Skribenten_ Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Dersom jeg kjøper en tjeneste, eller vare fra foreksempel en selvstendig næringsdrivende. Og personen jeg kjøper den fra, ikke betaler, eller gjør opp for seg i forhold til skattemyndighetene. Vil jeg da være medskyldig i ulovelig svart arbeid? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Nei,ikke hvis du ikke er klar over det og får kvittering med momsgrunnlaget påskrevet. Men er du med på og undergrave/lure en forretning bevist,er du medskyldig. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 ja Menne, jeg skal jo forholde meg til han, og til varene og tjeneste som han tilbyr..er det meningen at jeg skal være barnevakt og passe på at han gjør opp for seg. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 om du vet at han gjør det svart så vet du det. Vet du det ikke er det vel ikke noe problem. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 hvis personen er mye billigere en konkurrentene er det da ikke mistenkelig ? hvor står da dette spørsmålet ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Dersom jeg kjøper en tjeneste, eller vare fra foreksempel en selvstendig næringsdrivende.Og personen jeg kjøper den fra, ikke betaler, eller gjør opp for seg i forhold til skattemyndighetene. Vil jeg da være medskyldig i ulovelig svart arbeid? I april i fjor ble en hytteeier dømt i Stavanger tingrett for medvirkning til skatteunndragelse (svart arbeid). Han hadde betalt snekkeren sin 150k svart for jobben. Nå må han betale staten 80k i tillegg til en betinget fengselsdom. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Vet du det ikke er det vel ikke noe problem. Betaler du store summer kontant (uten at jeg husker hvor store) regnes det som at du vet at det er ulovlig, om jeg ikke har tatt helt feil. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Vet du det ikke er det vel ikke noe problem. Betaler du store summer kontant (uten at jeg husker hvor store) regnes det som at du vet at det er ulovlig, om jeg ikke har tatt helt feil. Nja, det har formodningen mot seg at du betaler store summer kontant, uten å få kvittering, og ikke vet hva som foregår... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Nja, det har formodningen mot seg at du betaler store summer kontant, uten å få kvittering, og ikke vet hva som foregår... Jeg mener å ha lest et eller annet om at det nå skulle bli "ulovlig" å betale mer enn en viss sum kontant til håndverkere, men husker selvsagt ikke hvor, og hvor mye.. Men etter litt leting fant jeg fram til dette. når du betaler mer enn 10.000 kroner kontant, bærer du som oppdragsiver ansvaret for at selgeren betaler de skatter og avgifter han skal. Det holder altså ikke å kunne vise frem en kvittering, hvor det står hva kjøpet gjelder, sum, dato og underskrift. Betaler du kontant, må du følge etter håndverkeren, ringe regnskapsføreren hans og revisoren hans og forsikre deg om at din betaling har blitt bokført i det offisielle regnskapet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå