buskmann Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Hver gang jeg bruker motorvarmeren på bilen bryter jordfeilbryteren strømmen. Noen ganger brytes strømmen med én gang, andre ganger etter noen minutter. Motorvarmeren er laget av Defa. Har noen vært borti slike feil tidligere eller har tips til hvor feilen kan befinne seg? Jordfeilbryteren befinner seg i sikringsskapet. Motorvarmeren har en egen kabel som er koblet til en skjøteledning som er festet i et støpsel på husveggen. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Å ingen problemer med kursen når motorvarmer ikke er koblet i? Får du koblet ut selveste motorvarmer elementet på bilen så du kan sjekke om kursen holder seg inne da? Og for all del: Hold fingrene unna når du har spenninga på Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Då har du jordfeil i støpselet, kabelen eller varmeleementet på motorvarmaren. Endret 1. januar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Har du ekstremt lang skjøteledning? Eller en med lite kvadrat? Da kan spenningsfallet over kabelen bli stort med såpass strøm som varmeren krever, og kanskje jordfeilbryteren kan oppfatte dette som jordfeil? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Kursen er helt fin når motorvarmeren ikke er tilkoblet. Det blir mørkt i juletreet (samme skjøteledning) når motorvarmeren kobles til, men ikke alltid. Noen ganger har motorvarmeren gått i en time (tidsur), andre ganger noen minutter eller med en gang. Slik jeg har forstått jordfeilbryter (wikipedia) så slår den ut når det går strøm gjennom jordlederen. Så da er trolig feilen at det er forbindelse mellom en strømleder og jordlederen i bilen? Skjøteledningen er av typen "kabelsnelle" med fire uttak. Helt ordinær dimensjon og lengde 5 meter. Pluss to meter kabel for tilkobling på bilen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Som sagt, du har sannsynlegvis jordfeil i motorvarmaren. Grunnen til at den oppfører seg forskjellig kan være pga. kondens som varierer etter varmen i elementet. Du kan for øvrig prøve å plugge i skøyteledningen nokre timar og sjå om brytaren slår ut då. Har du ekstremt lang skjøteledning? Eller en med lite kvadrat? Da kan spenningsfallet over kabelen bli stort med såpass strøm som varmeren krever, og kanskje jordfeilbryteren kan oppfatte dette som jordfeil? Kva skulle det bety? Ein JFB måler på straumen som går gjennom leiarane. Dersom forskjellen er på over 30mA betyr det at delar av straumen tar ein anna vei, mest sannsynleg via jord. Så lenge du har ein heil krets utan feil til jord betyr det ikkje noko om den er fleire kilometer lang i forhold til summen av straumane som går gjennom leiarane. Utstyret i enden får for lite spenning, men det vil ikkje bety noko for summen av straum mellom leiarane. Uansett er ikkje spenningsfall eit tema på så korte lengder. Ta med bilen til ein verkstad eller elektriker. Ein isolasjonstestar bør finne ut om det er overslag til jord i motorvarmaren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Kursen er helt fin når motorvarmeren ikke er tilkoblet. Det blir mørkt i juletreet (samme skjøteledning) når motorvarmeren kobles til, men ikke alltid. Noen ganger har motorvarmeren gått i en time (tidsur), andre ganger noen minutter eller med en gang. Slik jeg har forstått jordfeilbryter (wikipedia) så slår den ut når det går strøm gjennom jordlederen. Så da er trolig feilen at det er forbindelse mellom en strømleder og jordlederen i bilen? Skjøteledningen er av typen "kabelsnelle" med fire uttak. Helt ordinær dimensjon og lengde 5 meter. Pluss to meter kabel for tilkobling på bilen. 5 m er ikke noe problem. Man må opp i lengder på godt over 30 m før dette er noe å tenke på. Enig i at feilen ligger i bilen (eller i timeren?). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Har du ekstremt lang skjøteledning? Eller en med lite kvadrat? Da kan spenningsfallet over kabelen bli stort med såpass strøm som varmeren krever, og kanskje jordfeilbryteren kan oppfatte dette som jordfeil? Kva skulle det bety? Ein JFB måler på straumen som går gjennom leiarane. Dersom forskjellen er på over 30mA betyr det at delar av straumen tar ein anna vei, mest sannsynleg via jord. Så lenge du har ein heil krets utan feil til jord betyr det ikkje noko om den er fleire kilometer lang i forhold til summen av straumane som går gjennom leiarane. Utstyret i enden får for lite spenning, men det vil ikkje bety noko for summen av straum mellom leiarane. Jeg har utebelysning i et par trær utendørs rundt juletider, med først en 15 m skjøteledning til et tre, og videre en 30 m skjøteledning til neste tre. Ville aldri gjort dette inne, men anser brannfaren for mikroskopisk siden alt ligger ute og stort sett i snø, og strømtrekket ikke er så stort (under 100 W pr tre). Det er ikke annet på kursen enn utelys på huset og i garasjen, samt en fotocelle for å styre dette, ikke annet utstyr med høyt strømtrekk (ikke engang motorvarmer). Juletrebelysningen er beregnet for utebruk, men har ikke jording. Hos meg har jorfeilautomaten trippet én gang, men jeg forstår ikke hva som kan være årsaken til dette, og tenkte derfor at det kunne ha noe å gjøre med de laaange ledningene. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Bare husk på å dra ledningen helt ut av slike kabelruller ved høy effekt, ellers blir det varme inni. I tillegg er det bedre å kjøpe slike skikkelige ledninger som man bruker på f.eks campingvogner og lignende som er 3x2,5mm2. Typiske skjøteledninger som er ratet til over 3000W er 1mm2 eller 1,5mm2, som kan gi et greit spenningsfall ved høye belastninger. Skal ikke se helt bort fra at feil i den kabelrulla (ligger en overtemperatursensor der i vertfall) kan gi problemer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 En jordfeilbryter slå kun ut på en ting: Hvis det kommer mindre strøm inn enn det går ut. Altså går det strøm tapt en plass, enten til jord gjennom jording eller ned i bakken. Uansett så er det fint lite du kan gjøre med det. Jeg er enig med Zeph at det helt sikkert er varmeelementet som har jordingsfeil. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 OK. Jeg får åpne panseret en dag og se om det er noe gnisseskader eller lignende. I dag fungerte motorvarmeren som bare det. Stod i en time før jeg kjørte av gårde. Var litt varmere i dag (-8 grader C), kanskje det som gjorde det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå