kjetilfb Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Hei og gledelig nyttår osv. Har en HTPC som stort sett brukes til XBMC og Spotify. I den står 1 stk 500 gb SATA (OS og programfiler) 1 stk 1 tb SATA til mediefiler og i dag satt jeg inn en 1.5 tb SATA tiltenkt enda mer mediefiler. Uansett, den dukker opp i BIOS greit og XP (x86) booter på vanlig måte. Jeg går til administrative tools og velger disk managment og dm oppdager ny disk og ber meg initialize. Trykker OK, maskinen jobber i 2 sek før den fryser. Ingen BSOD, bare full freeze. Når jeg restarter og er tilbake i Windows er jeg tilbake til Scratch, ingen disk er initialisert. Prøvde dernest å initialisere med Partition Magic (versjon 8). Samme resultat - full freeze. Forslag? Kan disken være et mandagsprodukt? mvh kjetilfb Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Du har kanskje en eldre SATA kontroller med 150 MB/s, og disken er antagelig 300 MB/s. Kan være at kontroller ikke takler dette, då må da selv sette disken til 150. Muligens med en jumper, avhenger av modell. Eller det kan være at BIOS har en bug, sjekk om det finnes nyere BIOS til hovedkortet. Lenke til kommentar
kjetilfb Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 Du har kanskje en eldre SATA kontroller med 150 MB/s, og disken er antagelig 300 MB/s. Kan være at kontroller ikke takler dette, då må da selv sette disken til 150. Muligens med en jumper, avhenger av modell.Eller det kan være at BIOS har en bug, sjekk om det finnes nyere BIOS til hovedkortet. Mange takk for svar! HK er et Gigabyte GA-73PVM-S2H Ifølge produsenten er det "SATA 3Gb/s storage interface". Vil det være en idè å initialisere og formatere den på en annen maskin for dernest å koble den til HTPC igjen? mvh kjetilfb Lenke til kommentar
kjetilfb Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Problemet løste seg - det var problematikk knyttet til BIOS som du foreslo, Hårek - kudos for det. Jeg kunne oppdatere BIOS i XP ved hjelp av software fra Gigabyte. Smertefritt, enkelt og greit. mvh kjetilfb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå