Gå til innhold

Litt hjelp til fototekninske utfordringer.

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Sitter med et Nikon D40 og jeg lurer på om noen kan utdype noen små saker for meg. Sitter med en foto bok men jeg føler at ting er ikke helt forklart.

1. På mitt kamera kan jeg gå i fra f/3.5 til f/36 litt avhenging av zoom nivået til linsen (18 - 55mm). Dette er hvor mye lys som kommer inn, ikke sant? Hva er det forskjellen på f/32 kontra f/36? Åpningen endrer seg ikke mellom disse to..

2. Lukkertiden er på mitt kamera 1 til 500, mener at da blir bildet tatt raskt. Og så er det i fra 1 - 30 (sekunder)? hvor bildet blir tatt sent. Så hva er forskjellen på /60 kontra /125 eller /200? Bildene mine ser like ut i alle innstillingene i samme blenderåpning f/3.5.

Noen som kan forklare dette enkelt? Altså når bruker man forskjellige lukkertider? Vil lukkertiden påvirke om bildet blir flatt eller har dybde (isåfall hvorfor)? Har dette noe å si på fargemetningen på bildene osv? :)

Hvilke lukkertider bruker man på forskjellige blenderåpninger sånn by the book?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. På mitt kamera kan jeg gå i fra f/3.5 til f/36 litt avhenging av zoom nivået til linsen (18 - 55mm). Dette er hvor mye lys som kommer inn, ikke sant? ...

Det er ikke ditt kamera som gir mulige blenderåpning. Her kommer objektivet inn.

Forøvrigt. Husk at om du endrer en av verdiene (lukkertid, blenderåpning, iso (lysfølsomhet) vil de andre verdiene endres slik at du får eksponering i henhold til det lyset som er der.

Husk:

Lukkertid: Høye tall er nevneren i brøken. 125 er en 125 dels sekund.

ISO: Høye tall - økt lyfølsomhet og økt støy

Blender: Lave tall er stor åpning, store tall er liten åpning.

Korrekt eksponering betyr at endring av en av verdiene medfører at de andre verdiene må endres for fortsatt å få korrekt eksponering. Lyset (uten blits) er en gitt størrelse.

Bruksanvisningen din gir god forklaring for ditt kamera! Guiden er god - les den. Og dette er ikke "fototekniske utfordringer" men tilhører det som må kalles basiskunskap.

Lenke til kommentar
1. På mitt kamera kan jeg gå i fra f/3.5 til f/36 litt avhenging av zoom nivået til linsen (18 - 55mm). Dette er hvor mye lys som kommer inn, ikke sant? Hva er det forskjellen på f/32 kontra f/36? Åpningen endrer seg ikke mellom disse to..

Fordi du har et objektiv som ikke har en fast lysstyrke. Når du zoomer inn til 55mm, blir objektivet lenger, og du vil få et lystap inne i objektivet som er større enn hva det vil være når du er på vidvinkel (18mm) da objektivet nok er på sitt korteste.

O

Lenke til kommentar
2. Lukkertiden er på mitt kamera 1 til 500, mener at da blir bildet tatt raskt. Og så er det i fra 1 - 30 (sekunder)? hvor bildet blir tatt sent. Så hva er forskjellen på /60 kontra /125 eller /200? Bildene mine ser like ut i alle innstillingene i samme blenderåpning f/3.5.

Her kan du teste litt selv med selvutløser og på deg selv.

Du kan bevege armene mens resten av kroppen er i ro. Nå kan du sikker se stor forskjell på bildene med forskjellig lukkertid.

Likeledes kan du fokusere på noe som står i ro for å se hvilken lukkertid du må bruke for å hindre at kamerabevegelser gjør bildet uskarpt.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare dette enkelt? Altså når bruker man forskjellige lukkertider? Vil lukkertiden påvirke om bildet blir flatt eller har dybde (isåfall hvorfor)? Har dette noe å si på fargemetningen på bildene osv? :)

Lukkertiden er i hele sekunder når du ser " tegnet bak tallet. ellers så er det i hundredeler.

Når man bruker forskjellige lukkertider avhenger av hva du vil oppnå. Vil du ha klare bilder av objekter i bevegelse bør du ha en kort lukkertid for å fryse bevegelsen. Ønsker du det motsatte, f.eks lysgrafitti må du ha en lang lukkertid. Lukkertiden er den tiden sensoren i kameraet eksponeres for lys gjennom objektivet.

Lukkertiden vil til en viss grad påvirke farge og dybde i bildet i den grad man under/overeksponerer.

Lenke til kommentar
Lukkertiden er i hele sekunder når du ser " tegnet bak tallet. ellers så er det i hundredeler.
Det ble en smule villedende. Hvis du f.eks ser lukkertiden 2, så er det ikke 2 hundredels sekunder, men 50 hundredels sekunder. Altså et halvt sekund. Det som vises er nevneren i en brøkdel av et sekund.
Lenke til kommentar
Det ble en smule villedende. Hvis du f.eks ser lukkertiden 2, så er det ikke 2 hundredels sekunder, men 50 hundredels sekunder. Altså et halvt sekund. Det som vises er nevneren i en brøkdel av et sekund.

Ja der skrev jeg nok litt galt.

Skal prøve å forklare på nytt.

Skalaen på mitt D90 er slik: (i spoiler, da den tar mye plass)

Kortest lukkertid øverst. Her er lukkertiden 1/4000 dels sekund. Slik fortsetter det nedover. Det er også vanlig å skrive lukkertiden med '1/' forran.

4000

3200

2500

2000

1600

1250

1000

800

640

500

400

320

250

200

160

125

100

80

60

50

40

30

25

20

15

13

10

8

6

5

4

3

2.5

2

1.6

1.3

1" 1,0 sekund - Herfra og nedover er tallene i hele sekunder.

1.3"

1.6"

2"

2.5"

3"

4"

5"

6"

8"

10"

13"

15"

20"

25"

30"

BULB - Så lenge utløserknappen holdes nede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg ser når at jeg har blitzen av, så kommer jeg opp til 1/4000. Når den er på kun til 1/500. Hvorfor? :) Man skriver 1/60 så er det 60 dels sekund om jeg ikke tar helt feil. Men når man går lavere på skalaen feks til 2, blir da benevnelsen 1/2? Altså halvt sekund?

Hva da med 1/2.5, 1/1.6, 1/1.3 osv..

Lenke til kommentar
Jeg ser når at jeg har blitzen av, så kommer jeg opp til 1/4000. Når den er på kun til 1/500. Hvorfor?

1/500 er korteste lukkertid kameraet klarer å synkronisere lukker og blits. Dette er ett av D40's sterke sider, ingen andre kamera i nærheten av D40's prisklasse har så god blitssynkroniseringsfart, de fleste klarer 1/180 til 1/250

Dette har du særlig glede av når du bruker blits til å fylle inn med blitslys i motlysfoto.

Man skriver 1/60 så er det 60 dels sekund om jeg ikke tar helt feil. Men når man går lavere på skalaen feks til 2, blir da benevnelsen 1/2? Altså halvt sekund?

1/2 er et halvt sekund, det er rett. Og du kan bruke kalkulator på de siste brøkene der, men 1/2.5 er 0,4 sekund, 1 delt på 1.6 er 0,625 sekund, osv

Lenke til kommentar
Men når man går lavere på skalaen feks til 2, blir da benevnelsen 1/2? Altså halvt sekund?

k.n.b forklarte det veldig kort og presist: Det som vises er telleren i brøken. (nevneren er alltid 1, derfor vises den som regel ikke)

så 1.6 betyr 1/1.6 sekund. = 0.625 sekunder

Lenke til kommentar
Sitter med et Nikon D40 og jeg lurer på om noen kan utdype noen små saker for meg. Sitter med en foto bok men jeg føler at ting er ikke helt forklart.

Stereo, jeg skal prøve å forklare det enkelt. Når det gjelder blenderåpningen, altså det som er f/3.5 osv, så se for deg et menneskeøye. Pupillen på en menneskeøye blir større jo mørkere det er. Dette fordi pupillen må slippe inn nok lys for at vi skal kunne registrere bildet. Det samme er også nødvendig for blenderåpningen. Er det mørkt, må blenderåpningen økes. Det vil si lavere tall. Jo nærmere 1, desto større er blenderåpningen, og jo nærmere 32, desto mindre er blenderåpningen. Dette er nødvendig for å slippe nok lys inn til sensoren som skal registrere bildet.

Se også for deg et menneskeøye som står og betrakter noe. Menneskeøyet oppdager noe interessant, og pupillen blir midre. Dette for å få enda mer fokus på den interessante gjenstanden. Her gjelder også det samme med objektivet. Liten blenderåpningen, som f.eks 32, blir veldig skarpt. Til gjengjeld krever det mye lys...

Og her kommer lukkertiden inn. Er det ikke nok lys blir lukkertiden så lav, eller rettere sagt så lang, at det blir det man kaller bevegelsesuskaprhet. Lukkertiden er ikke rask nok til å fange øyeblikket. Skal du for eksempel ta bilde av et menneske som sitter stille, holder deg gjerne med /60, avhengig av hvor stødig du holder objektivet. Tar du bilde av en som løper bør du kanskje gå opp mot /400. Skal du ta bilde av en bil i stor fart bør du kanskje nærme deg rundt /1000. Og jo raskere lukketid, jo vanskigere er det å kjøre liten blenderåpning. Dette kan du til dels løse med å øke iso-verdien. Normalt bør du kjøre mellom 100 og 400 iso, men krever det virkelig rask lukkertid, prøv deg fram helt opp mot iso 3200. Men husk å sette det ned igjen etterpå. Det er kjedelig å oppdage i ettertid at du har tatt alle de andre bildene med iso 3200. Høyere iso gir mer støy, altså grovere bilde. Men kameraene blir stadig bedre og takler høy iso bedre og bedre. Har selv tatt blider med iso 3200 som har vært god nok til trykkvalitet.

Mitt beste tips er at du leker deg, prøver deg fram. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...