene dine her er at skyene har hatt litt bevegelse opp på høyreside ved månen, så bildet virker veldig uklart der og det trekker ned mye syntes jeg.

 

Bilde 1 er best da fargene er mere naturlig der syns jeg.

 

Istede for blits på kamra for og lyse opp, riv blitsen av lang lukkertid og fin en annen vinkel og lyse opp brakka fra, som i så fall fjerner lyset i gresset i forkant?

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for innspill :thumbup:

 

Ja, det er bevelgelse i skyene der, liten tvil om det. . Var ikke klar over at det så sånn ut før du sa det!

Ehm, ærlig talt var vel ikke dette bildet veeeeldig gjennomtenkt, dro på en liten sidetur imens dama og babyen i vogna ( :blush: ) stod på veien og ventet (u)tålmodig...

 

Skal oppsøke et mulig bedre sted for bedre utsikt over Andenes, og mulig kanskje unngå blitzbruk. . Trodde ikke det kom til å vises i gresset, da jeg pekte den litt oppover, men tydeligvis ikke nok. (Håpte ikke det gjorde noe, men det er det vel liten tvil om at det gjorde, da det blir påpekt så masse...)

 

Den brakka ville jeg ha med for å se hvor stygt det kunne se ut i kontrast til et forhåpentligvis pent tettsted der baki.

 

Jeje..

 

Takk for innspill iallefall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...