Raptor72 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Har leita en del rundt på nettet om det med regnskapsføring av privat telefon men har ikke funnet helt det rette eksemplet som mitt tilfelle er. Jeg vet "alt" om de reglene for elektronisk kommunikasjon der det er 4000,- for en ek-tjeneste og 6000,- for to eller flere som skattepliktig fordel. Firmaet mitt er et enkeltpersonsforetak som jeg startet opp for alvor med i april-09 og blei igjen MVA-pliktig i slutten av april. Mine totale utgifter på alle ek-tjenestene er ca. 7500,- inkl. MVA Jeg bruker daTax Totaløkonomi med konto 6900, 6910 og 6930 for telefon, mobil og internett I tillegg så har jeg konto 2067 for Private telefonkostnader. Kontoene er standard i programmet med untak av 6910 og 6930 som jeg har opprettet. Det jeg er ute etter er hvordan jeg fører dette når jeg som privat person har betalt 100% av utgiftene for mobil, telefon og internett? Håper på et raskt og fornuftig svar. Godt nyttår til alle også Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Skriv en regning fra F-22 privatperson til F-22 foretak med teksten. "80% andel av mobiltelefonregning = 6000 kr". Legg bilaget inn i regnskapet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Skriv en regning fra F-22 privatperson til F-22 foretak med teksten. "80% andel av mobiltelefonregning = 6000 kr". Legg bilaget inn i regnskapet. Det blir feil. Foretaket skal dekke alt utenom 6000. For å gjøre det enkelt burde alle telefon-utgiftene vært ført på foretaket, for så å "inntektsføre" fordelen på 6000 kroner. Det han nå bør gjøre er å skrive en regning fra seg selv/forklaring til regnskapet og stifte denne sammen med kopier av telefonregningene, for å utgiftsføre denne totalsummen fordelt på rette konti 6900/6910/6930, og deretter føre kroner 6000 som privat uttak (debet 2068 privat telefon kredit 6999 Privat bruk av el. kommunikasjon). Konto 6999 er ny av året i mitt regnskapssystem, jeg vet ikke hvor standardisert denne er. Alternativt, gå tilbake og legge alle de gamle regningene inn i foretakets regnskap, om ikke regnskapsperiodene de skulle vært ført i er avsluttet. De føres i så fall med konto 2055 "Innskudd kontanter fra privat" som betalingskonto. Privat uttak føres på samme måte som forklart over. Lenke til kommentar
Raptor72 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Skriv en regning fra F-22 privatperson til F-22 foretak med teksten. "80% andel av mobiltelefonregning = 6000 kr". Legg bilaget inn i regnskapet. Det blir feil. Foretaket skal dekke alt utenom 6000. For å gjøre det enkelt burde alle telefon-utgiftene vært ført på foretaket, for så å "inntektsføre" fordelen på 6000 kroner. Det han nå bør gjøre er å skrive en regning fra seg selv/forklaring til regnskapet og stifte denne sammen med kopier av telefonregningene, for å utgiftsføre denne totalsummen fordelt på rette konti 6900/6910/6930, og deretter føre kroner 6000 som privat uttak (debet 2068 privat telefon kredit 6999 Privat bruk av el. kommunikasjon). Konto 6999 er ny av året i mitt regnskapssystem, jeg vet ikke hvor standardisert denne er. Alternativt, gå tilbake og legge alle de gamle regningene inn i foretakets regnskap, om ikke regnskapsperiodene de skulle vært ført i er avsluttet. De føres i så fall med konto 2055 "Innskudd kontanter fra privat" som betalingskonto. Privat uttak føres på samme måte som forklart over. Mao. det jeg kan gjøre er, siden jeg ikke har ført noe av dette tidligere i året (2009) og periodene er avsluttet, ta totalsummen, føre den opp fordelt på 6900/6910/6930 (debet) og kredit 2055 og så føre 6000 kr. debet 2067 og kredit 6999 (må i så fall opprette den kontoen)? Blir dette riktig? Og summene som det er snakk om, dvs. 6000 kr, er dette med eller uten MVA? Har ikke funnet ut av dette heller Endret 6. januar 2010 av Raptor72 Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Du får ikke fradrag for den private bruken, så det skal tilbakeføres inklusive mva. Lenke til kommentar
Raptor72 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Du får ikke fradrag for den private bruken, så det skal tilbakeføres inklusive mva. Ja jeg vet det men spørsmålet er om 6000,- er eks. MVA eller inkl. MVA. Dette gjelder seff for regnskapet sin del da det blir en del forskjell om det er 6000,- en skal trekke fra totalsummen eller om det er 7500,- (6000,- + MVA) Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 6000 skal være inkludert mva. D 2068 K 6900 (2) 6000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå