Gå til innhold

to sprm angående reklamasjonsrett


Anbefalte innlegg

Er det etter 3 reperasjoner av samme feil eller samme feil for tredje gang man kan kreve hevelse av kjøpet? har en tv som har værdt inne på rep 2 ganger, nå har samme feil oppstått for tredje gang.

 

en kompis av meg fikk ødelegt sin tv i dag. med d samme han slo på tv`n gikk kursen den går på.. etter dette er tv`n svart ... er det da sannsynlig att det var tvn som hadde en feil. tv`n er tre år gammel så ingen garanti.. men en tv har vel 5år reklamasjonsrett????...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den 3. gangen skal du få nytt produkt, er ikke helt sikker på om det gjelder alle butikker men er det hos elkjøp iaff.

Forbrukerkjøpsloven gjelder for alle butikker og den sier man kan heve kjøpet ved 3. gangs feil... samme feil 3 ganger altså.

Lenke til kommentar

Du vil normalt sett ha krav på nytt produkt så fortutsatt samme feil (merk: Med samme feil skal kundens opplevelse av mangelen være identisk eller i så direkte grad at det må ansees som en direkte sammenheng).

 

Eksempel:

En person leverer inn en PC, "som ikke vil skru seg på" for tredje gang. Første gang ble hovedkort skiftet (Maskinen startet men skjermen var bare svart, ingenting skjedde), andre gangen ble poweret byttet (maskinen var helt død, lyser ikke på den engang), men ved alle tre tilfellene har opplevelsen av mangelen vært lik: At maskinen ikke skrur seg på. Du som kunde har IKKE reklamert på "at hovedkortet eller poweret ikke virket", så for din del er det knakende likegyldig hva som forårsaker mangelen. I et slikt tilfelle ville det vært timelig å ansee feilen som "tilnærmet identisk" da kundens opplevelse i begge tilfeller er en datamaskin som han/hun ikke får brukt. Jo mindre presis feilbeskrivelsen blir, jo videre kan den tolkes.

 

Det er viktig å merke seg at det skal taes hensyn til kundens forventede kompetanse og evne til å diagnosere feil på et produkt så fremt det ikke virker slik det er tiltenkt. Om kunden her kommer i butikken å sier "maskinen er død" ville det vært riktig av selger til sitt eget forsvar å hjelpe kunden med en noe mer presis beskrivelse av feilen.

 

Selger vil normalt sett kreve at produktet undersøkes av et verksted, ikke nødvendigvis for reparasjon men ganske enkelt for å få stedfestet at feilen er tilstede samt å påse at feilen ikke er selvforskylt.

 

Dersom verkstedet eksempelvis hadde funnet vann i maskinen, eller skader som eksempelvis en uorginal minnebrikke som er presset i skjevt i brønnen så vil dette eksempelvis kunne forhindre at kravet godkjennes.

 

Det er desverre mye rar praksis og upresis praksis, da spessielt når det gjelder elektronikk og fortrinsvis spessielt hva angår produkter med lav fortjeneste. Noen vil kunne hevde at samme del må byttes tre ganger, andre vil avvise kravet "for at leverandøren eller produsenten ikke godtar kravet". Disse tolkningene er ikke annet en ansvarsforskyvelse og du skal IKKE forholde deg eller godta slike svar.

 

Skulle du bli servert en slik løsning så er det viktig å huske på at det er selgers ansvar å etterkomme de jurdiske vilkår som følger etter norsk forbrukerrett og at kunden selv velger om han/hun vil forholde seg til selger, leverandør eller produsent. Dette betyr i praksis at du har din fulle rett til å forholde deg ene og alene til selger, selv om du kan hoppe over på produsenten dersom du vil. Husk at selger ikke kan krave at du skal forholde deg til en annen part.

 

Merk at det er du som kunde som skal stille krav til selger, det er også ofte vanskelig for selger å holde full oversikt over hva som har vært på service og når. Dette betyr at om ikke DU gjør selger oppmerksom på at dette er en tredjegangs service, og at du ønsker kjøpet hevet så kan produktet utilsiktet bli reparert. Husk at det er ditt ansvar å ta godt vare på kvitteringer og ikke minst servicerapportene som SERVICEVERKSTEDET har sendt men, dette er din dokumentasjon på at service er utført og på hvilket grunnlag.

 

Hva angår en TV så har denne fem års reklamasjonsrett UAVHENGIG av om garantien er utløpt. Bare kontakt selger eller et verksted som reparerer det merket det angår.

 

Og husk to viktige ting:

 

1. Selger kan IKKE kreve betalt for undersøkelse og diagnostikk av produktet med mindre du har blitt gjort utrykkelig oppmerksom på dette VED FREMMELSE AV REKLAMASJON, altså før utgifter begynte å påløpe. Med utrykkelig skal dette være muntlig ved innlevering, eller eksempelvis med en kontrakt/service erklæring som du skal underskrive på.

 

2. Du har krav på et låneprodukt så fremt reklamasjonen er forventet å ta mer en syv dager (kalenderdager, IKKE virkedager) men det skal her også taes hensyn til kundens nytteverdi samt selgers kostnader forbundet med denne plikten. Eksmpelvis vil du som kunde ha et større behov for en vaskemaskin fremfor en tørketrommel, innleverer du en state of art mobiltelefon kan du IKKE kreve et tilsvarende produkt. Du har kun krav på et produkt som leverer de basiske funksjonene som et slikt produkt BØR ha.

 

Merk: Overstående gjelder etter forbrukerkjøpsloven, dette innebærer at dette kun gjør seg gjeldende for privatpersoner som har handlet på en privatpersons navn. Dersom kvitteringen står på et firma er det ikke slike rettigheter som beskrivet i dette innlegg.

Endret av Macromatix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...