mongojarle Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Heisann fintfolk, og godt nytt år! Jeg har akkurat flyttet til nytt hus, og fått opp hjemmekinoen. En ting som plager meg er at subben aldri slår seg av (den skal jo gå av etter er par minutter uten inn-signal). Den brummer også, faktisk ganske høyt. Noen ganger høyere enn andre ganger. Subben er en XTZ 99.12 eller hva den heter. Den står på samme nettkurs som PC, plasmatv, og selvfølgelig resten av hjemmekinoen. På en annen kurs i huset har jeg 2 vannpumper og en varmepumpe, og har en anelse om at når pumpene går, så brummer det mer i subben. Vel, hva er det egentlig jeg lurer på? Jo, jeg vet jo at det finnes utallige nett-filtre og padder med filter og andre rare, og dyre, saker. Så det jeg lurer på er om dette kan hjelpe meg? Ser for eksempel at DENNE ikke er så veldig avskrekkende i prisen. Eller hvis noen har noen andre forslag, så er jeg åpen for input! Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Før du investerer bør du sjekke nøyere hva som forårsaker støyen tror jeg. Om den brummer når du tar ut signalkabel kan det være spenning, men om den da blir stille er det heller noe annet. Selv har jeg samme sub, og samme problem, men har isolert det til kabel-tv. Når jeg tar kontakten fra Get ut av veggen blir min sub stille. Har selv testet nettfilter og annet jordingspunkt uten hell. http://www.oreillynet.com/pub/h/4241 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 Takk for et kjempebra tips! Det var akkurat det som var problemet. Tok først ut signalkablene, og da forsvant støyet helt. Stappet de i igjen, og så tok jeg ut coax'en til tv-boksen, da ble det stille ja! Skal sjekke mer ut på linken du kom med senere i kveld, nå skal jeg se på simpsons... Tusen Takk! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Kan jeg bare spør hva du gjorde for å få det bedre? edit: Det ordnet seg med et galvanisk skille! Så da var det jordpotensialet i kabeltv som kludret det til... Skillet FIKK jeg på min lokale euronicsbutikk, de trodde ikke det hadde noenting å si men... Endret 4. januar 2010 av jale Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Heh. Jeg har ikke lagt internt nettverk i min nye leilighet enda, og har derfor ikke installert ferdig surround-anlegget enda, så takk for tipset om galvanisk skille. Trekker bare ut get-kabelen når jeg skal se film Jeg hadde egentlig planlagt omformer ved kabel-inntaket når jeg legger lister til våren en gang, men om skillet funker er jo det mye billigere... Lenke til kommentar
KongeOdin Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg hadde samme problemet selv med en REL-T1 forsterker. Et galvanisk skille ordnet problemet. Jeg vil tro at det er en fordel å sette inn dette så fort som mulig da det er mye finelektronikk i forsterker, pc, flatskjerm osv. Jeg vil tro enkelte komponenter kan skades av spenningsforskjellen på kabel tv og jord i stikkontakten. Det er vel denne strømmen man hører som brumming i suben. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg hadde samme problemet selv med en REL-T1 forsterker. Et galvanisk skille ordnet problemet. Jeg vil tro at det er en fordel å sette inn dette så fort som mulig da det er mye finelektronikk i forsterker, pc, flatskjerm osv. Jeg vil tro enkelte komponenter kan skades av spenningsforskjellen på kabel tv og jord i stikkontakten. Det er vel denne strømmen man hører som brumming i suben. Hvis potensialforskjellen er betydelig kan strømmen som går bli så stor at apparatet får skade, og i verste fall tar fyr. Den oppstår fordi kabelanlegget og huset ditt er på separate jordsystemer. Det mest vanlige er en mindre potensialforskjell, som er harmløs, men kan gi brum slik du opplevde. Det er samme type brum som man kan får ved jordsløyfer i et audio oppsett. I dette tilfellet er jordsløyfen veldig lang CRT TVer hadde galvanisk skille innebygget fordi det av åpenbare grunner var påbudt. Flatskjermer falt utenfor fordi de utviklet seg fra PC monitorer, som ikke trengte slikt skille. En stygg glipp fra de som standardiserer og sertfiserer utstyr. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 galvanisk skille har vel nesten blitt påbudt nå etter som jeg forstår. Det står iallefall på alle nett butikker med rød skrift på flatskjermene.. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor ikke norske kabelanlegg jordes mot resten av el-anlegget i huset. Det ville vel forhindret at jord skifter mellom forsterker og kabletuner 60 ganger i sekundet? Noen må jo ha tenkt på det problemet, og funnet ut det var best uten Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor ikke norske kabelanlegg jordes mot resten av el-anlegget i huset. Det ville vel forhindret at jord skifter mellom forsterker og kabletuner 60 ganger i sekundet? Noen må jo ha tenkt på det problemet, og funnet ut det var best uten Det kan være både DC og AC spenningsforskjell mellom jord på kabel-TV og jord i huset. Sammenkobling av disse vil kunne utjevne, men det vil allikevel gå en strøm, som er uheldig. Det vil også være dyrt å koble en slik utjevning. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 galvanisk skille har vel nesten blitt påbudt nå etter som jeg forstår. Det står iallefall på alle nett butikker med rød skrift på flatskjermene.. De er ikke påbudt. Men alle selgere har kraft til å finformere om at du burte ha. Syntes at enten produsenter eller selgere rett og slett burte legge en ved ved kjøp. De er ikke spesielt dyre i innkjøp. Hadde selv problemer med summing når jeg kjøpte ny forsterker, men her fant jeg ingen løsning, testet også å fjerne kabel-TV inntaket. Solgte til slutt forsterkeren. Har selv ikke galvanisk skille da jeg ikke har nettkabelen koplet til selve TVen, da det er dette som vist utgjør faren. Har uansett ett Monster overspenningsvern imellom, og det holder i massevis. Av lignende type det ble linket til i første post. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) galvanisk skille har vel nesten blitt påbudt nå etter som jeg forstår. Det står iallefall på alle nett butikker med rød skrift på flatskjermene.. Har uansett ett Monster overspenningsvern imellom, og det holder i massevis. Av lignende type det ble linket til i første post. Overspenningsvern erstatter ikke galvanisk skille. Dvs. at strøm vil gå fra jord på kabel-TV gjennom overspenningsvernet og gjennom aparatet og til husets jord, ved moderat spenning (som er mest vanlig). Overspenningsvern består kun av en gassfylt glassbeholder med elektroder. Gassen leder strømmen til jord når spenningen på senterlederen (signal) overstiger et visst nivå, feks 80V. Beskytter generelt mot korte spenningspulser på nettet, feks ved lynnedslag et stykke unna. Endret 8. januar 2010 av Junkers Lenke til kommentar
runela Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Her var jeg plaget med during i subben. Ble borte da jeg kjøpte et galvanisk skille til og ha mellom kabel tv tuner og kabelnett ute. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Som sagt, så fikk jeg mitt skille på euronics. De stod i flere kopper på disken, og de hadde også PRIKK likt som mpx selger for 200kr (hama. hvit liten sak) som de hadde slengt i "Alt for 50-kr"-kurven. Det er i hvertfall klart at det ikke er noe vits å kjøpe store, dyre løsninger med filter og dritt. Kan sikkert hjelpe hvis man har brum, og ikke kabeltv eller annet som tilfører et forskjellig jordpotensiale. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg har også en slik during, men i studiohøyttalerne mine. Duringen er på en veldig lav frekvens. Er det noe av det samme? Jeg har ikke kabel-TV da. Studiohøyttalerne er på samme stikk som PC og skjerm o.l. Kan det ha noe å si? Summingen er der om natten også når alt er avslått. Å dra ut kablene til høyttalerne løser ikke problemet. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 oooo... Tråden er på førstesiden på Lyd og Bilde. Xecuter: Det vil ikke hjelpe for deg å kjøpe en galvanisk skille. Du har jo ikke noe kabeltv å sette det på. Det du sannsynligvis har, er god gammeldags støy (altså at signalkablene til høyttalerene tar opp støy fra annet elektrisk utstyr), eller en jordsløyfe. Søk også på google etter "ground loop". Den engelske wikipedia-siden om Ground Loop er bedre. Legg der merke til: Thus the two circuits are no longer isolated from each other, and the output of circuit 2 will have interference from circuit 1 in it. If circuit 2 is an audio system, and circuit 1 has large AC currents flowing in it, the interference may be heard as a 50 or 60 Hz hum in the speakers. Also, both circuits will have voltage V_G\, on their grounded parts that may be exposed to contact, possibly presenting a shock hazard. This is true even if circuit 2 is turned off. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Samme problem her, med KEF sub. Skal teste med galvanisk skille, men høres rart ut. Trodde dessuten at det kun var dersom man ikke hadde en dekoder? Kan noen oppklare? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Samme problem her, med KEF sub. Skal teste med galvanisk skille, men høres rart ut. Trodde dessuten at det kun var dersom man ikke hadde en dekoder? Kan noen oppklare? Det galvaniske skillet er egentlig anbefalt å bruke hvis man har koplet antenne kabel til TV, da de kan være utsatt for brann ved overspenninger via den osv. Denne potensialet mellom jord og leder. Hvis du kun har dekoder, så skal ikke brannfaren være til stede, da denne som regel ikke har tilkoplet jord. Men som noen nevner her, så hjelper den også ved å fjerne jordstøyen også mot andre komponenter. Selv om dekoderen ikke har jord, så går jordlederen fra kabel-nettet inn på chassise til dekoderen, og derifra via andre kabler og til alle andre komponenter i anlegget. Så det beste er nok uansett å ha den så tidlig i signalveien som mulig. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Spørsmål.. Jeg har TV gjennom fiber fra Altibox. Er det like viktig for meg å ha galvanisk skille? Eller er det ingen forskjell på TV gjennom kabel og igjennom fiber? Jeg har ingen problemer med lyd eller brumming eller noe, men for sikkerhets skyld ville jeg spørre. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Spørsmål.. Jeg har TV gjennom fiber fra Altibox. Er det like viktig for meg å ha galvanisk skille? Eller er det ingen forskjell på TV gjennom kabel og igjennom fiber? Jeg har ingen problemer med lyd eller brumming eller noe, men for sikkerhets skyld ville jeg spørre. Fiber leder ikke strøm, og er et galvanisk skille i seg selv En av fordelene med fiber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå