Gå til innhold

Lav skrive ytelse(vertex m/TRIM)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har instalert en Vertex 60GB i min nye Vaio z. FW verisjon er 1.4 og TRIM er skrudd på. Men når jeg måler i crystaldisk mark får jeg veldig dårlig poengsum. Jeg lurer på om min vaio VGN-Z820G bruker sata I. 44 MB/s er uansett unormalt dårlig. Tilfeldig 4K burde også ha et 2 sifret tall. Noen som har peilig på hva som er galt?

post-73113-1262363593_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg Høy ytelse i strøminnstillingene og kjør testen på nytt.

FW 1.41 (GC) fungerer bedre enn 1.4 (TRIM) for de fleste.

Jeg har prøvd begge og ble i grunn ikke fornøyd med noen av dem i forhold til 1.3.

NB Hvis din Vertex ble levert med 1.4 skal du ikke prøve å nedgradere til 1.3, det kan få katastrofale følger.

(FW >= 1.4 støtter andre typer NAND og din kan ha en type NAND som ikke støttes av 1.3)

Lenke til kommentar

TRIM støtten forsvinner selvsagt hvis du bytter fra 1.4 men tro meg, hvis den ikke fungerer slik den skal så er det mye bedre uten.

Har du prøvd med Høy ytelse?

edit:

Hvis du laster ned siste versjon av AS SSD så kan vi se om du har rett driver for TRIM støtte. (den viser ev. msahci/...)

Link til nedlasting

AHCI er også en faktor for å få bedret 4K QD32 ytelsen.

Du er ikke garantert å få over 10MB/s ved 4K på en Vertex, men det bør være i nærheten.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det som er av interesse er følgende.

Du har ikke driver med støtte for TRIM i OS.

Man *må* bruke W7's medfølgende drivere for at TRIM skal fungere.

iaStor tyder på at du har installert IMSM og da slutter TRIM å fungere.

edit:

Enten må du bytte til FW 1.41 eller så må du tilbake til originaldriveren til W7. (msahci)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hva er løsningen på dette problemet?

EDIT: Der kom løsningen. Vil 1.41 gi meg TRIM, og hvordan bytter jeg driver? Vil helst ikke oppdatere FW igjen, det funker nemlig ikke på VAIOen så jeg må ta ut harddisken, og det tar 30 min i seg selv og fører til stor slitasje på kabinettet.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Jeg endret i posten over så der finner du løsningen.

Det er mulig du klarer å få tilbake msahci ved å avinstallere IMSM og gjøre en registerendring som tvinger/sikkrer at msahci driveren lastes.

Husker du om du har installert Intel Matrix Storage Manager (IMSM)?

edit:

1.41 gir deg ikke TRIM men du får en relativt grei firmware med GC (Garbage Collection)

Som tidligere nevnt, 1.4 anbefales ikke.

OCZ jobber med en ny firmware (1.5x) men det kan ta tid før den kommer.

Hvis du absolutt vil ha TRIM må du i værste fall reinstallere W7 med mindre du får tilbake msahci.

edit2:

Link til registerendring

Du bør sjekke at maskinen er satt til AHCI i bios før du gjør noe rundt dette!

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Ok, takk for all hjelp Anvill. Jeg har lest SSD artiklene til Anand, men jeg er ikke helt stødig på forskjellen mellom GC og TRIM. Jeg trodde at TRIM var funksjonen som faktisk slettet filen(dvs kopier innhold(hele blokken)->fjern det du skal slette->skriv det inn på nytt, isteden for å bare la "page"en ligge på blokken selv om den er slettet.

Hva er GC da, hva har je gikke fått med meg?

Min BIOS er såpass begrenset at jeg ikke kan se hva harddisken min heter engang.

REDIGERT: Googlet litt, den er mest sansynelig satt til AHCI.

Redigert igjen: Jeg har instalert Intel matrix storage console. Gjorde dette:

1. Avslutt alle Windows-baserte programmer.

2. Klikk Start, skriv inn regedit i Start søk-boksen, og trykk deretter ENTER.

3. Klikk Fortsett hvis dialogboksen Brukerkontokontroll vises.

4. Finn og klikk følgende registerundernøkkel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

5. I høyre rute høyreklikker du Start i kolonnen Navn, og deretter klikker du Endre.

6. I Verdidata-boksen skriver du inn 0, og deretter klikker du OK.

7. Klikk Avslutt på Fil-menyen for å avslutte Registerredigering.

Men verdien var allerede satt til "0" :S

Nå avinstalerte jeg det intel matrix greiene, og nå står det msahci i AS SSD Benchmark. Bencher igjen nå.

Redigert igjen: Samme resultater. 150 MB/s lesing 52 MB/s skriving.

Lenke til kommentar

TRIM er selvsagt det beste valget når det virker men GC som er det man har benyttet på Vertex (før TRIM ble tilgjengelig) fungerer helt greit det også.

GC jobber/rydder i bakgrunnen og prøver så godt det kan å holde SSD'en kjapp men det er ingen erstatning for TRIM.

Jeg prøvde 1.4 og det var ubrukelig for meg, ytelsen holdt i 3-4 dager men etter dette falt resultatene grenseløst ned, noen av verdiene var værre enn dine :)

Det er kanskje enklest for deg å reinstallere W7, bare husk at du ikke må installere IMSM.

Kan du sjekke at den står under installerte programmer og kan du huske at du installerte den?

Hvis du ikke selv kan huske å ha installert den kan det være noe som blir automatisk installert hvis du har en driver CD fra Sony og du har valgt å installere alt.

Lenke til kommentar

Jeg avinstalerte Intel matrix storage programmet. Da jeg restartet sto det "msahci" i AS SSD Benchmark. Fungerer ikke TRIM nå?

Opplever jeg det samme som denne karen?

Jeg tror jeg gir 1.4 et stykke tid, ser hvordan det står til imorgen.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis vil da TRIM fungere igjen.

Det du bør prøve er å kjøre AS Clean som du finner på OCZ forum.

Den rensker opp og får TRIM på beina igjen for en stund.

I perioden du har kjørt med IMSM har ikke TRIM fungert og det har da skapt problemer for SSD'en. AS Clean vil som sagt hjelpe.

Det kan ta litt tid å kjøre AS Clean.

edit:

Nei du opplever ikke det samme som han i linken, han kjører 1.41.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hehe, (ikke pent å le men jeg gjør det)

Slik fungerte 1.4x for meg også, derfor er mine Vertex med 1.4x papirvekter. Mine holdt i 3-4 dager før de ble ubrukelig)

FW 1.5 kommer i løpet av kort tid, kanskje i løpet av en uke.

De andre (SuperTalent osv) har sluppet FW1.5 men OCZ driver og tester fw oppdateringen.

(bedre at de gjør det enn at man sitter med en ubrukelig update)

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke forvente at forbrukere hele tiden driver å sjekker at ytelsen ikke har gått ned. Barefoot baserte disker er tydeligvis ikke særlig modne.

Legger til: Om ikke 1.5 er revolusjonerende da, vi får se. Jeg får i mellomtiden lete opp den ff_freespacecleaner saken igjen da.

Lenke til kommentar

Jeg har tro på 1.5. (til det motsatte er bevist)

Alternativet er 1.41 (som gir GC i stedet for TRIM) det fungerte bedre for meg men fremdeles ubrukelig totalt sett.

Jeg gidder ikke å bruke mer tid på dette før 1.5, jeg har brukt alt for mye tid på 1.4x.

(tid er penger)

edit:

AS Clean heter programmet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...